Aktualności

Koncerty festiwalu Jazz Jantar zaplanowane na 12-15.03.2020 i 21.03.2020 nie odbędą się. Pracujemy nad przełożeniem koncertów wiosennej edycji #jazzjantar z marca na jesień (wrzesień i pierwsza połowa października).

Bilety marcowe zachowują ważność i będą honorowane w nowych terminach. Jeżeli jakiegoś koncertu nie uda się przełożyć będziemy o tym informować na bieżąco.

Zwrotu biletów zakupionych na marcowe koncerty Festiwalu Jazz Jantar można dokonać w kasie Klubu Żak, która będzie pracować do 4 kwietnia w następujących godzinach:

od poniedziałku do piątku w g.15.00 - 20.00

w soboty i niedziele w g.16.00 - 20.00

kasa będzie nieczynna w niedzielę 22.03 i 5.04.

Od 6 kwietnia kasa będzie pracować do g.21.00





Jazz Jantar – wiosna



23. edycja gdańskiego festiwalu przełożona na późniejszy termin.

Koncerty festiwalu Jazz Jantar zaplanowane na 12-15.03.2020 i 21.03.2020 nie odbędą się. Pracujemy nad przełożeniem koncertów wiosennej edycji #jazzjantar z marca na jesień (wrzesień i pierwsza połowa października).
Bilety marcowe zachowują ważność i będą honorowane w nowych terminach. Jeżeli jakiegoś koncertu nie uda się przełożyć będziemy o tym informować na bieżąco.
Zwrotu biletów zakupionych na marcowe koncerty Festiwalu Jazz Jantar można dokonać w kasie Klubu Żak, która będzie pracować do 4 kwietnia w następujących godzinach:
od poniedziałku do piątku w g.15.00 - 20.00
w soboty i niedziele w g.16.00 - 20.00
kasa będzie nieczynna w niedzielę 22.03 i 5.04.
Od 6 kwietnia kasa będzie pracować do g.21.00

Wydłużamy termin na zwrot biletów na marcowe koncerty Jazz Jantar do 30 października 2020, by widzowie mogli spokojnie podjąć decyzję, gdy będzie znany cały program Festiwalu (koncerty przełożone z marca oraz te, które są zaplanowane na ostatni weekend października i listopad).

Bilety należy przynieść do kasy Klubu Żak (bilety zakupione w sklepie internetowym należy wydrukować.


23. odsłona Festiwalu Jazz Jantar kieruje spojrzenie na polską scenę jazzową, choć nie zabraknie artystów zza Wielkiej Wody. Na dziewięć zaplanowanych koncertów aż pięć wykonają trójmiejscy muzycy, w tym na czterech zagrają nowy materiał, bo jak mówi Emil Miszk: „Jestem związany z Gdańskiem i tu zawsze chciałem grać pierwsze koncerty. A skoro koncerty to Jazz Jantar, na którym już kilkakrotnie premierowo prezentowaliśmy nasz materiał – Klub Żak to dla mnie ważne miejsce”.

PREMIERY

Emil Miszk The Sonic Syndicate zagra muzykę ze swojego najnowszego albumu  „Artificial Stupidity”. Emil (laureat Fryderyka 2019 w kategorii Debiutu Jazzowego) wyjaśnia czym jest „Artificial Stupidity”: „To Emil Miszk 2.0. Rozwój jest bardzo duży, jeśli chodzi o przygotowanie partytur. Wywodzę się ze świata muzyki klasycznej, jestem po 17 latach ciężkich treningów, poligonu wojskowego w szkołach muzycznych. Mam duży szacunek do rozpisanych aranżacji, kompozycji, do całego rzemiosła, jakim jest wykonywanie muzyki. Ale nie uskuteczniam amerykańskiego stylu prowadzenia zespołu – nie jestem liderem, który jest alfą, omegą i nikt nie może się wtrącić, bo to jest moja wizja. Kiedy przynoszę nuty, a ktoś mówi „zmienię akord” albo „zagram to inaczej”, cieszę się. Ważne jest wzajemne zaufanie, wiem, że nikt z moich kolegów w studiu mnie nie zdradzi, nie zagra pod górkę, nie zrobi czegoś specjalnie źle. Chcą coś ulepszyć i usprawnić, ja też wszystkiego nie wiem.”

Premierowy koncert oktetu Miszka odbędzie się 15 marca. Tego samego dnia wystąpi nowe trio kontrabasisty Piotra Lemańczyka,które współtworzy z pianistą Dominikiem Wanią i perkusistą Michałem Miśkiewiczem. Piotr Lemańczyk New Trio przedstawi festiwalowej publiczności swój nowy album „In Simplicity”.

Trio Immortal Onion jak burza weszło do klubów i na festiwale jazzowe w 2017 roku. Dzisiaj o sobie mówią: „Jeśli słuchamy muzyki, to takiej, która się nam podoba. Bez różnicy czy to klasyka, folk, hip-hop, muzyka elektroniczna czy jazz. Staramy się zrobić coś fajnego – nie wymyślamy niczego oryginalnego, ale chcemy łączyć to, co jest już znane w nowy sposób. Tak rozumiemy kreatywność”. Immortal Onionmuzykę z albumu „XD [Experience Design]” zagra 12 marca.

Ostatnią wiosenną premierę „Red Ice” przygotował profesorski duet Leszek Kułakowski & Maciej Sikała. O ich albumie Dionizy Piątkowski pisał, że „‘Red Ice’ jest płytą niezwykłą, przemyślaną artystycznie i zagraną z umiłowaniem do tworzenia pięknych dźwięków i skojarzeń. (…) to znakomity kameralny, autorski album, doskonale stylistycznie i wykonawczo plasujący się wśród najciekawszych płyt ostatnich miesięcy. To także jakieś tajemne budowanie ‘nowego jazzu’ i ‘brzmienia powyżej ciszy’ oraz pięknych utworów, zagranych z gracją godną mistrzów europejskiej sceny jazzowej”. Ten koncert odbędzie się 21 marca.



Muzyka zza Wielkiej Wody

Choć wiosenne edycje Festiwalu dedykowane są przede wszystkim polskiej scenie jazzowej, to od lat pojawia się w programie jeden lub dwa koncerty artystów amerykańskich. I tak 13 marca wystąpi Joshua Redman Quartet, który współtworzą pianista Aaron Goldberg, kontrabasista Reuben Rogers i perkusista Greg Hutchison,a 14 marca sekstet Mary Halvorson’s Code Girl.

Nie byłoby dziś w świecie jazzu Joshuy Redmana, gdyby w roku 1991 ten muzykujący, świeżo upieczony absolwent wydziału nauk społecznych na Harvardzie, po obronie dyplomu z wyróżnieniem, nie postanowił zrobić sobie rocznej przerwy przed dalszym tokiem studiów. W 1991 roku Redman zwyciężył w Thelonious Monk International Jazz Saxophone Competition. Pierwszą płytę pod swoim nazwiskiem wydał dwa lata później. „No dobrze, to kim jest ten Joshua Redman? Co jest w nim takiego, że choć nie aspiruje do miana awangardzisty, reformatora czy jazzowego mesjasza, od ćwierć wieku jest marką, znakiem jakości, jazzowym szlachcicem? – zadaje sobie to pytanie Kajetan Prochyra i zaraz na nie odpowiada: Oczywiście ma swój sound – ciepłe, naturalne, organiczne brzmienie: delikatne, ale pewne, stanowcze, głęboko osadzone – ale to ma chyba każdy muzyk ze światowego topu. Co więc odróżnia go od innych? Dla mnie tym znakiem szczególnym jest szczodrość: umiejętność dzielenia się muzyką: tak z kolegami na scenie, jak i z publicznością. (…) Jest to też duch, który obecny musiał być w post-hippiesowskim domu jego matki. Redman stwarza dźwiękiem świat, do którego wszyscy jesteśmy zaproszeni; buduje kolektyw, wspólnotę, której wszyscy jesteśmy równoprawnymi członkami.”

Joshua Redman na Festiwalu Jazz Jantar wystąpi trzeci raz, a gitarzystka Mary Halvorson czwarty. Kajetan Prochyra: „Kiedyś każdy szanujący się kompozytor miał w zbiorze swych opusów cykl pieśni. Schubert miał słynne ‘Witerreise’. Nie gorsi byli Mahler, Messiaen, Britten czy Lutosławski. Stąd nie trzeba może być aż tak zaskoczonym, że własny cykl pieśni przygotowała Mary Halvorson – gitarzystka, improwizatorka, kompozytorka i geniuszka. W ubiegłym roku Halvorson, jako pierwsza kobieta związana ze środowiskiem muzyki improwizowanej, otrzymała stypendium Fundacji Johna i Catherine MacArthurów – zwane potocznie grantem geniuszy. Przed Mary otrzymali ją artyści tego formatu co John Zorn, Anthony Braxton, Jason Moran czy Vijay Iyer. Komisja konkursowa potwierdziła to, co fani muzyki kreatywnej wiedzieli już od ładnych paru lat: osobowość, język, bezkompromisowość Halvorson czynią ją jednym z najciekawszych głosów współczesnej muzyki.”



Polska scena jazzowa

Tubis Trio w Sali Suwnicowej Żak pojawi się 14 marca pierwszy raz z materiałem ze swojego najnowszego albumu „So Us”, o którym Geno Thackara w portalu All About Jazz (4 gwiazdki) pisze m.in.: „W najgłośniejszych momentach Tubis walił w klawisze jak szaleniec, podczas gdy bębny Pacana zbliżają się do poziomów rocka i thrashu. (…) Muzycy podążają za kilkoma wyraźnymi poprzednikami, takimi jak Esbjorn Svensson Trio, łącząc jazz z bardziej nowoczesnymi formami..



„I love you SDSS J124043.01+671034.68” to tytuł albumu tria  Strycharski, Kacperczyk, Szpura, a kompozycje na płycie to między innym „PSR J2222-0137 B” czy „GRW +70 8247”. Jak pisze Jacek Szczęsny na portalu nowamuzyka.pl muzycy: „zafundowali nam bez wątpienia trudną płytę, wypełnioną intrygującym krajobrazem, ale będącą jednocześnie ratunkiem dla przeładowanego mózgu”. Ten koncert otworzy 12 marca wiosenną edycję Festiwalu.

Z ulicy do Sali Suwnicowej

Brass instruments to blaszane instrumenty dęte: tuby, trąbki, trąbki sygnałowe, puzony, waltornie, suzafony. I jeżeli zespół ma swej nazwie „Brass” wiadomo o co chodzi. DownTown Brass – jak to się mówi – „pozamiatali” i stali się sensacją letniego sezonu 2019 w Gdańsku. Zespół tworzą młodzi, żywiołowi instrumentaliści związani z trójmiejskim środowiskiem muzycznym, studenci i absolwenci gdańskiej Akademii Muzycznej. Nadszedł czas na przedstawienie ich publiczności Festiwalu Jazz Jantar. Koncert DownTown Brass 21 marca zamknie wiosenną edycje Festiwalu.

Dlaczego warto studiować jazz?

Maciej Grzywacz: Trójmiasto jest wyjątkowym miejscem na jazzowej mapie Polski. Mamy tu prężnie działające środowisko jazzowe otwarte na współpracę z muzykami młodego pokolenia, mamy kluby regularnie organizujące koncerty i jam sessions, mamy wreszcie międzynarodowe festiwale, podczas których młodzi adepci sztuki jazzowej mogą podziwiać największe światowe sławy. Gdańska Akademia Muzyczna, w ramach działań Katedry Jazzu i Muzyki Estradowej, oferuje bogaty program studiów o profilu jazzowym. Kształcimy jazzowych instrumentalistów, wokalistów, kompozytorów i aranżerów. Mamy big band, zespoły instrumentalne i wokalne. Uczymy jak rozpocząć i poprowadzić swoją artystyczną karierę. Nasi pedagodzy to muzycy koncertujący i nagrywający płyty - od praktyków można nauczyć się najwięcej. Wielu z nich, jak Krystyna Stańko, Sławek Jaskułke, Aleksandra Tomaszewska, Leszek Kułakowski, Maciej Obara, Maciej Sikała, Jerzy Małek, Piotr Kułakowski, Emil Miszk czy Tomasz Chyła znanych jest doskonale nie tylko publiczności Festiwalu Jazz Jantar, ale również publiczności innych ważnych festiwali jazzowych w Polsce i na świecie.

Dla uczniów podstawowych i średnich szkół muzycznych Klub Żak przygotował specjalne zniżki na koncerty, bo warto przekonać się na „własne uszy” czym jest ten jazz i poznać Profesorów.

Festiwal jest realizowany ze środków Miasta Gdańska oraz dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, a także przy wsparciu GIWK, Grupy Żywiec, Firmy Ziaja i Toyota Carter Gdańsk. Nasza strona: www.jazzjantar.pl

23. Festiwal Jazz Jantar / wiosna

12.03.2020 / g.19.00

Strycharski/Kacperczyk/Szpura / I love you SDSS J124043.01+671034.68 / Avant Days
Dominik Strycharski - recorders, blockflutes / Łukasz Kacperczyk - modular synthesizers / Paweł Szpura - drums, percussion

Immortal Onion / XD [Experience Design] / Młoda Polska / premiera
Tomir Śpiołek - piano / Ziemowit Klimek - double bass, bass / Wojtek Warmijak - drums

13.03.2020 / G.20.00

Joshua Redman Quartet with Aaron Goldberg, Reuben Rogers, Greg Hutchison / Come What May / All That Jazz
Joshua Redman - saxophone / Aaron Goldberg - piano / Reuben Rogers - double bass / Greg Hutchnison - drums

14.03.2020 / G.20.00

Tubis Trio / So Us / Polska Scena Jazzowa
Maciej Tubis - fortepian / Paweł Puszczało - kontrabas / Przemysław Pacan - perkusja

Mary Halvorson’s Code Girl / Code Girl / Avant Days
Amirtha Kidambi - vocals / Maria Grand - saxophone, vocals / Adam O’Farrill - trumpet / Mary Halvorson - guitar / Michael Formanek - bass / Tomas Fujiwara - drums

15.03.2020 / G.19.00

Piotr Lemańczyk New Trio / In Simplicity / Polska Scena Jazzowa / premiera
Piotr Lemańczyk – kontrabas / Dominik Wania – fortepian / Michał Miśkiewicz - perkusja

Emil Miszk The Sonic Syndicate / Artificial Stupidity / Młoda Polska / premiera
Emil Miszk – trumpet / Kuba Więcek – alto saxophone / Piotr Chęcki – tenor saxophone / Paweł Niewiadomski – trombone / Michał Zienkowski – guitar / Szymon Burnos – piano / Konrad Żołnierek – double bass / Sławek Koryzno – drums

21.03.2020 / G.20.00

Leszek Kułakowski & Maciej Sikała / Red Ice / Polska Scena Jazzowa / premiera
Leszek Kułakowski – piano / Maciej Sikała – saxophone

DownTown Brass / Młoda Polska
Radosław Kulesza – trąbka, flugelhorn / Piotr Urbański – trąbka / Artur Ostrowski – puzon, tuba / Mateusz Zielke – puzon / Maciej Wielochowski – tuba / Michał Sasinowski - saksofon altowy / Szymon Kowalik - saksfon tenorowy / Mikołaj Stańko – perkusja / Nikodem Wojtkiewicz - instrumenty perkusyjne / gościnie MC Tomasin






  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm