Aktualności




Joachim Mencel – Brooklyn Eye



Premiera koncertowa – 24 października na Jazz Jamboree, 25 października  w Krakowie, w Dworku Białoprądnickim

W sobotę 24 października na Jazz Jamboree, w Klubie Stodoła w Warszawie oraz dzień później, w niedzielę 25 października w Krakowie, w Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki, odbędzie się koncertowa premiera płyty Joachima Mencla „Brooklyn Eye”.

Koncert krakowski zainauguruje działalność RadioJAZZ. FMKraków, które powstało dzięki współpracy Fundacji Popularyzacji Muzyki Jazzowej EuroJAZZ i RadioJAZZ.FM w Warszawie.

 „Brooklyn Eye” jest realizacją marzenia artysty o nagraniu płyty inspirowanej Ameryką – i to nie gdzie indziej jak w samym Nowym Jorku oraz wspólnie z amerykańskimi muzykami. Podczas koncertu w Dworku Joachim Mencel wraz z zespołem wykona utwory zrealizowane w kwietniu 2019 i wydane przez amerykańskie wydawnictwo Origin Records. Wszystkie nawiązują do jego przeżyć związanych z amerykańską muzyką i kulturą, inspirowane są również podróżami muzyka po USA i wszelkimi impresjami oraz inspiracjami związanymi z amerykańskim sposobem życia. Utwory wykonywane będą głównie  na fortepianie, ale nie zabraknie też jazzowego precedensu w postaci kompozycji na lirze korbowej.

Płytę „Brooklyn Eye” recenzuje w najnowszym numerze JAZZ FORUM Piotr Iwicki (pięć gwiazdek).

Joachim Mencel zagra w kwartecie:
Joachim Mencel - fortepian, lira korbowa
Rafał Sarnecki - gitara
Michał Barański - kontrabas
Łukasz Żyta - perkusja

Joachim Mencel – pianista, kompozytor, główny propagator nowoczesnego jazzu wykonywanego na lirze korbowej (vielle à roue) ma niezwykle bogaty dorobek. Komponował m.in. muzykę filmową dla orkiestr i baletu, koncertował ze swoimi projektami jazzowymi i występował z legendarnymi muzykami, takimi jak Lee Konitz, Dino Saluzzi, Richard Galliano, Dave Liebman, Eddie Henderson, Charlie Mariano i wielu innych. Choć ma już za sobą doświadczenie występów w Ameryce, m.in. będąc uczestnikiem Monk Piano Competition w 1989 roku, „Brooklyn Eye” jest realizacją jego marzenia wykutego w młodości za żelazną kurtyną. Tworzenie kompozycji opartych na kulturze, postaciach muzyków, harmoniach i emocjach Ameryki, a następnie nagrywanie ich w Nowym Jorku z kilkoma wybitnymi improwizatorami, których muzyka inspirowała go od lat (są to gitarzysta Steve Cardenas, basista Scott Colley i perkusista Rudy Royston) doprowadziło do kreacji „Brooklyn Eye” jako – jak to określa Mencel – „symbolicznego, idyllicznego miejsca, w którym spełniają się marzenia”.

Sesji, rejestrowanej dzień po spaleniu katedry Notre Dame w Paryżu, towarzyszyła namacalna melancholia, nadając kolejny wymiar temu kluczowemu doświadczeniu w życiu muzycznym Mencla.





  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm