Aktualności




Komeda on records



Premiera książki Dionizego Piątkowskiego odbędzie się jesienią podczas festiwalu Era Jazzu.

Era Jazzu zapowiada kolekcjonerskie wydawnictwo „Komeda on records”– pierwszą, ważną próbę usystematyzowania rozleglej twórczości Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego. Autorem książki jest Dionizy Piątkowski, biograf Komedy oraz autor monografii „Czas Komedy”.

Kompleksowe kompendium obejmuje życie, muzykę i czas Komedy, kompletną dyskografię (oryginalne okładki, składy i kompozycje), prawie trzysta płyt komedowskich oraz filmografię i bibliografię Komedy. Nagrania, filmy oraz publikacje przedstawiono chronologicznie uwzględniając (znaną lub domniemaną) datę edycji.

„W ostatnich latach ukazało się wiele publikacji o Komedzie, artysta stał się „modnym” kompozytorem a dzisiaj dyskografia nagrań Komedy jest imponująca mówi Dionizy Piątkowski.

„I to nie tylko poprzez wznawiane i odnajdywane archiwalne nagrania artysty, ale przede wszystkim poprzez włączanie kompozycji Komedy do kanonu jazzowych standardów i realizację albumów przez innych artystów. To rozległa biblioteka nagrań Komedy (jako wykonawcy i jako kompozytora) pozwoliła uszeregować dyskografię płyt, jakie autorsko nagrał pianista-kompozytor Krzysztof Komeda-Trzciński oraz ukazać ogrom komedowskich nagrań, jakie powstały w projektach innych artystów”.

Oficjalna, autorska dyskografia Krzysztofa Komedy obejmuje zaledwie kilkanaście płyt, które ukazały się za życia artysty, i które są dokumentem koncertowych prezentacji zespołów Komedy, zapisem nagrań radiowych oraz zwartymi  koncepcjami kompozytora lub rejestracją muzyki filmowej.

W opracowaniu i komentarzach „Komeda on records” ujęto także nagrania i wydawnictwa skrywane dotąd w prywatnych archiwach oraz w studiach nagraniowych i taśmotekach radia. To właśnie te płyty stworzyły sporą dyskografię okolicznościowych wydawnictw oraz kompilacji. Nieograniczoną jest ogromna płytoteka uwzględniającą wydawnictwa, które powstały z inspiracji muzyką oraz kompozycjami Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego. Szczególnie ważny stał się wybór płyt zrealizowanych (i wydanych) w Polsce oraz nagranych przez polskich artystów. W kompendium przedstawiono także zestaw ważnych i charakterystycznych nagrań komedowskich zrealizowanych przez wybitnych muzyków jazzu i muzyki rozrywkowej. Wydawnictwa uszeregowano według daty edycji, co pozwoliło uchwycić chronologię premier płyt, filmów i książek oraz wiele wznowień i reedycji, wydań „pirackich” czy formalnie nie odnotowanych dotąd publikacji. Informacje faktograficzne o płytach, Dionizy Piątkowski opatrzył autorskim komentarzem, który jest tutaj subiektywną opinią entuzjasty i kolekcjonera muzyki Krzysztofa Komedy.

„Na początku lat dziewięćdziesiątych przygotowałem  ‘Czas Komedy’ – jedną z pierwszych, zwartych publikacji na temat Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego oraz polskiego jazzu” – wyjaśnia Dionizy Piątkowski. „Wdawało mi się wtedy, że zamykam tą książką pewien ważny etap historiografii jazzu w Poznaniu, a zwłaszcza biograficznych wątków jednego z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych”.

W publikacji sprzed ćwierćwiecza znalazły się fotografie dokumentujące historię jazzu, jej nieznane epizody”. Polscy muzycy (nie tylko jazzowi) z lubością oraz kreatywnym zaangażowaniem włączają kompozycje Krzysztofa Komedy do swoich prezentacji a lista ta jest imponująca. Także w repertuarze muzyków spoza Polski pojawiają się kompozycje Komedy, ich autorskie interpretacje a nawet całe projekty komedowskie (od „Zatoczki” australijskiego saksofonisty Adama Simmonsa i „Komeda Project” Dani Perez Trio po nagrania pop-music, rocka i alternatywnej elektroniki). 

W wiarygodnym portalu dyskograficznym Discos, hasło „komeda” pojawia się ponad tysiąc trzysta razy, a „Rosemary’s Baby” odnotowano na płytach ponad trzy i pół tysiąca razy ! W popularnej wyszukiwarce Google  hasło „Komeda” ma prawie 4 miliony linków, a „Rosemary’s Baby” ponad dwa miliony razy. Liczby te świadczą nie tylko o ogromnej popularności polskiego artysty i jego kompozycji, ale wskazują niekończącą się listę nagrań, płyt, interpretacji, pomysłów i projektów związanych z Komedą.

„Komeda on records” jest  limitowanym wydawnictwem kolekcjonerskim.

Premiera wydawnictwa odbędzie się podczas jesiennej gali Ery Jazzu.

Dodatkowe informacje: www.jazz.pl oraz info@jazz.pl






Płyta miesiąca

Adam Bałdych Quintet/Agata Szymczewska

Legend

Linki
Z galerii

Fotografie gwiazd jazzu

  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm