Standard Edition Track List:
1. Untitled
Original 11383 (5:41)
2. Nature
Boy (3:24)
3. Untitled
Original 11386 (8:43)
4. Vilia
(5:32)
5.
Impressions (4:36)
6. Slow
Blues (11:28)
7. One Up,
One Down (8:01)
Deluxe Edition Track List:
CD 1
1. Untitled
Original 11383 (Take 1) (5:41)
2. Nature
Boy (3:24)
3. Untitled
Original 11386 (Take 1) (8:43
4. Vilia
(Take 3) (5:32)
5.
Impressions (Take 3) (4:36)
6. Slow
Blues (11:28)
7. One Up,
One Down (Take 1) (8:01)
CD2
1. Vilia
(Take 5) (4:37)
2.
Impressions (Take 1) (4:06)
3.
Impressions (Take 2) (4:37)
4.
Impressions (Take 4) (3:40)
5. Untitled
Original 11386 (Take 2) (8:41)
6. Untitled
Original 11386 (Take 5) (8:23)
7. One Up,
One Down (Take 6) (7:17)
Dziś, 29 czerwca premiera sensacyjnego albumu Kwartetu Johna
Coltrane’a!
„Both Directions at Once: The Lost Album” zawiera oryginalne, nigdy niepublikowane kompozycje, zarejestrowane przez kwartet Coltrane’a w 1963 roku w Van Gelder Studios. 6 marca owego roku John Coltrane i jego kwartet – McCoy Tyner, Jimmy Garrison i Elvin Jones, nagrali album w legendarnym Van Gelder Studios. Ta niezwykła muzyka ujrzy światło dzienne i zostanie wydana 55 lat później. To historyczny moment w świecie jazzu, a album ten można nazwać „Świętym Graalem Jazzu”!
„Both Directions At
Once: The Lost Album” pojawił się w sprzedaży 29 czerwca nakładem
Impulse! wytwórni, z którą pod koniec kariery był związany John Coltrane. Pierwszy tydzień marca 1963 roku był bardzo
pracowity dla Johna Coltrane’a. Muzyk był w trakcie przygotowań do nagrania
słynnego albumu z Johnnym Hartmanem, 7 marca.
Ale w tamtych dniach wydarzyło się coś więcej… Dzień wcześniej doszło do
sesji nagraniowej, która aż do dnia dzisiejszego owiana była tajemnicą.
McCoy Tyner i John Coltrane fot. Joe Alper Photo Collection
W środę, 6 marca, Coltrane i kwartet pojechali do Van Gelder Studios w Englewood i nagrali materiał wystarczający na cały nowy album, w tym kilka oryginalnych kompozycji, których nigdy wcześniej nie nagrywano. Spędzili dzień na próbach, ćwicząc, grając na różne sposoby i w różnych konfiguracjach.
Pod koniec dnia Coltrane opuścił Van Gelder Studios z taśmą zapasową i zaniósł ją do domu w Queens. Nagrania te pozostały nietknięte przez następne 54 lata, aż do momentu gdy rodzina Coltrane’a zdecydowała się udostępnić nagrania Impulse ! Records i wydać „zagubiony album”. Choć nigdy nie odnaleziono taśmy-matki, taśma zapasowa okazała się być w doskonałym stanie.
Jak powiedział legendarny saksofonista Sonny Rollins: „To jak znalezienie nowego pomieszczenia w Wielkiej Piramidzie”. Muzyczne implikacje tego albumu, oryginalne kompozycje, aranżacje, sam zespół muzyków, rok, w którym zostały nagrane…to wszystko wątki do ponownego odkrycia jednego z największych muzyków naszych czasów.
Danny Bennett, prezes i dyrektor generalny Verve Label Group oraz Impulse! mówi: „Jazz jest dziś bardziej aktualny niż kiedykolwiek. Staje się alternatywną muzyką XXI wieku i nikt nie uosabia go bardziej niż John Coltrane. Był wizjonerem, który zmienił bieg muzyki, a ten „utracony album” jest historycznym odkryciem. Daje nam wgląd w jego proces twórczy i pozwala doświadczyć wielkiego muzycznego geniuszu. Ten album jest momentem przełomowym, a jego wydanie idealnie pasuje do ponownego otwarcia dla firmy Impulse!”
Na albumie znalazły się dwa nowe nagrania „Untitled Original 11383” i „Untitled Original 11386” oba grane na saksofonie sopranowym. „11383” zawiera solo Jimmy’ego Garrisona, a na „11386” słychać znaczącą zmianę konstrukcyjną kwartetu, polegającą na powrocie do grania tematu pomiędzy solówkami - dość nietypowego w repertuarze kwartetu.
Oprócz dwóch nowych, znajdziemy też – wydane wcześniej tylko na bootlegowym nagraniu z Birdland – nagranie „One Up, One Down”. Tu jest słyszane jako nagranie studyjne po raz pierwszy i jedyny. To fascynująca „wymiana” pomiędzy Elvinem Jonesem i Coltrane’em.
Ta spontaniczna studyjna sesja przyniosła także pierwsze nagranie „Nature Boy”, które Coltrane nagrał ponownie w 1965 roku, ale obie wersje znacznie się różnią. Inną nie-oryginalną kompozycją na płycie jest „Vilia” z operetki Franza Lehára „Wesoła wdówka”. Wersja sopranowa na Deluxe Edition to jedyny utwór z tej sesji, który był wydany wcześniej.
„Both Directions at
Once: The Lost Album” to z pewnością jedno z najważniejszych odkryć w świecie
jazzu w ostatnich dziesięcioleciach. Ta historyczna sesja nagraniowa z 6 marca
1963 roku przyniosła 14 utworów. Edycja standardowa albumu zawiera siedem nagrań
wybranych przez Raviego Coltrane’a. Pozostałe znalazły się na drugiej
płycie wersji Deluxe.
W sprzedaży pojawią się następujące wersje albumu: standardowy CD i LP oraz deluxe 2CD i 2LP! Wersja deluxe będzie również dostępna na wszystkich platformach digitalowych.
Album w wersji CD standard dostępny będzie także w wersji „Polska Cena” od 6 lipca.