Piotr Turkiewicz
Specjalna edycja wrocławskiego festiwalu w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, 21-29 czerwca
Już po raz trzeci specjalna edycja wrocławskiego Jazztopad Festival odbywa się w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, organizowana we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku i przy w wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza oraz Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Waszyngtonie.
W dn. od 21 do 29 czerwca czołowi polscy artyści i zespoły jazzowe oraz formacje wykonujące muzykę współczesną (Wójciński/Szmańda Quartet, Stryjo, Marcin Masecki, Jerzy Rogiewicz, Lutosławski Quartet) występują w Nowym Jorku, Waszyngtonie i Vancouver. Do polskich muzyków dołączą znakomici artyści poprzednich edycji Jazztopad Festival, w tym Erik Friedlander, Mark Feldman i Sylvie Courvoisier. Koncerty odbywają się w prestiżowym Jazz at Lincoln Center, eklektycznym Joe’s Pub w The Public Theater oraz Millennium Stage w Kennedy Center, a także podczas popularnego TD Vancouver International Jazz Festival oraz TD Victoria International Jazz Festival. Mark Feldman i Sylvie Courvoisier dołączą do muzyków z Polski w National Sawdust. Erik Friedlander wystąpi z polskimi wykonawcami w The Jazz Gallery.
Jazztopad Festival, główne wydarzenie tego rodzaju w Polsce, ma swoje edycje satelitarne na całym świecie (Japonia, Turcja, Korea Południowa). Od ponad 10 lat festiwal zamawia nowe utwory u najważniejszych artystów amerykańskich, takich jak Wayne Shorter, Charles Lloyd, Jason Moran, William Parker, Vijay Iyer i Terence Blanchard. Jazztopad Festival współpracuje z tak prestiżowymi organizacjami, jak Jazz at Lincoln Center, Monterey Jazz Festival, Kennedy Center, London Jazz Festival czy Los Angeles Philharmonic. Nagrania na żywo zarejestrowane podczas festiwalu zostały wydane przez wytwórnie ECM i Blue Note Records.
Amerykańska
edycja Jazztopad Festival to przede wszystkim okazją do poznania
najważniejszych postaci polskiej współczesnej sceny jazzowej, która jest w
świecie dobrze rozpoznawalną marką, zarówno pod względem jakości festiwali, jak
i kunsztu artystów. To również okazja do usłyszenia muzyki, która nigdy nie
była wykonywana poza Polską, m.in. premierowego utworu Marka Feldmana,
napisanego na specjalne zamówienie festiwalu.
PROGRAM:
STANY ZJEDNOCZONE
21.06.2017, środa, godz. 16:00 i
18:00
Kennedy
Center / Millennium Stage
2700
F Street, NW, Washington, DC 20566
Marcin Masecki feat. Jerzy
Rogiewicz: Ragtime
21 i 22.06.2017, środa i czwartek,
godz. 19:30 i 21:30
Dizzy’s Club Coca-Cola / Jazz at Lincoln Center
10
Columbus Circle, 5th Floor, New York, NY 10019
Stryjo (Nikola Kołodziejczyk,
Maciej Szczyciński, Michał Bryndal), Wójciński/Szmańda Quartet
23.06.2017, piątek, godz. 19:30
Joe’s
Pub at The Public Theater
425
Lafayette Street (at Astor Place), New York, NY 10003
Marcin Masecki feat. Jerzy
Rogiewicz: Ragtime
24.06.2017, sobota, godz. 19:30 i
21:30
The
Jazz Gallery
1160
Broadway, 5th Floor, New York, NY 10001
Wójciński/Szmańda Quartet with Erik
Friedlander
25.06.2017, niedziela, godz. 16:00
National
Sawdust
80-
N 6th St., Brooklyn, NY 11249
Lutosławski Quartet with Mark
Feldman & Sylvie Courvoisier
KANADA
28.06.2017, wtorek, godz. 20:30
TD
Victoria International Jazz Festival
345
Quebec Street, Victoria, BC V8V 1W4
Wójciński/Szmańda Quartet
29.06.2017, czwartek, godz. 14:30
TD
Vancouver International Jazz Festival
295
W 7th Ave. Vancouver, BC V5Y 1L9
Wójciński/Szmańda Quartet
DIZZY’S CLUB COCA-COLA, NATIONAL SAWDUST, JOE’S PUB, THE JAZZ GALLERY, MILLENNIUM STAGE, TD VANCOUVER INTERNATIONAL JAZZ FESTIVAL, TD VICTORIA INTERNATIONAL JAZZ FESTIVAL
Tegoroczna edycja Jazztopad Festival została zorganizowana przez Narodowe Forum Muzyki i Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku we współpracy z Jazz at Lincoln Center, National Sawdust, The Jazz Gallery, Joe’s Pub w The Public Theater, Millennium Stage w Kennedy Center, Victoria Jazz Festival and TD Vancouver International Jazz Festival.
Partnerzy: Instytut Adama Mickiewicza / Culture.pl, Ambasada Rzeczypospolitej
Polskiej
w Waszyngtonie
Jazztopad Festival to najważniejsze
wydarzenie tego rodzaju w Polsce.
–
Nate Chinen, „The New York Times”
…najwyższej klasy muzycy będą improwizować na
estradzie w ojczyźnie jazzu – Stanach Zjednoczonych…
–
Bonnie Johnson, WICN (w programie „Colors of Jazz”)
Jazztopad Festival przywozi do
Stanów Zjednoczonych to, co się dzieje w jazzie europejskim…
–
Tim Longo, Sneek City
Jazztopad jest festiwalem o
międzynarodowej renomie, z jasno zdefiniowanym etosem, łączącym duży szacunek
dla tradycji i korzeni tej muzyki z progresywną wizją, która stanowi platformę
dla tego, co współczesne i innowacyjne.
–
Ian Patterson, All About Jazz
O ARTYSTACH
Wójciński/Szmańda
Quartet
od lewej: Ksawery Wójciński, Szymon Wójciński, Maurycy Wójciński, Krzysztof Szmańda
Wójciński/Szmańda Quartet powstał w 2015 roku i natychmiast zwrócił
uwagę fanów jazzu. Pomysł na stworzenie kwartetu wyszedł od trzech braci
Wójcińskich: po wielu latach niezależnego działania w różnych składach
zdecydowali się stworzyć nowy zespół i zaprosili do współpracy znakomitego
perkusistę Krzysztofa Szmańdę. Ich kompozycje opierają się na „swobodnym i
uderzająco spokojnym prowadzeniu tematu, który następnie ewoluuje, by stać się
popisem improwizacji, wciąż jednak pozostającej w ramach kompozycji, co
sprawia, że słuchacz wpada w rodzaj transu”.
Ksawery Wójciński jest kontrabasistą, kompozytorem i
wszechstronnym muzykiem o wielkiej wrażliwości na dźwięk. Jego
zainteresowania obejmują okres od muzyki dawnej do współczesnej improwizacji.
Współpracował m.in. z Charlesem Gaylem, Urim Cainem, Michaelem Zerangiem, Satoko
Fujii, Nicole Mitchell, Timem Sparksem, Kenem Vandermarkiem, Matsem
Gustafssonem
i Wacławem Zimplem. Jest członkiem kilku zespołów, nagrał kilkanaście płyt i
występował na prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. W 2014 roku
ukazał się jego album solowy „The Soul”.
Krzysztof Szmańda jest absolwentem Akademii Muzycznej im F. Chopina w Warszawie. Studia podyplomowe odbył w USC Thornton School of Music w Los Angeles, gdzie doskonalił swoje umiejętności pod okiem Petera Erskine’a, Leona „Ngudu” Chanclera i Erika Forrestera. Jest założycielem działającej w Poznaniu grupy Soundcheck, laureatem wielu nagród, w tym w międzynarodowym konkursie jazzowo-bluesowym w Usti nad Łabą oraz Grand Prix festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu.
Szymon Wójciński jest pianistą, kompozytorem i aranżerem o szerokich zainteresowaniach stylistycznych, od muzyki klasycznej przez jazz po współczesną muzykę improwizowaną. Był finalistą Jazz Juniors 2002 z zespołem Emergency. Odbył trasy koncertowe z Sylwią Białas, Hansem Peterem Salentinem oraz European Jazz Ensemble.
Maurycy Wójciński jest trębaczem jazzowym,
absolwentem Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, na której
obecnie wykłada. Współpracuje m.in. z najważniejszymi polskimi i zagranicznymi
zespołami, a także czołowymi polskimi i japońskimi solistami. Zdobył liczne
nagrody polskie i międzynarodowe.
Stryjo
od lewej: Maciej Szczyciński, Nikola Kołodziejczyk, Michał Bryndal
Stryjo łamie
schematy tria jazzowego i wprowadza do swojej gry procesy demokratyczne i
interaktywność. Zamiast budować utwory z typowych klocków, zespół opowiada
historie. Większość poszukujących muzyków kieruje dziś swoje kroki w stronę
wolnego grania, tymczasem Stryjo prezentuje nam coś innego – liryczne i
wciągające wspólne opowieści, które mówią o szacunku i wartości słuchania w
muzyce. Artyści sięgają po współczesny europejski jazz, odnoszą się do korzeni
muzyki klasycznej, czerpią inspirację z polskiej muzyki ludowej, flamenco,
disco, punka, IDM i muzyki świata. Zyskali uznanie krytyki i zdobyli kilka
polskich nagród muzycznych, w tym Fryderyka, polski odpowiednik amerykańskiego
Grammy.
Marcin Masecki i Jerzy Rogiewicz
Od lewej Jerzy Rogiewicz i Marcin Masecki
fot. Sławek Przerwa
Marcin
Masecki wraz z
perkusistą Jerzym Rogiewiczem prezentują
program klasycznych ragtime’ów i przebojów fortepianowych w stylu stride.
Muzyka Jamesa P. Johnsona, Fatsa Wallera i Eubiego Blake’a jest prezentowana
obok kompozycji Henryka Warsa i Jerzego Petersburskiego. Ragtime to jedna z
wielu twarzy Maseckiego. W tym roku wydał swój piąty album z muzyką klasyczną („Nokturny
Chopina”). Prowadzi kilka zespołów o różnych profilach działalności i
rozmiarach (sekstet jazzowy Profesjonalizm, orkiestra dęta Polonezy), występuje
jako solista z orkiestrami klasycznymi (Arte dei Suonatori, Capella
Cracoviensis, Filharmonia Poznańska), a także współpracuje z różnymi muzykami
(m.in. Zivem Ravitzem, Barrym Guyem, Tomaszem Stańką), dając z nimi koncerty
improwizowane. Jest też kuratorem wydarzeń muzycznych, w tym festiwalu
Transkrypcje w Warszawie, skupiającego się na współczesnych transkrypcjach
symfonii Beethovena. Jako kompozytor jest regularnie zapraszany do współpracy
przez różne festiwale i zespoły. Na wrocławskim Jazztopad Festival swoje
prawykonanie miał jego utwór We Are
Crying na chór i big band. We wszystkich swoich projektach Masecki
elegancko łączy różne style, w których tworzy, i zamazuje granice między tzw.
sztuką wysoką a rozrywką. Od 2010 roku blisko współpracuje z Jerzym
Rogiewiczem, perkusistą, pianistą i kompozytorem. Ostatnio wyprodukowali
wspólnie niedawno odkryte oratorium Góreckiego Sanctus Adalbertus.
Rogiewicz współpracuje z Maseckim od 2010 roku (w ramach zespołów:
Profesjonalizm, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa, Polonezy, trio V/TLD z DJ-em
Lenarem). Jest również członkiem rockowej formacji Der Father, z którą nagrał
płytę Wake Up (Lado ABC, 2014). Ponadto w latach 2005–2012 był
członkiem zespołu Levity – instrumentalnego tria, które jest uważane za jeden z
najważniejszych zespołów grających nowoczesny jazz w Polsce. W 2013 roku odbyło
się prawykonanie jego utworu Muzyka
Poważna na jedenastoosobową orkiestrę. W 2015 roku na jeziorze Hołny w
Krasnogrudzie razem z młodymi artystami z Sejneńskiej Spółdzielni Jazzowej
wykonał swoją kompozycję Muzyka na Wodzie. Jest również autorem muzyki
filmowej
i muzyki dla dzieci (tworzonej w ramach duetu Jerz Igor). Występował z tak
wybitnymi muzykami, jak Toshinori Kondo, David Thomas, Ray Dickaty czy Wojtek
Traczyk.
Lutosławski Quartet
Lutosławski Quartet (Bartosz Woroch - I skrzypce, Marcin Markowicz - II skrzypce, Artur Rozmysłowicz - altówka, Maciej Młodawski - wiolonczela) to zespół działający w ramach Narodowego Forum Muzyki (Wrocław, Polska). Odnosi imponujące sukcesy – w 2016 roku otrzymał nominację do BBC Music Magazine Awards. Występował na licznych prestiżowych festiwalach, takich jak Klarafestival w Brukseli czy International Ankara Music Festival w Turcji. Wśród muzyków, z którymi współpracują, są wybitni jazzmani: Kenny Wheeler, John Taylor i Uri Caine. Z Krzysztofem Jakowiczem i Andrzejem Bauerem zespół nagrał swoją pierwszą płytę z utworami kameralnymi Witolda Lutosławskiego (CD Accord). Specjalizuje się głównie w muzyce XX w., z naciskiem na promocję muzyki polskiej. W repertuarze ma utwory klasyczne, romantyczne oraz jazzowe.
Erik Friedlander
Erik Friedlander jest wiolonczelistą,
kompozytorem, improwizatorem i weteranem sceny Downtown w Nowym Jorku. Grał z
Johnem Zornem, Laurie Anderson i Courtney Love. Nagrał osiem albumów. Jako
lider zawsze wytycza nowe obszary dla wiolonczeli, zarówno w swoich wyborach
kompozytorskich, jak i dynamicznym stylu improwizacji.
Sylvie
Courvoisier
Sylvie Courvoisierjest pianistką,
kompozytorką, sidemanką i liderką zespołów.Urodziła
się w Lozannie, a do Nowego Jorku przeniosła się w 1998 roku i od tamtej pory
mieszka na Brooklynie. Prowadziła kilka zespołów i nagrała ponad 60 płyt dla
różnych wytworni, w tym ECM, Tzadik i Intakt Records. Występuje i nagrywa z
takimi artystami, jak m.in. John
Zorn, Mark Feldman, Yusef Lateef, Ikue Mori, Erik Friedlander, Herb Robertson,
Tim Berne, Susie Ibarra i Joëlle Léandre. Od 1997 roku regularnie
występuje solo i w duecie z Markiem Feldmanem. Należy do grupy Mephista,
współprowadzi Courvoisier/Feldman Quartet, jest liderką tria tworzonego z
Kennym Wollesenem i Drew Gressem oraz własnego kwintetu Lonelyville. Od 2010 roku
współpracuje jako pianistka i kompozytorka z tancerzem flamenco Israelem
Galvánem w ramach wspólnego projektu „La Curva”. Jest laureatką licznych
szwajcarskich nagród, m.in. Grand Prix des Jeunes Créateurs (1996), Zonta
Club’s Prix de la Création (2000) oraz Grand Prix de la Fondation Vaudoise pour
la Culture (2010), a także NYFA Award (New York Foundation for the Arts, 2013).
Mark
Feldman
Mark Feldman jest skrzypkiem zajmującym się jazzem,
muzyką improwizowaną i muzyką współczesną XX w. Zdobył nagrodę
Alpert Prize in Music oraz Grammy. Jego nazwisko można znaleźć na ponad 150
płytach z nagraniami muzyki jazzowej i kreatywnej, w których wystąpił jako
solista. Koncertuje i nagrywa z takimi artystami, jak John Zorn, John
Abercrombie, Sheryl Crow, The Manhattan Transfer, Diana Ross, Carole King, Dave
Douglas, Plácido Domingo, Chris Potter, Paul Bley, Muhal Richard Abrams, Joe
Lovano, Billy Hart czy Uri Caine. Utwory zamawiali u niego Kronos Quartet oraz
WDR Sinfonieorchester Köln. Jako muzyk studyjny wystąpił w ponad 200
nagraniach,
w tym produkcjach sygnowanych przez Johnny’ego Casha, Willie’ego Nelsona i
George’a Jonesa, Jerry’ego Lee Lewisa i ewangelistę telewizyjnego Jimmy’ego
Swaggarta. Często występuje w duecie ze swoją partnerką – pianistką Sylvie
Courvoisier – oraz w nowym kwartecie, który tworzą ze Scottem Colleyem
(kontrabas) i Billym Mintzem na perkusji.