RGG
Mysterious Monuments On The Moon
(RGG/Voicemusic, 2021)
1. Monument I
2. Monument II
3. Planet LEM
4. Moonray
5. Sixfold
6. Monument III
7. Monument IV
8. Vexations
9. Son Of A Prince
10. Monument V
11. Monument VI
12. Monument VII
13. Urantia
14. Reversed
15. Monument VIII
Trio RGG uczci jubileusz 20-lecia działalności albumem „Mysterious Monuments On The Moon” . Premiera 24.09
Jubileusz 20 lat działalności artystycznej to poważna rzecz, zasługująca na
szczególne celebrowanie, a już na pewno
warta odnotowania w wyjątkowy sposób. Tym bardziej, że w przypadku formacji RGG
jest co wspominać. To też taki moment, kiedy w naturalny sposób sięga się do
początków istnienia, wydobywa z zakamarków pamięci co ważniejsze wyróżnienia i
nagrody, ale także próbuje odnaleźć w pierwszych aktywnościach zalążek tego,
czym zespół jest dzisiaj.
Wyjątkowe miejsce przy takich okazjach poświęca się zazwyczaj
napęczniałemu przez lata dossier. Tym bardziej, gdy lista jest tak imponująca i
zawiera nazwiska zarówno artystów z tego samego pokolenia, jak również wielkie
gwiazdy tworzące historię muzyki. Niektóre z
dokonań RGG, szczególnie albumy nagrane z Vernerim Pohjolą, Samuelem
Blaserem, Trevorem Wattsem czy Evanem Parkerem, z pewnością zostaną zapisane
złotymi literami w annałach polskiego jazzu, a legendarna, dwuletnia współpraca
z ikoną polskiej sceny, Tomaszem Stańką, jeszcze długo będzie pretekstem do
snucia rozważań jak bardzo żal, że zabrakło czasu, aby udokumentować ją na płycie,
najlepiej w katalogu monachijskiej wytwórni ECM.
W przypadku RGG jest jednak zdecydowanie za wcześnie na czynienie tego
rodzaju podsumowań. Tym bardziej w sytuacji, gdy w nasze ręce trafia najnowsze
dzieło zatytułowane „Mysterious Monuments On The Moon”. Oczywiście można będzie
o tym wydawnictwie pisać z perspektywy tajemnic, jakie od dekad owiewają
ziemskiego satelitę, i próby artystycznego ujęcia tego, co nieznane i trudne do
uchwycenia. Można będzie próbować dopasowywać kolejne osiem Monumentów na płycie
do tych, które tropią astronomowie i o których opowiadają najwymyślniejsze
historie rzesze fascynatów. Można będzie powiązać księżycowe inspiracje RGG z
ogłoszonym rokiem Stanisława Lema, a muzyczną podróż nad księżycowymi
monumentami porównać do podróży na księżyc Ijona Tichego. Nic jednak nie zmieni
faktu, że wszystko to, to nic więcej niż, w najlepszym przypadku, zwyczajne
didaskalia, bez których muzyka na płycie może się doskonale obejść. W swojej
surowości, nieoczywistej urodzie czy nieprzewidywalności, RGG wciąż opowiada
bez słów być może najważniejszą historię, jaką mogą opowiedzieć twórcy –
historię o procesie uzyskiwania muzycznej, a może i nie tylko muzycznej,
wolności.
Łukasz Ojdana – przedstawiciel najmłodszej generacji pianistów europejskich. Artysta postrzegający kulturę brzmienia i osobowość twórcy jako nadrzędne elementy budulcowe wyrazistego muzycznego charakteru, w którym inspiracja wyraźnie dystansuje pojęcie naśladownictwa stylu mistrzów. Poszukiwania młodego pianisty rozpościerają się w szerokim zagadnieniu sztuki, dotykając obszarów literatury, filozofii, teatru i duchowości.
Maciej Garbowski – reprezentant polskiej myśli kompozytorskiej, w której wyraźne wpływy technik charakterystycznych dla języka Lutosławskiego czy Pendereckiego syntetyzują z muzyczną erudycją i kontrabasową wirtuozerią. Garbowski zasłuchany w muzyce XX wiecznych twórców eksploruje zagadnienie melodyki i harmoniki, wplatając w nią słowiański liryzm i autorski charakter przepełniony wrażliwością i subtelnością.
Krzysztof Gradziuk – esteta perkusyjnego brzmienia, kolorysta i kreator melodii, artysta bezkompromisowy i poszukujący nowych ścieżek rozwoju w zgodzie z własnym poczuciem artystycznego smaku. Abstrakcyjność perkusyjnej treści w zestawieniu z elastycznością i wirtuozerią potęgują wrażenie niekonwencjonalnej sztuki gry, określając artystę mianem jednego z najbardziej oryginalnych perkusistów współczesnej, europejskiej sceny muzycznej.