902 uczestników i 90 wystawców wzięło udział w tegorocznej edycji największych europejskich targów jazzowych
W dn. 29 kwietnia - 2 maja odbywała się w Bremie, RFN, 15. jubileuszowa edycja targów jazzahead! – tym razem wyłącznie w formie wirtualnej.
Pod
hasłem „Close together from afar” (blisko siebie z daleka) zorganizowano blisko
40 koncertów artystów z całego świata. W programie znalazło się wiele paneli
dyskusyjnych podejmujących problemy jazzu w obecnych, trudnych czasach
globalnej pandemii. Na specjalnie utworzonej platformie cyfrowej spotkało się
902 zarejestrowanych uczestników z 50 krajów i 90 wystawców reprezentujących 41
państw. Platforma umożliwiała swobodne spotkania online, by w jak największym
stopniu imitować gorącą atmosferę Jazzahead!, jaką pamiętamy z poprzednich
edycji.
Alistair Payne z Sun-Mi Hong Quintet fot. © M3B GmbH/Jan Rathke
W pewnym sensie bremeńskie targi trwają nadal i zakończą się dopiero 21 czerwca, kiedy to przestanie działać platforma Jazzahead! Nadal można się za jej pomocą kontaktować, oglądać koncerty, panele i prezentacje.
Tradycją jazzahead! stało się coroczne wyznaczanie państwa partnerskiego, które współorganizowało wiele wydarzeń podczas tego święta jazzu (w 2018 r. tę rolę pełniła Polska). Pomimo że tegoroczna edycja największych europejskich targów jazzowych została przeniesiona z roku ubiegłego (nie mogła się wówczas odbyć z powodu pandemii) to zrezygnowano w tym roku z udziału państwa partnerskiego. Kanada – wyznaczony na ubiegły rok partner jazzahead! – będzie pełniła tę rolę w przyszłym roku. W miejsce występów muzyków z kraju partnerskiego wprowadzono szerszą prezentację artystów niemieckich. Zespoły z kraju-gospodarza zdominowały towarzyszący targom jazzu festiwal.
Tradycją jazzahead! są specjalne programy showcasowe podzielone na trzy bloki programowe. Muzyków niemieckiej sceny jazzowej prezentuje German Jazz Expo, scenę europejską – European Jazz Meeting, a światową – Overseas Night. W tym roku wystąpił w ramach Jazzahead! tylko jeden polski zespół – Trio pianistki Kasi Pietrzko (z Andrzejem Święsem na kontrabasie i Piotrem Budniakiem na perkusji). Był to rewelacyjny koncert!
Rzucającą się w oczy zmianą w stosunku do poprzednich edycji bremeńskich targów jazzu był dużo większy niż to wcześniej bywało udział kobiet wśród występujących muzyków. Kobiety były liderkami wielu grup, często też występowały solowo udowadniając, że są równie utalentowanymi i kreatywnymi artystkami, co ich koledzy.
Jeszcze nie ochłonęliśmy do końca po wrażeniach tegorocznych targów, a już podano termin przyszłorocznej edycji. Jazzahead! 2022 odbędzie się w dn. 28 kwietnia – 1 maja i miejmy nadzieję, że w tradycyjnej formie umożliwiającej prawdziwy odbiór muzyki i kontakty między ludźmi.