Aktualności
Ed Wilkerson



MADE IN CHICAGO 2009

JF



Już po raz czwarty odbędzie się w Poznaniu, w dn. 20 – 28 listopada, festiwal Made in Chicago, prezentujący wielkie dziedzictwo chicagowskiego jazzu, szerokie spektrum muzyki z Chicago – od klasyki po awangardę, od muzyki improwizowanej, poprzez blues po jazz wokalny.

Tegoroczne highlights to m.in. występujący w Polsce po raz pierwszy w Polsce zespół 8 Bold Souls i Chicago Ensemble saksofonisty Edwarda Wilkersona, a także ze swoimi formacjami flecistka Nicole Mitchell, pianista Willie Pickens, wokalista Saalik Ziyad i trębacz Obert Davis. Ale największym, jedynym w swoim rodzaju przedsięwzięciem będą warsztaty z udziałem muzyków Chicago Jazz Philharmonic zwieńczone finałowym koncertem z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie od
niedawna działa Zakład Muzyki Jazzowej.

PROGRAM

20 listopada, piątek, godz. 20.00, Scena na Piętrze
 
8 Bold Souls
Edward Wilkerson - saxes, Mwata Bowden - saxes, cl, Tomeka Reid - cello, Ike Jackson - tb, Gerald Powell - tu, Robert Griffin - tp, Dushun Mosley - dr, Harrison Bankhead - b

20 listopada, piątek, godz. 22.00, Blue Note

Willie Pickens Trio
Willie Pickens - p, Dushun Mosley - dr, Harrison Bankhead - b

21 listopada, sobota, godz. 19.00, Scena na Piętrze

Indigo Trio
Nicole Mitchell  - fl, Harrison Bankhead - b, Hamid Drake - dr

21 listopada, sobota, godz. 22.00, Blue Note

Saalik Ziyad The 5 after 7 Project

Saalik Ziyad - voc, Fred Jackson - saxes, Shaun Johnson - tp, Dushun Mosley - dr, Harrison Bankhead - b, Willie Pickens - p

22 listopada, niedziela, godz. 20.00, Scena na Piętrze  

Ed Wilkerson’s Chicago Ensemble
Edward Wilkerson - saxes, comp, cond, Mwata Bowden - saxes, cl, Nicole Mitchell - fl, Tomeka Reid - cello, Ike Jackson - tb, Gerald Powell - tu, Robert Griffin - tp, Saalik Ziyad - voc, Fred Jackson - saxes, Shaun Johnson - tp, Willie Pickens - p, Dushun Mosley - dr, Hamid Drake - dr, Harrison Bankhead - b

24 - 27 listopada, Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu     
                       
WARSZTATY JAZZOWE
Orbert Davis & Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu, Mwata Bowden, Nicole Mitchell - master class                          

27 listopada, piątek, godz. 20.30, Scena na Piętrze

Obert Davis Quintet
Orbert Davis  - tp, Ari Brown - ts, Ryan Cohan  - p, Stewart Miller - b, Ernie Adams  - dr

28 listopada, sobota, godz. 20.30, Aula Nova

MADE IN CHICAGO KONCERT SPECJALNY


The Chicago Jazz Philharmonic in Poznań

Orbert Davis - tp, comp, arr, dir; Ryan Cohan - p, Stewart Miller - b, Ernie Adams - dr, Nicole Mitchell - fl, Ari Brown - ts, Mwata Bowden - bari sax & Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu

Miejsca – Scena na Piętrze, Masztalarska  St. 8, Blue Note, Kościuszki  St. 76/78 (CK Zamek), Aula Nova, Św. Marcin St. 87

Organizatorzy:

Jazz Institute of Chicago, dyrektor artystyczny Lauren Deutsch, www.jazzinchicago.org

Estrada Poznańska, dyrektor artystyczny Wojciech Juszczak, www.estrada.poznan.pl

O wykonawcach:

8 BOLD SOULS – W styczniu 1985 roku ośmiu muzyków, z Edwardem Wilkersonem Jr. na czele, zebrało się, by zagrać premierowy program w serii czwartkowych, wieczornych koncertów klubie Chicago Filmmakers. Powstał rzadki i  nietypowy skład instrumentalny (saksofony, klarnety, trąbka, puzon, wiolonczela, tuba, kontrabas i perkusja). Koncerty pod hasłem „New music for 8 Bold Souls” zostały świetnie przyjęte przez krytyków oraz publiczność i stały się początkiem nowej formacji 8 Bold Souls, prowadzonej do dziś przez kompozytora i saksofonistę Edwarda Wilkerson Jr.

Muzyka 8 Bold Souls przywodzi na myśl małe składy Duke’a Ellingtona. Jest zarazem melodyjna i ambitna, poprzez oryginalne aranże na nietypowe instrumentarium. Zespół ma dziś za sobą cztery, świetnie sprzedające się płyty i niezliczoną ilość koncertów, ostatnio na Chicago Jazz Festival. Jest jednym z tych zespołów, które doskonale wcielają w życie ideę AACM. Muzycy 8 Bold Souls tworzą rodzaj trwałego muzycznego kolektywu, wykonują własne kompozycje, swobodnie sięgają po inspiracje do całej afro-amerykańskiej tradycji. Oryginalne i wykraczające poza jazz instrumentarium sprawia, że ich muzyka jest różnorodna i  wielobarwna. Zespół 8 Bold Souls pojawi się w Polsce po raz pierwszy.

MWATA BOWDEN już od najmłodszych lat grał pod okiem legendarnego nauczyciela – Captaina Walter Dyetta, spod którego skrzydeł i twardej ręki wyszło wielu znakomitych muzyków sceny Chicago, między innymi Nat „King” Cole i Johny Griffin. Dalsza edukacja muzyczna w liceum DuSable zapewniła Bowdenowi miejsce w American Conservatory of Music w Chicago. Za namową swojego nauczyciela, Mwata rozpoczął grę na saksofonie barytonowym i współpracował z big bandami i składami R&B, które świeciły swoje triumfy w Chicago lat 60tych. To doświadczenie utorowało Bowdenowi drogę do AACM w Chicago. W ciągu ostatnich lat osiągnął prawdziwie mistrzowski poziom w grze na saksofonie barytonowym i klarnecie.  Prowadzi Great Black Music Ensemble – orkiestrę muzyków AACM, która wskrzesiła legendarną ideę Experimental Band Muhala Richarda Abramsa. Z Tatsu Aokim występuje w składzie Miuymi Project. Jest silnie związany z chicagowskim AACM.  Jeden z ulubieńców poznańskiej publiczności, w różnych składach pojawia na kolejnych festiwalach MADE IN CHICAGO, prowadzi też warsztaty.

ROBERT GRIFFIN znakomity trębacz z kręgu AACM regularnie występuje od początku lat 70tych.  Grał min. zespole Vandiego Harrisa, 8 Bold Souls. Na swoim koncie ma również współprace z Muhalem Richardem Abramsem, Anthony Braxtonem, Lesterem Bowie, Kahil El’Zabarem.

ISAIAH S. JACKSON (puzon, perkusja) urodził się w małym miasteczku Charleston w Missisipi, studiował na uniwersytecie stanowym Missisipi. Współpracował z takimi artystami jak Little Johny Taylor, Jimmy Reed, Little Mack Simmons The Dells i The Third Word. Obecnie występuje w dwóch składach Edwarda Wilkersona Jr.: Shadow Vignettes i 8 Bold Souls.

DUSHUN MOSLEY perkusista z Chicago, kieruje własnym zespołem Vizitors i jest perkusistą formacji Eda Wilkersona - 8 Bold Souls i  Shadow Vignettes.  Koncertował w Stanach, Kanadzie, Europie, na Wyspach Karaibskich, w Afryce i Japonii, W 1998 roku Mosley wyprodukował swój pierwszy album z zespołem Visitors. Koncertował z wieloma muzykami z Chicago, min. Roscoe Mitchellem, Steve Colsonem, Douglasem Ewartem, Henry Threadgillem, Anthony Davisem, Don Moye, Muhalem Richardem Abramsem, Jodie Christianem. Na festiwalu MADE IN CHICAGO 2007 wystąpił  boku Freda Andersona.

GERALD DEON POWELL ( tuba) jego miłość do dęciaków zaczęła się kiedy w 4 czwartej klasie podstawówki, w zespole w którym grał, został mu przydzielony puzon. Kilka lat później, tuba stała się jego głównym instrumentem. W 1995 ukończył Morehouse College. Następnie rozpoczął swoją karierę naukową. W 1996 dołączył do 8 Bold Souls. Obecnie Powell uczy w Recovering the Gifted Child Academy, szkole publicznej w Chicago.

TOMEKA REID Wiolonczelistka, należąca do nowego pokolenia muzyków jazzowych z Chicago. Charakterystyczne, niezwykle bogate i zdecydowane brzmienie jej instrumentu, jest natychmiast rozpoznawalne, zarówno w małych jak i dużych składach. Artystka jest równie doskonała w repertuarze klasycznym, co w punku, hip-hopie i kreatywnej improwizacji. Jej ogromną aktywność na scenie muzycznej Chicago odzwierciedla fakt współpracy m.in. z Nicole Mitchell (Black Earth Ensemble, Great Black Music Ensemble), Dee Alexander (Evolution Quartet), Jeffem Parkerem czy Fredem Longberg-Holmem. W Poznaniu koncertowała z Black Earth Strings Nicole Mitchell, Mike Reed’s Loose Assembly.

EDWARD WILKERSON, JR (saksofon tenorowy/altowy, klarnet, alto klarnet) znakomity kompozytor, aranżer i muzyk z Chicago. Założyciel i kompozytor nowatorskich składów zespołów  8 Bold Souls i 25 osobowego Shadow Vignettes – legendarnego big-bandu free, złożonego z muzyków AACM. Obok Kahil El Zabara oraz „Light” Henry Huffa tworzył pierwszy, oryginalny skład Ethnic Heritage Ensemble. Z Nicole Mitchell, Harrisonem Bankheadem i Avreayl Ra koncertuje w ramach kolektywu Frequency. Z Tatsu Aokim i Michealem Zerangiem w WAZ Trio. Prowadzi swój kwartet, regularnie, w różnych składach  grywa w klubie Velvet Lounge. Występował w salach koncertowych w USA, Europie, Japonii i krajach Bliskiego Wschodu. Jego kompozycje znaleźć można na 14 płytach, w tym dwóch ścieżkach filmowych. Na swoim koncie ma współpracę z wieloma zespołami i artystami, min. Great Black Music Ensemble, Roscoe Mitchellem, Douglasem Ewartem,  Chico Freemanem, Gerri Allen,  Muhal Richard Abrams czy Arethą Franklin. Jest jednym z najciekawszych i wszechstronnych muzyków sceny chicagowskiej. Własne, oryginalne kompozycje doskonale  aranżuje na duże składy, świetnie sprawdza się w kameralnych zespołach. Na saksofonach i klarnetach wypracował indywidualny, dramatyczny i rozpoznawalny styl gry, gdzie nuty bluesowe swobodnie sąsiadują z free jazzową ekspresją.    

WILLIE PICKENS
Legenda Chicago, pianista jazzowy.  Swoją karierę rozpoczął w 1961, biorąc udział w nagraniu przebojowego albumu Eddiego Harrisa „Exodus”. Grał z  min. z Jamesem Moody, Roy Eldridgem, Max Roachem. Przez wiele lat współpracował i koncertował ze sławnym zespołem Elvina Jonesa – Jazz Machine. Uczył muzyki i akompaniował setkom solistów, prowadził niezliczone zespoły i wielokrotnie występował na Chicago Jazz Festival.

THE 5 AFTER 7 PROJECT to kolektyw muzyczny, stworzony przez młodych muzyków z Chicago. Liderem projektu jest wokalista SAALIK ZIYAD. Swoją karierę wokalną rozpoczął w wieku 7 lat w Chicago Children’s Choir.  Koncertował z Willie Pickensem, Charlie Hadenem, Aminą Claudiną Myers i Chicago Symphony Orchestra. Jest członkiem AACM. W swojej twórczości łączy różnorodne estetyki i strefy wpływów muzycznych – od wielkiej jazzowej tradycji po awangardę. Do swojego projektu 5 After 7 Project zaprosił najzdolniejszych  instrumentalistów z Chicago oraz uznane autorytety, gościnnie występujące z młodymi muzykami. Muzycy pojawią się na koncercie w Polsce po raz pierwszy.

FRED JACKSON – saksofonista, jeden z „młodych lwów” The 5 after 7 Project. Absolwent Southern University. Uczył się słuchając wielkich mistrzów Charliego Parkera, Johna Coltrane’a, Sonny Rollinsa, Joe Hendersona. Duży wpływ miała też na niego muzyka generacji hip hopu. Znakomity solista i jedno z największych objawień młodej, czarnej sceny Chicago.

SHAUN JOHNSON
– trębacz, kompozytor, aranżer, nauczyciel. Urodzony w Chicago, grę na trąbce rozpoczął w wieku lat 10ciu, mając niespełna 14 lat miał już na swoim koncie współpracę z największymi big bandami w Chicago. W liceum brał udział w wielu jam sessions prowadzonych przez legendy miasta, takie jak Von Freemana w New Apartament Lounge, czy Fred Andersona  w Velvet Lounge. W tym czasie Johnson grał również z Clarkiem Terry, Kelvinem Mahogany,  Orbertem Davisem, czy Edem Petersonem. Studiował jazz i klasyczną trąbkę pod kierunkiem Arta Davisa. Obecnie występuje z wieloma lokalnymi muzykami z Chicago, z kręgu The 5 after 7 Project.

HARRISON BANKHEAD      
Jeden z najbardziej poszukiwanych muzyków sceny Chicago, basista i wiolonczelista, który koncertował u boku prawie wszystkich muzyków z tego miasta. Częsty gość poznańskiego festiwalu. Odnajduje się znakomicie wśród różnych stylistyk jazzowych. Występował z wieloma różnymi zespołami jazzowymi, od mainstream do awangardy jazzowej. Silnie związany z nurtem awangardy chicagowskiej AACM, gra z z Fredem Andersonem; Ernestem Dawkinsem w zespole Chicago 12; z Nicole Mitchell; w zespole 8 Bold Souls. Nagrywał  z Malachim Thompsonem i zespołem Africa Brass. Jest członkiem różnych składów  Roscoe Mitchella, od tria po Note Faktory. Z wielką precyzją dba nawet o pojedynczy dźwięk, który wydobywa z kontrabasu. Mistrz pulsującego rytmu wokół którego rozwijał swoje zawiłe improwizacje Fred Anderson.

HAMID DRAKE  
Kreatywny, pełen energii, wizjoner perkusji. Wybitny improwizator o unikatowym wyczuciu, poszukujący różnych form ekspresji.  Dał się poznać, jako długoletni partner zespołów Freda Andersona, z którym współpracuje nieprzerwanie od 1974 r. Studiował u różnych muzyków grę raczej na egzotycznych instrumentach perkusyjnych, niż na normalnym zestawie. Od roku 1976 r. współpracował z Adamem Rudolphem, z którym stworzył duet. Od roku 1977 był członkiem The Mandingo Griot Society. Od 1978 r. okazjonalnie współpracował też z Donem Cherrym. Dopiero jednak lata 90. przyniosły bądź rzeczywistą popularność muzyka, wyrażającą się w ilości nagranych płyt. Lata te, to dalsza współpraca z Fredem Andersonem, w różnych jego zespołach. Nawiązał także znajomość z młodszymi muzykami z Chicago, przystępując m.in. do grupy DKV (Drake/Kessler/Vandermark) Trio. Równocześnie stał się perkusistą różnych formacji Petera Brötzmanna. Jest członkiem jego Tentetu i kwartetu Die Like a Dog. W czasie długoletniego artystycznego doświadczenia współpracował także z takimi muzykami, jak: Joe McPhee, Bill Laswell czy Marilyn Crispell. Obok jazzu interesuje go różnego rodzaju muzyka etniczna, głównie o afrykańskim rodowodzie, nie stroni też od grania reggae. Znakomicie wypada współpraca Drake’a w różnego rodzaju duetach z basistą Williamem Parkerem oraz w Indigo Trio z Nicole Mitchell oraz Harrisonem Bankheadem. Powołał gwiazdorski skład BINDU, z którym nagrał dwie płyty. Obecnie jest uważany za jednego z najciekawszych perkusistów, którego gra w dużej mierze opiera się wszelkim porównaniom. Sięga zarówno po środki znane z zespołów free jazzowych oraz po rytmy i instrumenty etniczne.

NICOLE MITCHELL 
 
Kompozytorka i liderka wielu własnych grup, wirtuozersko gra na wielu rodzajach fletów. Prowadzi  Black Earth Ensemble, Black Earth Strings, koncertuje z Indigo Trio i kolektywem Frequency. Prowadzi też swój kwartet. Współpracowała z takimi muzykami jak: George Lewis, Miya Masaoka, Anthony Braxton, James Newton, Bill Dixon czy Muhal Richard Abrams. W 2008 roku wydała  „Xenogenesis Suite” – suitę inspirowaną kultową powieścią  science fiction czarnoskórej pisarki Octavii Butler. W sierpniu 2007, na specjalne zamówienie Jazz Institute of Chicago artystka przygotowała, z udziałem Myry Melfrod na fortepianie, projekt poświęcony pamięci Alice Coltrane, który usłyszeliśmy na ubiegłorocznym festiwalu. Na MADE IN CHICAGO 2006 zaprezentowała niezapomnianą premierę suity Harambee.


THE CHICAGO JAZZ PHILHARMONIC & ORBERT DAVIS

Trębacz, kompozytor Obert Davis jest współzałożycielem, dyrygentem i dyrektorem artystycznym Chicago Jazz Philharmonic, ponad 55 osobowej orkiestry symfonicznej, która wykonuje utwory z różnych stylów jazzowych, z udziałem najsłynniejszych muzyków jazzowych Chicago, także z kręgu awangardy AACM . Projekt powstał na zaproszenie Jazz Insititute of Chicago na Chicago Jazz Festival w 2004 roku. Orbert jest również profesorem nadzwyczajnym muzyki i dziekanem wydziału Jazzu na University of Illinois w Chicago.
Jego, wydana w 2004 przez Blue Note,  płyta „Priority” zdobyła znakomite recenzje i stała się jedną z 50 najbardziej popularnych płyt granych przez ogólnokrajowe rozgłośnie radiowe oraz, znalazła się w Top 10 albumów jazzowych Chicago Tribune.
Suita Orberta Davisa „Collective Creativity” powstała specjalnie z okazji 40-lecia chicagowskiej AACM. Łączy, inspirowane kompozycjami Igora Strawińskiego, kompozycje lidera, z elementami improwizacji i brzmieniem orkiestry symfonicznej. W jej wykonaniach i nagraniu wzięli udział  znakomici instrumentaliści Ari Brown, Ed Wilkerson, Nicole Mitchell, Mwata Bowden.

Projekt THE CHICAGO JAZZ PHILHARMONIC W POZNANIU jest realizacją programu edukacyjnego dla studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu, będącego kontynuacją IV Festiwalu Jazzowego MADE IN CHICAGO. Wybitni muzycy i pedagodzy z Chicago  (dyrygent, aranżer, kompozytor i trębacz Orbert Davis oraz soliści : Ari Brown, Mwata Bowden, Nicole Mitchell - instrumenty stroikowe) poprowadzą z muzykami Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz studentami nowo utworzonego Zakładu Muzyki Jazzowej, tygodniowe warsztaty muzyczne, zakończone koncertem finałowym poznańskiej orkiestry, pod dyrekcją Orberta Davisa oraz solistów z Chicago.
Będzie to wyjątkowe wydarzenie muzyczne, łączące jazz z brzmieniem orkiestry symfonicznej oraz efekt współpracy studentów Akademii Muzycznej w Poznaniu i wybitnych muzyków z Chicago a zarazem pierwsza w Polsce prezentacja niezwykle popularnego w USA projektu Chicago Jazz Philharmonic. W programie znajdą się utwory specjalnie przygotowane na Poznański koncert oraz fragmenty suity Orberta Davisa COLLECTIVE CREATIVITY.  

ARI BROWN

Jedna z żyjących legend AACM. Ukończył Wilson Junior College, gdzie jego kolegami z ławy szkolnej byli Roscoe Mitchell, Henry Threadgill, Joseph Jarman i Jack De Johnette. Jest wspaniałym tenorzystą, z powodzeniem gra jednak też i na alcie, sopranie oraz fortepianie. Swobodnie czerpie z jazzowej tradycji od bebopu po dokonania Rplanda Kirka i Johna Coltrane’a. Cieszy się wielkim szacunkiem krytyków i muzyków. Towarzyszył bluesmanom (B.B. King, Chuck Berry), grywał bebop (Sonny Sitt), dwa lata spędził w grupie Lestera Bowiego, nagrywając „All the Magic!” – album będący hołdem dla Louisa Armstronga. Występował z Chicago Symphony Orchestra podczas premiery jazzowej opery Anthony Davisa zatytułowanej „Malcolm X”. Był członkiem Charlie Parker Project Anthony’ego Braxtona i najróżniejszych grup Roscoe Mitchella, McCoy Tynera czy Ritual Trio Kahil El Zabara. Prowadzi własny kwartet, którego koncert otworzył festiwal MADE IN CHICAGO 2006.

Organizatorzy: Estrada Poznańska, Jazz Institute of Chicago

www.estrada.poznan.pl
www.myspace.com/madeinchicagofestival




 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm