Koncerty festiwalu Jazz Jantar zaplanowane na 12-15.03.2020 i 21.03.2020 nie odbędą się. Pracujemy nad przełożeniem koncertów wiosennej edycji #jazzjantar z marca na jesień (wrzesień i pierwsza połowa października).
Bilety marcowe zachowują ważność i będą honorowane w nowych terminach. Jeżeli jakiegoś koncertu nie uda się przełożyć będziemy o tym informować na bieżąco.
Zwrotu biletów zakupionych na marcowe koncerty Festiwalu Jazz Jantar można dokonać w kasie Klubu Żak, która będzie pracować do 4 kwietnia w następujących godzinach:
od poniedziałku do piątku w g.15.00 - 20.00
w soboty i niedziele w g.16.00 - 20.00
kasa będzie nieczynna w niedzielę 22.03 i 5.04.
Od 6 kwietnia kasa będzie pracować do g.21.00
23. edycja gdańskiego festiwalu przełożona na późniejszy termin.
Koncerty festiwalu Jazz Jantar zaplanowane na 12-15.03.2020 i 21.03.2020 nie odbędą się. Pracujemy nad przełożeniem koncertów wiosennej edycji #jazzjantar z marca na jesień (wrzesień i pierwsza połowa października).
Bilety marcowe zachowują ważność i będą honorowane w nowych terminach. Jeżeli jakiegoś koncertu nie uda się przełożyć będziemy o tym informować na bieżąco.
Zwrotu biletów zakupionych na marcowe koncerty Festiwalu Jazz Jantar można dokonać w kasie Klubu Żak, która będzie pracować do 4 kwietnia w następujących godzinach:
od poniedziałku do piątku w g.15.00 - 20.00
w soboty i niedziele w g.16.00 - 20.00
kasa będzie nieczynna w niedzielę 22.03 i 5.04.
Od 6 kwietnia kasa będzie pracować do g.21.00
Wydłużamy termin na zwrot biletów na marcowe koncerty Jazz Jantar do 30 października 2020, by widzowie mogli spokojnie podjąć decyzję, gdy będzie znany cały program Festiwalu (koncerty przełożone z marca oraz te, które są zaplanowane na ostatni weekend października i listopad).
Bilety należy przynieść do kasy Klubu Żak (bilety zakupione w sklepie internetowym należy wydrukować.
23.
odsłona Festiwalu Jazz Jantar kieruje spojrzenie na polską scenę jazzową, choć
nie zabraknie artystów zza Wielkiej Wody. Na dziewięć zaplanowanych koncertów
aż pięć wykonają trójmiejscy muzycy, w tym na czterech zagrają nowy materiał,
bo jak mówi Emil Miszk: „Jestem
związany z Gdańskiem i tu zawsze chciałem grać pierwsze koncerty. A skoro
koncerty to Jazz Jantar, na którym już kilkakrotnie premierowo prezentowaliśmy
nasz materiał – Klub Żak to dla mnie ważne miejsce”.
PREMIERY
Emil Miszk The Sonic Syndicate zagra muzykę ze swojego najnowszego albumu „Artificial Stupidity”. Emil (laureat Fryderyka 2019 w kategorii Debiutu Jazzowego) wyjaśnia czym jest „Artificial Stupidity”: „To Emil Miszk 2.0. Rozwój jest bardzo duży, jeśli chodzi o przygotowanie partytur. Wywodzę się ze świata muzyki klasycznej, jestem po 17 latach ciężkich treningów, poligonu wojskowego w szkołach muzycznych. Mam duży szacunek do rozpisanych aranżacji, kompozycji, do całego rzemiosła, jakim jest wykonywanie muzyki. Ale nie uskuteczniam amerykańskiego stylu prowadzenia zespołu – nie jestem liderem, który jest alfą, omegą i nikt nie może się wtrącić, bo to jest moja wizja. Kiedy przynoszę nuty, a ktoś mówi „zmienię akord” albo „zagram to inaczej”, cieszę się. Ważne jest wzajemne zaufanie, wiem, że nikt z moich kolegów w studiu mnie nie zdradzi, nie zagra pod górkę, nie zrobi czegoś specjalnie źle. Chcą coś ulepszyć i usprawnić, ja też wszystkiego nie wiem.”
Premierowy koncert oktetu Miszka odbędzie się 15 marca. Tego samego dnia wystąpi nowe trio kontrabasisty Piotra Lemańczyka,które współtworzy z pianistą Dominikiem Wanią i perkusistą Michałem Miśkiewiczem. Piotr Lemańczyk New Trio przedstawi festiwalowej publiczności swój nowy album „In Simplicity”.
Trio Immortal Onion jak burza weszło do klubów i na festiwale jazzowe w 2017 roku. Dzisiaj o sobie mówią: „Jeśli słuchamy muzyki, to takiej, która się nam podoba. Bez różnicy czy to klasyka, folk, hip-hop, muzyka elektroniczna czy jazz. Staramy się zrobić coś fajnego – nie wymyślamy niczego oryginalnego, ale chcemy łączyć to, co jest już znane w nowy sposób. Tak rozumiemy kreatywność”. Immortal Onionmuzykę z albumu „XD [Experience Design]” zagra 12 marca.
Ostatnią wiosenną premierę „Red Ice” przygotował
profesorski duet Leszek Kułakowski & Maciej Sikała. O ich albumie
Dionizy Piątkowski pisał, że „‘Red Ice’ jest płytą
niezwykłą, przemyślaną artystycznie i zagraną z umiłowaniem do tworzenia
pięknych dźwięków i skojarzeń. (…) to znakomity kameralny, autorski album,
doskonale stylistycznie i wykonawczo plasujący się wśród najciekawszych płyt
ostatnich miesięcy. To także jakieś tajemne budowanie ‘nowego jazzu’ i ‘brzmienia
powyżej ciszy’ oraz pięknych utworów, zagranych z gracją godną mistrzów
europejskiej sceny jazzowej”. Ten koncert odbędzie się 21 marca.
Muzyka zza Wielkiej Wody
Choć wiosenne edycje Festiwalu dedykowane są przede wszystkim polskiej scenie jazzowej, to od lat pojawia się w programie jeden lub dwa koncerty artystów amerykańskich. I tak 13 marca wystąpi Joshua Redman Quartet, który współtworzą pianista Aaron Goldberg, kontrabasista Reuben Rogers i perkusista Greg Hutchison,a 14 marca sekstet Mary Halvorson’s Code Girl.
Nie byłoby dziś w świecie jazzu Joshuy Redmana, gdyby w roku 1991 ten muzykujący, świeżo upieczony absolwent wydziału nauk społecznych na Harvardzie, po obronie dyplomu z wyróżnieniem, nie postanowił zrobić sobie rocznej przerwy przed dalszym tokiem studiów. W 1991 roku Redman zwyciężył w Thelonious Monk International Jazz Saxophone Competition. Pierwszą płytę pod swoim nazwiskiem wydał dwa lata później. „No dobrze, to kim jest ten Joshua Redman? Co jest w nim takiego, że choć nie aspiruje do miana awangardzisty, reformatora czy jazzowego mesjasza, od ćwierć wieku jest marką, znakiem jakości, jazzowym szlachcicem? – zadaje sobie to pytanie Kajetan Prochyra i zaraz na nie odpowiada: Oczywiście ma swój sound – ciepłe, naturalne, organiczne brzmienie: delikatne, ale pewne, stanowcze, głęboko osadzone – ale to ma chyba każdy muzyk ze światowego topu. Co więc odróżnia go od innych? Dla mnie tym znakiem szczególnym jest szczodrość: umiejętność dzielenia się muzyką: tak z kolegami na scenie, jak i z publicznością. (…) Jest to też duch, który obecny musiał być w post-hippiesowskim domu jego matki. Redman stwarza dźwiękiem świat, do którego wszyscy jesteśmy zaproszeni; buduje kolektyw, wspólnotę, której wszyscy jesteśmy równoprawnymi członkami.”
Joshua Redman na Festiwalu Jazz Jantar wystąpi trzeci raz, a
gitarzystka Mary Halvorson czwarty. Kajetan
Prochyra: „Kiedyś każdy szanujący się kompozytor miał w zbiorze
swych opusów cykl pieśni. Schubert miał słynne ‘Witerreise’. Nie gorsi byli
Mahler, Messiaen, Britten czy Lutosławski. Stąd nie trzeba może być aż tak
zaskoczonym, że własny cykl pieśni przygotowała Mary Halvorson – gitarzystka, improwizatorka, kompozytorka i
geniuszka. W ubiegłym roku Halvorson, jako pierwsza kobieta związana ze
środowiskiem muzyki improwizowanej, otrzymała stypendium Fundacji Johna i
Catherine MacArthurów – zwane potocznie grantem geniuszy. Przed Mary otrzymali
ją artyści tego formatu co John Zorn, Anthony Braxton, Jason Moran czy Vijay
Iyer. Komisja konkursowa potwierdziła to, co fani muzyki kreatywnej wiedzieli
już od ładnych paru lat: osobowość, język, bezkompromisowość Halvorson czynią
ją jednym z najciekawszych głosów współczesnej muzyki.”
Polska scena jazzowa
Tubis Trio w
Sali Suwnicowej Żak pojawi się 14 marca pierwszy raz z materiałem ze swojego
najnowszego albumu „So Us”, o którym Geno Thackara w portalu All About
Jazz (4 gwiazdki) pisze m.in.: „W najgłośniejszych momentach Tubis walił w
klawisze jak szaleniec, podczas gdy bębny Pacana zbliżają się do poziomów rocka
i thrashu. (…) Muzycy podążają za kilkoma wyraźnymi poprzednikami, takimi jak
Esbjorn Svensson Trio, łącząc jazz z bardziej nowoczesnymi formami..
„I love you SDSS J124043.01+671034.68” to
tytuł albumu tria Strycharski,
Kacperczyk, Szpura, a kompozycje na płycie to między innym „PSR
J2222-0137 B” czy „GRW +70 8247”. Jak pisze Jacek Szczęsny na portalu
nowamuzyka.pl muzycy: „zafundowali nam
bez wątpienia trudną płytę, wypełnioną intrygującym krajobrazem, ale będącą
jednocześnie ratunkiem dla przeładowanego mózgu”. Ten koncert otworzy 12
marca wiosenną edycję Festiwalu.
Z ulicy do Sali Suwnicowej
Brass instruments to
blaszane instrumenty dęte: tuby, trąbki, trąbki sygnałowe, puzony, waltornie,
suzafony. I jeżeli zespół ma swej nazwie „Brass” wiadomo o co chodzi. DownTown
Brass – jak to się mówi – „pozamiatali” i stali się sensacją letniego
sezonu 2019 w Gdańsku. Zespół tworzą młodzi, żywiołowi instrumentaliści
związani z trójmiejskim środowiskiem muzycznym, studenci i absolwenci gdańskiej
Akademii Muzycznej. Nadszedł czas na przedstawienie ich publiczności Festiwalu
Jazz Jantar. Koncert DownTown Brass 21 marca zamknie wiosenną edycje
Festiwalu.
Dlaczego warto studiować jazz?
Maciej Grzywacz: Trójmiasto jest wyjątkowym miejscem na jazzowej mapie Polski. Mamy tu prężnie działające środowisko jazzowe otwarte na współpracę z muzykami młodego pokolenia, mamy kluby regularnie organizujące koncerty i jam sessions, mamy wreszcie międzynarodowe festiwale, podczas których młodzi adepci sztuki jazzowej mogą podziwiać największe światowe sławy. Gdańska Akademia Muzyczna, w ramach działań Katedry Jazzu i Muzyki Estradowej, oferuje bogaty program studiów o profilu jazzowym. Kształcimy jazzowych instrumentalistów, wokalistów, kompozytorów i aranżerów. Mamy big band, zespoły instrumentalne i wokalne. Uczymy jak rozpocząć i poprowadzić swoją artystyczną karierę. Nasi pedagodzy to muzycy koncertujący i nagrywający płyty - od praktyków można nauczyć się najwięcej. Wielu z nich, jak Krystyna Stańko, Sławek Jaskułke, Aleksandra Tomaszewska, Leszek Kułakowski, Maciej Obara, Maciej Sikała, Jerzy Małek, Piotr Kułakowski, Emil Miszk czy Tomasz Chyła znanych jest doskonale nie tylko publiczności Festiwalu Jazz Jantar, ale również publiczności innych ważnych festiwali jazzowych w Polsce i na świecie.
Dla uczniów podstawowych i średnich szkół muzycznych Klub Żak przygotował specjalne zniżki na koncerty, bo warto przekonać się na „własne uszy” czym jest ten jazz i poznać Profesorów.
Festiwal jest realizowany ze środków Miasta Gdańska oraz dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, a także przy wsparciu GIWK, Grupy Żywiec, Firmy Ziaja i Toyota Carter Gdańsk. Nasza strona: www.jazzjantar.pl
23. Festiwal Jazz Jantar / wiosna
12.03.2020 / g.19.00
Strycharski/Kacperczyk/Szpura / I love
you SDSS J124043.01+671034.68 / Avant Days
Dominik Strycharski - recorders, blockflutes /
Łukasz Kacperczyk - modular synthesizers / Paweł Szpura - drums, percussion
Immortal
Onion / XD [Experience Design] / Młoda Polska / premiera
Tomir Śpiołek - piano / Ziemowit Klimek - double
bass, bass / Wojtek Warmijak - drums
13.03.2020 / G.20.00
Joshua
Redman Quartet with Aaron Goldberg, Reuben Rogers, Greg Hutchison / Come What May / All That Jazz
Joshua Redman -
saxophone / Aaron Goldberg - piano / Reuben Rogers - double bass / Greg Hutchnison
- drums
14.03.2020 / G.20.00
Tubis Trio / So Us / Polska Scena Jazzowa
Maciej
Tubis - fortepian / Paweł Puszczało - kontrabas / Przemysław Pacan - perkusja
Mary
Halvorson’s Code Girl / Code Girl / Avant Days
Amirtha Kidambi
- vocals / Maria Grand - saxophone, vocals / Adam O’Farrill - trumpet / Mary
Halvorson - guitar / Michael Formanek - bass / Tomas Fujiwara - drums
15.03.2020 / G.19.00
Piotr Lemańczyk New Trio / In Simplicity
/ Polska Scena Jazzowa / premiera
Piotr Lemańczyk – kontrabas / Dominik Wania –
fortepian / Michał Miśkiewicz - perkusja
Emil Miszk
The Sonic Syndicate / Artificial Stupidity / Młoda Polska / premiera
Emil Miszk –
trumpet / Kuba Więcek – alto saxophone / Piotr Chęcki – tenor saxophone / Paweł
Niewiadomski – trombone / Michał Zienkowski – guitar / Szymon Burnos – piano /
Konrad Żołnierek – double bass / Sławek Koryzno – drums
21.03.2020 / G.20.00
Leszek Kułakowski & Maciej Sikała / Red Ice / Polska Scena Jazzowa / premiera
Leszek Kułakowski – piano / Maciej Sikała –
saxophone
DownTown Brass
/ Młoda Polska
Radosław Kulesza –
trąbka, flugelhorn / Piotr Urbański – trąbka / Artur Ostrowski – puzon, tuba /
Mateusz Zielke – puzon / Maciej Wielochowski – tuba / Michał Sasinowski -
saksofon altowy / Szymon Kowalik - saksfon tenorowy / Mikołaj Stańko – perkusja
/ Nikodem Wojtkiewicz - instrumenty perkusyjne / gościnie MC Tomasin