Aktualności




Mózg Powszechny – Warszawa



Awangardowe i eksperymentalne koncerty w Teatrze Powszechnym, 5 - 10 kwietnia

Sainkho Namtchylak & Ned Rothenberg


Sainkho Namtchylak i Ned Rothenberg współpracowali intensywnie w latach 90. Jako duet występowali w Europie i Rosji, Stanach Zjednoczonych i Japonii w miejscach takich jak Sala Koncertowa im. Czajkowskiego w Moskwie, The Kitchen w Nowym Jorku, Walker Art Center w Minneapolis, Moers Jazz Festival w Niemczech czy Musicus Concentus we Florencji. Wybrane fragmenty nagrań tych koncertów zostały wydane przez wytwórnię Amulet on Leo Records. Obecnie nagrania są dostępne na iTunes lub Amazon.

5.04.2017, godz. 21.00
Mózg Powszechny
ul. Zamoyskiego 20
Warszawa
Bilety: 40zł

Maniucha i Ksawer

Maniucha i Ksawery to duet, który w autorski sposób łączy jazzową improwizację z ginącymi pieśniami ukraińskiego Polesia. W swoich kompozycjach przywołują pieśni wiosenne, żniwne, weselne, miłosne, dziadowskie, kolędy i kołysanki, łącząc je w opowieści odwzorowujące cykle przyrody i ludzkiego życia. Wspólnie snują opowieści przekraczając granice czasu i gatunków muzycznych, czerpiąc z wieloletnich podróży Maniuchy do śpiewaczek z ukraińskich wsi i wspólnej muzycznej wyobraźni. Niejednokrotnie sięgają także do archiwalnych nagrań z polskich wsi tego terenu.

Maniucha Bikont i Ksawery Wójciński występowali m. in w Pardon To Tu, otrzymali pierwsze miejsce na Turnieju Muzyków Prawdziwych, organizowanym przez Filharmonię Szczecińską w kategorii Soliści Wokaliści (2015) oraz Nagrodę Specjalną im. Czesława Niemena na Festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja (2016). Nagroda ta umożliwiła im nagranie płyty Oj Borom Borom. Następnie dzięki wsparciu fanów muzycy z powodzeniem przeprowadzili zbiórkę pieniędzy na jej wydanie za pośrednictwem portalu polakpotrafi.pl. Premiera płyty odbędzie się w Studio Polskiego Radia 11 marca 2017 r.

Duet chętnie koncertuje w różnych przestrzeniach – zarówno kameralnych (bielańskie podwórko, folwark w Badowie), jak i klubach muzycznych czy salach koncertowych, jak Studio Lutosławskiego czy Filharmonia w Szczecinie. Podczas koncertów muzycy przywołują zasłyszane na wsi bajki i historie. Za tło wizualne koncertów odpowiadają członkowie Kolektywu Malarze. Improwizacje poleskie to próba stworzenia wielopłaszczyznowej opowieści na bazie archaicznych pieśni zachodniego Polesia. Punktem wyjścia są wiosenne, weselne i miłosne pieśni ze wsi Kurczyca pod Nowogradem Wołyńskim, zasłyszane opowieści, bajki zapisane w tych okolicach przez Oskara Kolberga.

Technika śpiewu, ładunek emocjonalny zawarty w samym materiale muzycznym, ale też pamięć sytuacji, ludzi, przyrody, opowieści towarzyszących pieśniom są pretekstem do wspólnego muzykowania. Opowieść snują wspólnie głos i kontrabas – jako równorzędni jej narratorzy. Kontrabas nie tylko towarzyszy, ale też samodzielnie opowiada, dialoguje z pieśniami i opowieściami. Głos i kontrabas stają się równoważnymi uczestnikami muzycznej sytuacji, ich role się przenikają, równoważą, wymieniają. W toku poszukiwań okazuje się, że muzyka wiejska i improwizowana to bliskie sobie języki, czy wręcz lokalne odmiany jednego języka.

Maniucha Bikont
Wokalistka, muzyczka, antropolożka, doktorantka wydziału Artes Liberales (UW), uczestniczka badań terenowych w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i w Rosji. Członkini zespołów muzycznych i teatralnych zajmujących się muzyką tradycyjną, rytuałami, improwizacją i niekonwencjonalnymi technikami wokalnymi. Stypendystka Funduszu Wyszehradzkiego na katedrze etnomuzykologii w Akademii Muzycznej w Kijowie u Jewgena Jefremowa (2010/2011). Wokalistka zespołów: Dziczka, Z lasu, Niewte, Gęba. W kapeli Tęgie Chłopy śpiewa i gra na tubie. Współpracuje z Prusinowski Kompania i innymi wykonującymi muzykę tradycyjną in crudo. Współpracuje z muzykami jazzowymi i awangardowymi, jak: Ksawery Wójciński, Assaf Talmudi, Shay Tsabari, Rafael Rogiński, Ilia Saytanov.

Ksawery Wójciński
Kontrabasista i kompozytor, wszechstronny muzyk o wielkiej wrażliwości na brzmienie. Nie boi się eksperymentów. Jego zainteresowania sięgają od muzyki dawnej aż po najbardziej wyrafinowaną improwizowaną muzykę współczesną.

Współpracował z takimi muzykami jak: Charles Gayle, Uri Caine, Mikołaj Trzaska, Michael Zerang, Satoko Fuji, Nicolle Mitchell, Tim Sparks, Klaus Kugel, Ken Vandermark, Mats Gustafsson, Gaba Kulka, Robert Rasz, Wacław Zimpel, Paweł Postaremczak, Raphael Roginski, Robert Kusiołek, Krzysztof Dys, Szymon i Maurycy Wójcińscy. Współtworzy takie formacje jak legendarne Emergency, Hera. Koncertuje w kraju i za granicą. Jest znany również ze swych wokalnych eksperymentów, które przywodzą na myśl ducha takich artystów jak Tom Waits, Frank Zappa.

6.04.2017, godz. 21.00
Mózg Powszechny
ul. Zamoyskiego 20
Warszawa
Bilety: 30zł

Meat Jam C v2.0 Szymon D'Danis / Marcin Albert Steczkowski / Radosław Włodkowski

Meat Jam C to improwizowany projekt dwóch wieloletnich przyjaciół Szymona d’ Danisa i Radosława Włodkowskiego. Energia, jaką zużyło tych dwóch młodzieńców podczas rozmów o muzyce odmienianej przez wszystkie możliwe przypadki i pisanej z każdego wyobrażalnego „M”, mogłaby posłużyć na realizację załogowej misji na Plutona. Jednak tak niskie loty to nie dla nich. Ambitnie postanowili więc dojść do dwóch przełomowych wniosków: że zgadzają się wyłącznie w tym, że się w niczym nie zgadzają, oraz że „grać nie srać”. I stało się. Zamieszkało między nami. Mięsny dżem C teraz w Waszym mieście! Do przygotowania każdego dżemu Szymon i Radek wykorzystują najwspanialszych i najsmaczniejszych artystów, którzy niczego nieświadomi służą za przyprawy w tej mieszaninie dźwięków i konwencji. Tym razem smaku i polotu miksturze nadawać będzie Marcin Albert Steczkowski.

Szymon d’ Danis
D-prim to producent, wokalista, syntezator i tańczący z robotami. Kocha automaty muzyczne, rozmawia z nimi i przytula je jak nikt nie patrzy i wogle to rodzice znaleźli go między klawiszami C64. Robi(ł) w takich rzeczach: IdiotHead, Bipolar Bears, CO.IN., Eklektik Session, Breslauer Cocktail, etc.

Współprodukował też dwie ostatnie płyty Justyny Steczkowskiej, jeśli cię interesują takie rzeczy.

Marcin Albert Steczkowski
Rocznik ’80. Organizator dźwięków, instrumentalista. Gra na kornecie i pianinie. Po przygodach z chórami, nieudolnej próbie poskromienia skrzypiec, fascynacji trąbką, układaniu puzzli na mapie partytury, zaglądaniu w paszczę trójnogiego wieloryba zaczął zastanawiać się nad tajnikami muzyki na wydziałach: kompozycji, edukacji muzycznej i fortepianu jazzowego. Po naukowej zadumie związał się na stałe z szeroko pojętą muzyką alternatywą, współczesną i avant / jazz / thrashem.  Uwielbia pisać o sobie w trzeciej osobie.

Laureat konkursów kompozytorskich „Citta di Undine” we Włoszech, New York City Electroacoustic Music Festival oraz konkursu na miniaturę elektroakustyczną opartą na tematach z Kielecczyzny (nagroda publiczności).
Rozdaje dźwięki i pomysły oraz współpracuje z: Minimatikon (muzyka ilustracyjna i nowe ścieżki dźwiękowe do filmów niemych, m.in. Nosferatu, Gabinet Dr Caligari, Zwenigora, Ukrazija, Topor – Tango w Muzeum Okropności, Pan Jowialski – Narodowe Czytanie), kwartetem MELECH, The Transgress, Warsaw Improvisers Orchestra, Backspace, Michałem Zaborskim (Atom String Quartet), Expresso Post Production, Dj Woblerem, Orange the Juice i Anną Marią Huszczą.
Marcin ma kota.

Radosław Włodkowski
„Człowiek Rezonansu”. Muzyk eksperymentalny, programista, socjolog. Udziela się w ramach improwizowanych projektów głównie na scenie warszawskiej. Aktualnie współtworzy duety z Iwoną Jędruch (gongi, misy, skrzypce) oraz Szymonem d’ Danisem (Meat Jam C) ale w planach ma przynajmniej z tuzin innych. Bierze udział w Warsaw Improvisers Orchestra, często gości w Mózgu Waszawa na Wieczorach Muzyki Improwizowanej. Jego solowego projektu fixedmachine można posłuchać tutaj:

https://soundcloud.com/fixedmachine

Naukę gry rozpoczął w wieku lat 7. Ukończył szkołę muzyczną w klasie fortepianu i to właśnie on jest instrumentem jego pierwszego wyboru. Poza instrumentami klawiszowymi gra również na fletach, klarnecie i gitarze akustycznej. Wykorzystuje także wszelkiego typu zabiegi sonorystyczne oraz przedmioty, które – jeśli tylko brzmią właściwie – mogą dołączyć do repertuaru środków wyrazu.
Inspiracje czerpie zarówno z szeroko pojętej muzyki elektronicznej, nurtu RIO, psychodelicznego rocka, industrialu, sludge metalu, free jazzu jak i z muzyki klasycznej: impresjonizmu, romantyzmu, współczesnej awangardy. Nie wstydzi się również minimal techno. Wielbiciel syntezatorów analogowych (głównie produkcji ZSRR) i wszystkich instrumentów niekonwencjonalnych, posiadających swój własny unikalny charakter. Uważa, że mrówkojady są ważne. Bardzo.

7.04.2017, godz. 21.00
Mózg Powszechny
ul. Zamoyskiego 20
Warszawa
Bilety: 10zł

Mustelid


Mustelide to mińska piosenkarka, autorka tekstów i producent muzyczny – Natalla Kunickaja. Swój styl określa jako elektroniczny pop eksperymentalny. Podczas występów wykorzystuje syntezatory analogowe oraz samplery. Uzupełnione subtelnym wokalem utwory uzyskują nowoczesne, egzotyczne i wyraziste brzmienie.

Określana przez media książniczką białoruskiej muzyki elektronicznej, zdobyła krajową nagrodę najlepszej wokalistki solowej. W 2014 roku debiutancka płyta artystki pt. „Secret” została uznana przez za płytę roku w kategorii album indie-pop. Drugi longplay Mustelide samodzielnie nagrała i wydała w kwietniu ubiegłego roku.

10.04.2017, godz. 20.30
Mózg Powszechny
ul. Zamoyskiego 20
Warszawa
Bilety: 10zł





  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm