Aktualności
Urszula Dudziak



PAPAYA PODBIJA ŚWIAT

Paweł Brodowski



    To historia jak z bajki. Od wielu tygodni, jak świat długi i szeroki, od Filipin, Korei i Japonii do Wenezueli, w całej Ameryce Łacińskiej, a ostatnio także w USA, Kanadzie i Europie triumfy święci Papaya Dance. Ten szał rozpoczął się na Filipinach, gdzie w grudniu zeszłego roku w jednym z teleturniejów wprowadzono zasadę, że po każdej poprawnej odpowiedzi uczestnika quizu rozbrzmiewa Papaya, publiczność wstaje z miejsc i wykonuje Papaya Dance w charakterystycznym układzie choreograficznym.
    „Ta piosenka po prostu trafia do ludzi. Powoduje błysk w oku, uśmiech na twarzy i kołysanie bioder – powiedział prowadzący ten teleturniej Edu Manzano. Wydany przez niego album pt. „The World’s Greatest Dance Steps”, w którym prezentuje m.in. różne wersje Papaya Dance, rozszedł się w 80 tysiącach egzemplarzy. Papaya Dance rozplenił się w Internecie jak niebezpieczny wirus. YouTube pokazuje ponad dwa tysiące filmów z Papayą w najróżniejszych wersjach. W jej rytm tańczą żołnierze filipińscy, więźniowie, kobiety w ciąży, pracownicy hipermarketów, dzieci, zabawki Transformers, animowane postaci... Światowa prasa porównuje fenomen Papayi do Macareny i Lambady.
    Nie jest pewne, czy Edu Manzano i jego liczni naśladowcy lansując Papayę, wiedzieli, kto jest autorem i wykonawcą tego utworu. A przecież to piosenka, którą wspólnie napisali i nagrali w Nowym Jorku Michał Urbaniak i Urszula Dudziak! Było to w roku... 1975! „Prowadziłem wtedy zdrowy tryb życia – powiedział teraz Urbaniak „Rzeczpospolitej”. – Odstawiłem używki, przeszedłem na dietę. Na przyjęciu u znajomego, kiedy wszyscy świetnie się bawili, mnie dopadła nuda. Poszedłem do drugiego pokoju, usiadłem do pianina, coś zacząłem plumkać i tak wyplumkałem Papayę. Nagrałem ją na taśmę i puściłem Uli w samochodzie, a ona zaczęła improwizować”. 
    Oryginalna wersja wydana została przez wytwórnię Arista na jej autorskim albumie pt. „Urszula” Naszych artystów wspomagali w studiu: Harold Ivory Williams - el-p, Moog; Reggie Lucas - g, Basil Fearrington - b, Gerald Brown - dr. Urbaniak gra tu na lyriconie, a Dudziak śpiewa czystym głosem, chociaż już wtedy eksperymentowała wykorzystując urządzenia elektroniczne.
    Była już znana w Stanach z nagrań na płytach Urbaniaka i jego grupy Fusion, ale ten album, a zwłaszcza otwierający go utwór przysporzył jej jeszcze większą popularność i pozycję jednej z najważniejszych nowych wokalistek. „Dysponując niesłychanie szeroką skalą głosu, wyobraźnią improwizatorską i posługując się elektroniką, Urszula Dudziak wprowadziła ludzki głos w wiek kosmosu” – pisał o niej słynny krytyk Leonard Feather.
    O tym, jak bardzo była wpływowa, świadczy najlepiej wypowiedź Dia¬nne Reeves w wywiadzie dla JAZZ FORUM z (nr 3/2001): „Moim odkryciem była też Urszula Dudziak. Pamiętam tę płytę – być może to jedyna jej płyta, jaką posiadam. To była Papaya. Grałam ja w kółko i w kółko i w kółko. Urszula eksperymentowała z głosem i elektroniką w muzyce fusion. Było to dla mnie wielkie odkrycie. Wow! To zupełnie nowa barwa, nowa możliwość, nowe podejście do wokalistyki! Była jedną z wokalistek, których słuchałam.” 
    Papayato przykład na to, jak muzyka uwalnia się spod kontroli twórcy i zaczyna żyć własnym życiem, jej losy są nieprzewidywalne i mogą przydarzyć się rzeczy nieprawdopodobne, o jakich autorom nawet się nie śniło. Wszystko wskazuje na to, że Michał Urbaniak i Urszula Dudziak mają światowy hit! 
                                                                                                                   Paweł Brodowski  




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm