Aktualności




Keith Jarrett gra Bacha



Nakładem wytwórni ECM ukazał się podwójny album „J.S. Bach: The Well-Tempered Clavier, Book I”

W lutym 1987 roku Keith Jarrett nagrał na fortepianie pierwszy tom „Das Wohltemperierte Klavier” Jana Sebastiana Bacha. Była to pierwsza z serii uznanych płyt Jarretta z kompozycjami Bacha, które nagrał dla ECM. 7 marca 1987 roku, przed wydaniem płyty studyjnej, Jarrett wykonał na żywo cały pierwszy wolumen w znanym Troy Savings Bank Music Hall. ECM po raz pierwszy prezentuje archiwalne nagranie tego koncertu na płycie CD. Znany ze swoich jazzowych improwizacji Jarrett zaskoczył słuchaczy swoją poetycką powściągliwością, zdecydował się nie narzucać swojego stylu i pozwolić kompozycjom wybrzmieć naturalnie.

Jarrett nagrał w swojej karierze bardzo wiele dzieł klasycznych dla ECM, z repertuaru Bacha, Szostakowicza, Arvo Pärta, Bela Bartóka czy Samuela Barbera, przy współpracy z takimi artystami, jak Michelle Makarski, Kim Kashkashian i Gidon Kremer.

„Das Wohltemperierte Klavier” J.S. Bacha (BWV 846-893) to dwa tomy preludiów i fug we wszystkich 24 tonacjach durowych i mollowych.  J.S. Bach tom pierwszy ukończył w 1722 roku, w wieku 37 lat, gdy pracował w Köthen w Niemczech. Tom drugi powstał dwie dekady później w Lipsku. Oba tomy wydano drukiem w 1801 roku, czyli prawie pół wieku po śmierci kompozytora. Przez następne wieki muzyka ta miała istotny wpływ na kompozytorów od Mozarta, Beethovena i Chopina, po Brahmsa, Szostakowicza  i wielu innych. 

W recenzji studyjnego albumu Jarretta magazyn Gramophone napisał: „W wykonaniu tym tempo, frazowanie, artykulacja i ozdobniki są przekonujące. Zarówno instrument, jak i artysta, to media, przez które muzyka płynie naturalnie, bez niepotrzebnych ulepszeń”.

Jarrett o swoim subtelnym podejściu do muzyki Bacha: „Ta muzyka nie potrzebuje mojej pomocy. Linie melodyczne same w sobie są dla mnie ekspresyjne. Sam ich kierunek i kombinacje są ekspresyjne z natury”.





  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm