Aktualności

Proponowany program:

1. Temat spotkania: Jazz i pionierzy kontrkultury (amerykańscy hipsterzy i bitnicy z lat. 50, nowa formuła jazzu i polskie echa, tudzież odpowiedniki tych zjawisk). Rozmowa z Marcelem Woźniakiem.
Koncert Przemysław Dyakowski.  
3.06.2017

2. Czytanie Ginsberga, podziemny free speech – ruch hipisowski na świecie, a kontekst polski. Spotkanie z Jackiem Dobrowolskim.
Koncert Grupa w Składzie  
9.06.2017

3. Muzyka świata, poszukiwania etniczności. Rozmowa z Jerzym Iligiem.
Koncert Osjan
14.06.2017

4. Psychodelia w muzyce i poza nią. Panel dyskusyjny z Tomaszem Tłuczkiewiczem.
Koncert Nurt  
23.06.2017

5. Punk jako rewolta. Dyskusja z udziałem Mirosława Pęczaka.
Koncert Dezerter
13.07.2017

6. Neohipis, neohipster – ponowoczesne nawiązania do kontrkultury w życiu i w sztuce. Spotkanie z Robertem Jaroszem.
Koncert Krzysztof Knittel/Grupa w Składzie  
23.07.2017

7. W poszukiwaniu nowej duchowości – fenomenrastafarianizmu nad Wisłą.
Maleo Reggae Rockers. Spotkanie – Sławomir Pakos.
27.07.2017

8. Podsumowanie.
Koncert „Bikiniarzy i Hipsterów”, koncert zespołu Lotto oraz wspólne jam session.
3.08.2017





Od bikiniarzy do hipsterów

Milo Kurtis



Milo Kurtis zaprasza na cykl spotkań w Promie Kultury Saska Kępa w Warszawie, 3.06 - 3.08

Cykl interdyscyplinarnych wydarzeń artystycznych składających się z wykładów, koncertów, filmów oraz paneli dyskusyjnych. Jest to autorski projekt Milo Kurisa, który  będzie pierwszym tego typu wydarzeniem w Polsce. Wezmą w nim udział najwybitniejsi artyści prezentujący wybrane nurty kontrkultury. Spotkania składają się z serii siedmiu wykładów prowadzonych przez Łukasza Strzelczyka oraz nawiązujących do nich tematycznie, koncertów i projekcji filmowych.

Kontrkultura w Polsce stanowiła niezwykle istotne zjawisko, nie tylko o podłożu stricte artystycznym. Uzupełniała i wzbogacała oficjalny nurt kultury, ale przede wszystkim była obszarem kontestacji obowiązującej władzy oraz wszelkich praktyk systemowych (począwszy od bikiniarzy po punk rock i tzw. trzeci obieg). Nie bez przyczyny ponowne zainteresowanie fenomenem Jarocina rozgorzało na nowo po publikacji „Jarocin w obiektywie bezpieki”.

Problematyka wykładów dotyczyć będzie różnych przejawów ruchu kontrkulturowego w Polsce – od jego powojennych początków do dziś. W tym kontekście pojawi się temat kontestacyjnych ruchów społecznych. Zakładamy, że forma interaktywnego wykładu/rozmowy zagwarantuje jego zrozumienie także wśród publiczności, która wcześniej nie zetknęła się z niniejszą problematyką. Ważnym elementem projektu będą panele dyskusyjne umożliwiające kontakt publiczności nie tylko z prowadzącymi, ale również z występującymi artystami.

Nadrzędnym edukacyjnym celem wydarzenia jest przybliżenie zagadnień dotyczących roli i znaczenia kontrkultury we współczesnym świecie. Chcielibyśmy położyć nacisk na kreatywny potencjał tkwiący w środowiskach alternatywnych, które mają bardzo duży wpływ na to, jak funkcjonuje i rozwija się kultura w ogóle. Chcemy uwypuklić najważniejsze cechy styczne, znaleźć podobieństwa pomiędzy kulturą oficjalną, a tzw. niezależną. Umożliwi to przystępna, ciekawa formuła, dzięki której poznamy historię kontrkultury od lat 50-tych do czasów obecnych.

Niewątpliwym atutem wydarzenia jest jego inkluzywny, otwarty charakter, ale także wszechstronność prezentowanych form (koncert, panel, projekcja).  Interdyscyplinarna formuła sprawi, że nie tylko odbiorcy zdobędą teoretyczną wiedzę na temat zjawisk opisywanych podczas wykładów, ale także będą mieli możliwość natychmiastowej konfrontacji teorii z namacalnymi przejawami kultury. Tym samym jest to jeden z głównych atutów projektu - interakcyjność. Celem paneli dyskusyjnych jest stworzenie sytuacji obcowania z żywą wiedzą, poprzez zderzenie wizji badawczej z opinią publiczności, umożliwia to nową, poszerzoną refleksję na temat zjawiska. Znalezienie kontekstu, znaczenie, wpływ subkultur, środowisk alternatywnych na kulturę, nie tylko w wersji pop-kulturalnej.

Milo Kurtis


Rysunek Franciszka Walickiego


Spotkania będą odbywały się w Prom Kultury Saska Kępa w Warszawie, w terminie czerwiec-sierpień 2017.

Współorganizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Inicjatyw Twórczych Trzecia Fala.

Artyści cyklu:

Przemysław Dyakowski (z Kwintetem) – saksofonista jazzowy, jeden z pierwszych  polskich muzyków jazzowych. Pod koniec lat 50. rozpoczął grę na saksofonie w zespole Zygmunta Koniecznego w krakowskim kabarecie Piwnica pod Baranami, związany był też z klubem jazzowym na ul. Marka i klubem „Pod Jaszczurami”. Swoją karierę kontynuował grając m.in. w kabarecie Tadeusza Chyły i w zespole Klubu Studentów Wybrzeża ŻAK wraz z Włodzimierzem Nahornym. W latach 70 założył zespołu Rama 111, działający do dzisiaj. Od 1968 przez 10 lat Rama 111 był zespołem Radia Gdańsk, w którego studiu dokonał wielu nagrań. Przemek Dyakowski brał udział w Jazz Jamboree, w cyklu Jazz w Filharmonii (m.in. w Filharmonii Narodowej), podczas Gdynia Summer Jazz Days i podczas licznych festiwali. Występował m.in. z: Cab Calloway, Shirley Jones, Steve Allen, Bobby Short oraz Elaine Delmar.

Krzysztof Knittel – kompozytor, muzyk, pedagog, dziennikarz. Współzałożyciel Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej, członek wielu grup muzycznych, koncertował na pięciu kontynentach. Oprócz działalności stricte muzycznej, piastował wiele prestiżowych funkcji. W latach 1995/98 był dyrektorem Festiwalu Warszawska Jesień, w latach 1999-2003 prezesem Związku Kompozytorów Polskich, w latach 2000-2005 wiceprezesem Polskiej Rady Muzycznej, od grudnia 2005 jej przewodniczy, od 2003 do 2006 był członkiem Rady Nadzorczej Telewizji Polskiej S.A. Od 2004 jest członkiem Rady Programowej Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, od 2006 członek Rady Stowarzyszenia ZAiKS.

Osjan (Ossian) – polski zespół muzyczny grający muzykę z pogranicza muzyki improwizowanej, folku i world music. Osjan tworzył muzykę intuicyjną, głównie instrumentalną, zdradzającą wpływy muzyki etnicznej. Założycielami zespołu byli Jacek Ostaszewski, Marek Jackowski i Tomasz Hołuj.

Nurt – legenda polskiego rocka, zespół założony w 1971 roku we Wrocławiu. Jeden z bardziej interesujących zespołów tamtych czasów, umiejętnie łączył jazz rock z elementami free i psychodelią. Laureaci wielu nagród m.in. podczas Festiwalu Młodzieżowej Muzyki Współczesnej w Kaliszu, Jazz nad Odrą czy Jazz Jamboree. Mają na swoim koncie 4 albumu, z czego 3 wydane już w latach 90-tych.

Dezerter – jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich zespołów alternatywnych, a zarazem jeden z pierwszych zespołów punkowych (hardcore punk) w Polsce.Formacja założona w 1981 roku przez Krzysztofa Grabowskiego, Roberta Materę i Dariusza Stepnowskiego.Zespół ten początkowo nosił nazwę SS-20, prowokacyjnie nawiązując do ówczesnych radzieckich rakiet balistycznych. Znani ze swojej bezkompromisowej postawy, wielokrotnie zmagali się z cenzurą. Mają na swoim koncie kilkanaście albumów, zarówno studyjnych, jak i koncertowych. 

Maleo Reggae Rocker –czołowi reprezentanci polskiego reggae.Zespół założony w połowie lat 90-tych przez Dariusza „Maleo” Malejonka. Jednak poprzez osobę lidera, Maleo, łączy nas z dorobkiem lat 80-tych. Dariusz Malejonek występował bowiem w zespołach Kultura, Izrael, Moskwa czy Armia. W 2014 został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi za zasługi na rzecz rozwoju kultury, za pielęgnowanie pamięci o najnowszej historii Polski.

Grupa w Składzie – zespół muzyczny założony  ok. 1971 roku. Podstawowym składem zespołu byli Milo Kurtis, Jacek Malicki, Andrzej Kasprzyk. Zespół związany z ze sztukami wizualnymi lat 70-tych, w szczególności ze sztuką konceptualną. Współpracowali z czołówką ówczesnych artystów: Zofią Kulik, Przemysławem Kwiekiem, Jerzym Kaliną, Pawłem Freislerem czy Krzysztofem Zarębskim.

Do dziś jest to legendą polskiej awangardy muzycznej, o której nie przeczytamy w żadnym muzycznym leksykonie. Występowali podczas Festiwalu Warszawska Jesień, Jazz na Odrą, w ramach Festiwalu Awangardy Beatowej w Kaliszu (główna nagroda), w elbląskiej Galerii El, Galerii Sigma, Repassage etc. W 2013 roku, nakładem wydawnictwa Trzecia Fala, ukazała się debiutancka płyta zespołu, zawierająca również archiwalne nagrania.

Lotto – trio jazzowe w składzie: Mike Majkowski kontrabas, Łukasz Rychlicki gitara i Paweł Szpura perkusja. Prawdziwy dream team, trzech wybitnych indywidualistów.

Majkowski ukończył prestiżowe Sydney Conservatorium of Music, występował z czołówką australijskiego jazzu. Obecnie występuje w trio razem z legendarnym Hailu Mergia i Tonym Buckiem. Rychlicki jest najbardziej znany ze swojej formacji Kristen. Współpracuje m.in. z Mikołajem Trzaską, Robertem Piernikowskim, Etamem Etamskim, Piotrem Kurkiem. Razem z Pawłem Szpurą i Mikołajem Trzaską tworzą trio Freegate.

Szpura zaś współpracuje m.in. z Mikołajem Trzaską, Raphaelem Rogińskim. To bezkompromisowy perkusista o niesamowitym feelingu i pomysłowości. Jest członkiem uznanych zespołów takich jak Cukunft, czy Hera.

Pomysłodawca:

Milo Kurtis–  lider Milo Ensemble, niestrudzony poszukiwacz nowych brzmień. Współzałożyciel Maanamu, członek Osjan, Izraela, Voo Voo i innych kultowych, polskich zespołów. Milo zapraszał do nagrań również artystów tej klasy, co Tomasz Stańko, który nagrał z nim dwa albumy (Osjan i Tribute to Don Cherry). Współpracował też na scenie ze słynnym amerykańskim współtwórcą free Jazzu – Donem Cherry.


Rysunek Franciszka Walickiego

Prowadzący spotkania:

Łukasz Strzelczyk - kurator, doktorant ISNS UW, producent. Jego zainteresowania wyznaczają relacje dźwięku i sztuk wizualnych, sztuka w przestrzeni publicznej w Polsce w latach 60/70-tych oraz związki wizualności z kontrkulturą. Pomysłodawca festiwalu muzycznego w ramach Festiwalu Przemiany w Centrum Nauki Kopernik, organizator kilkuset koncertów muzyki improwizowanej i eksperymentalnej, w Warszawie (m. in. podczas Warszawskiej Jesieni, Niewinnych Czarodziejów, Ogrodów Muzycznych) i okolicach. Kurator wystawy Trasa M-Z zorganizowanej w Muzeum Narodowym w Warszawie. Założyciel stowarzyszenia Trzecia Fala. Wydawca płyt z polską archiwalną muzyką awangardową lat 70-tych (Helmut Nadolski, Grupa w Składzie, Sesja 72, Onomatopeja etc.).

Goście paneli:

Marcel Woźniak – pisarz, publicysta. Autor biografii Leopolda Tyrmanda zatytułowanej „Moja śmierć będzie taka, jak moje życie” oraz książki „Powtórka”.

Tomasz Tłuczkiewicz - dziennikarz, manager, konferansjer, tłumacz. Były dyrektor festiwaluJazz na Odrą, tłumacz (np. książka „Ja, Miles”). Prezes Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego przez trzy kadencje, były szef Jazz Jamboree.

Jacek Dobrowolski - poeta, tłumacz, eseista, krytyk teatralny. Otrzymał brązowy medal ministra kultury i dziedzictwa narodowego Gloria Artis w 2005 r. Jeden z założycieli pierwszej wspólnoty buddyjskiej w Polsce. Tłumacz literatury buddyjskiej, w tym pionierskich książek o zen w latach 70. i 80

Jerzy Iligfilolog, publicysta, krytyk literacki i wydawca, nauczyciel akademicki, redaktor naczelny Społecznego Instytutu Wydawniczego „Znak”. Był redaktorem pisma społeczno-literackiego „NaGłos„. W 1997 i 2000 organizował Krakowskie Spotkania Poetów, nad którymi patronat obejmowali polscy nobliści

Mirosław Pęczak – dr hab. Uniwersytetu Warszawskiego, pedagog, badacz kultury młodzieżowej i subkultur. Wykłada w Instytucie Dziennikarstwa UW i Społecznej Akademii Nauk. Autor „Małego słownika subkultur”, najważniejszego opracowania dotyczącego kontrkultury od czasów książki prof. Aldony Jawłowskiej „Drogi kontrkultury”. Ostatnio wydał książkę „Cały ten blues. Przypadek Sławka Wierzcholskiego”.

Robert Jarosz – kierownik działu archiwizacji w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, badacz kultury PRL-u, kolekcjoner, kurator i archiwista. Kurator wystaw. Wydawca płyt z polskim punk rockiem, m.in. Siekiera, Made in Poland, Mikrofony Kaniony, Wielkanoc itd. Autor książki/albumu „Generacja” ze zdjęciami Michała Wasążnika. Właściciel prywatnej kolekcji sztuki lat 70 i 80-tych (Archiwum Trasa M-Z), zawierającej ważne artefakty polskiej kultury. 





  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm