Jazz
na Starówce
James Carter Quartet „The Flying Partners”
29.07.2017, godz. 19.00
Rynek Starego Miasta
Warszawa
Wstęp wolny
Pozostałe koncerty:
5 sierpnia – Marek Napiórkowski Sextet
12 sierpnia – Grzegorz Turnau – TurBikon
19 sierpnia – Christian Bakanic Trio
26 sierpnia – Josemi Carmona & Javier Colina
Group
Iwona Strzelczyk-Wojciechowska
Wybitny amerykański saksofonista wystąpi na warszawskiej Starówce w sobotę 29 lipca.
Na jedynym koncercie w Polsce James Carter zaprezentuje project „The Flying Partners”. Zespół wystąpi w składzie:
James
Carter - saksofon
Eric
Niceberg - fortepian
Hans
Glawischnig - kontrabas
Justin
Faulkner - perkusja
Tak rekomendują ten koncert organizatorzy, Krzysztof Wojciechowski i Iwona-Strzelczyk-Wojciechowska z Fundacji Jazz Art:
Jeden z najbardziej ekscytujących wirtuozów saksofonu we współczesnym jazzie” w/g magazynu „Jazz Times”. Wielokrotnie wybierany jako nr 1 na świecie w kategorii saksofon barytonowy magazynu „Down Beat”.
Lider własnych zespołów, autor wielu wysoko cenionych płyt oraz współpracownik wielu gwiazd współczesnego jazzu. Już w młodości grał w formacjach kierowanych przez słynnych liderów: Wyntona Marsalisa (Lincoln Center Jazz Orchestra), Lestera Bowie (New York Organ Ensemble). Wirtuoz saksofonów i klarnetów, jest wpływowym muzykiem i jednym z najbardziej podziwianych saksofonistów swojej generacji. Artysta odgrywa dużą rolę w propagowaniu i tworzeniu przyszłości muzyki jazzowej. Jego muzykę napędza szacunek dla jazzu i głęboka wiedza dla jego tradycji oraz potrzeba przekraczania granic muzycznych.
James Carter urodził się w Detroit w 1969 roku w bardzo muzykalnej rodzinie. Grę na saksofonie rozpoczął w wieku 11 lat, mając siedemnaście lat koncertował z bandem Marsalisa. Chwilę później, po przeprowadzce do Nowego Jorku stał się członkiem słynnej grupy samego Lestera Bowie. Postacie Marsalisa i Bowie’ego, z którymi występował w młodości, pozostaną symboliczne dla całej kariery Cartera. Z jednej strony mówią o ogromnym szacunku dla wykształcenia i tradycji jazzowej (W. Marsalis), z drugiej o potrzebie przekraczania granic (L. Bowie).
Już pierwsza autorska płyta artysty , „JC on The Set” z 1993 roku została uznana przez najważniejsze media za jeden z najgłośniejszych od dziesięcioleci debiutów. Jego drugi album „Jurassic Classics” (1994) wprowadził Cartera na listę notowań Top Jazz Albums. Wyczyn ten powtórzyły kolejne albumy: „The Real Quiet Storm” (1995r ), „Conversin With The Elders” (1996), „In Carterian Fashion” (1998) oraz „Chasin’ The Gypsy” (2000).
Artysta ma na swoim koncie kilkanaście autorskich płyt (m.in.” Chasin' the Gypsy” z 2000 roku, dedykowany Django Reinhardtowi, czy wydany trzy lata później „Gardenias For Lady Day”, poświęcony Billie Holiday ( współtworzony przez światowej klasy skrzypaczkę Reginę Carter – kuzynkę saksofonisty).
W 2011 roku Carter nagrał „Caribbean Rhapsody; Concerto for Saxophones and Orchestra” (napisaną specjalnie dla niego przez Roberto Sierrę) nagrany pod batutą światowej sławy dyrygenta Giancarlo Guerrero z udziałem wyśmienitej polskiej orkiestry Sinfonia Varsovia.
Jego imponujące CV zawiera długą listę artystów, z którymi współpracował i albumów, do których powstania się przyczynił. Występował i nagrywał wieloma tuzami jazzu jak m.in. Charles Mingus Big Band, Art Ensemble of Chicago , Lincoln Center Jazz Orchestra, Aretha Franklin, Kathleen Battle, Dee Dee Bridgewater , David Murray, Sonny Rollins, Herbie Hancock, Christian McBride, Cyrus Chesnut.
Carter ma też w karierze epizod aktorski , w słynnym filmie Roberta Altmana „Kansas City” zagrał legendarnego saksofonistę Bena Webstera.
Międzynarodowy Plenerowy Festiwal Jazz na Starówce to jedyny tego typu plenerowy festiwal jazzowy w Polsce adresowany do szerokiej publiczności o bezpłatnej formule. Jest jednym z najpopularniejszych i największych – pod względem ilości publiczności, festiwalem jazzowym w Polsce. Należy do najdłuższych festiwali jazzowych w kraju i najdłuższych w Europie, trwa dwa miesiące wakacyjne, w każdą sobotę lipca i sierpnia.