Premiera monumentalnego albumu orkiestrowego kontrabasisty i kompozytora Jacka Niedzieli-Meiry, 21 lipca
Dwupłytowy album „Partyturism” wychodzi nakładem SJRecords
Partyturism jest podwójnym albumem, który niczym klamra spaja dwa oddzielone o 23 lata projekty muzyczne Jacka Niedzieli: „Sceny z Macondo” (1997) i „Sketches for Bass and Orchestra” (2019).
Wykazują one podobieństwo, wręcz jednorodność, z uwagi na ideę połączenia symfonicznego aparatu wykonawczego – orkiestry kameralnej z pojedynczą obsadą drewna – z jazzowym triem/kwartetem. Oba utwory są trwającymi nieprzerwanie około 40 minut kompozycjami pełnymi różnorodności brzmieniowych, tematycznych i wyrazowych. Dodatkowym czynnikiem spajającym obie płyty jest udział w nagraniu tych samych muzyków (Wojciech Niedziela, Marcin Jahr, Jacek Niedziela-Meira).
Dobiegający sześćdziesiątki lider/kompozytor, będący na etapie domykania swych muzycznych dokonań postanowił dać nowe życie materiałowi, który pochodzi z 1997 roku, ale nie zaistniał w Polsce z powodu braku promocji ze strony poprzedniego wydawcy, ani tym bardziej w warunkach koncertowych.
Inspiracją do skomponowania Scen z Macondo była literacka twórczość kolumbijskiego noblisty Gabriela Garcii Marqueza.
Płyta „Sceny z Macondo” została obecnie zremasterowana i opatrzona recenzjami:
„Sketches for Bass and Orchestra” jest utworem napisanym z uwagi na zaproszenie na Bass Fest – międzynarodowy festiwal kontrabasowy w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja), gdzie miał swą koncertową prapremierę (wrzesień 2019). Choć kontrabas ma tu być dominującym i wirtuozowskim czynnikiem, wydaje się, że oddał on wiele miejsca aranżacyjnym pomysłom kompozytora i orkiestrze, której rolę na płycie pełni renomowana Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.
Jak pisze Adam Baruch w swej recenzji:
„Prawie 40-minutowy utwór muzyczny, który obejmuje
klasyczne trio fortepianowe, solo na kontrabasie i partie orkiestrowe, oparty
jest na wysoce melodyjnych motywach, zazębionych i splecionych w spójną
koherentną całość, która płynie szybko i całkowicie naturalnie zmienia nastroje
i ambient. (…) Wszystko jest nie tylko świetnie przemyślane, ale także
znakomicie wykonane, z oczywistym rozmachem, elegancją, i przede wszystkim
dobrym smakiem i wyraźną estetyczną wizją”.
Joe Lovano:
“ (Jacek Niedziela) is a wonderfull composer.
The orchestrations were beautifully written and played. This was ambitious
project that he should be proud for his lifetime!!!”
Skip Hadden:
“These masterfully crafted compositions and
performances are a true reflection of the writings which inspired them...
brilliant!”
Kamil Erdem:
“Combining symphonic sound & jazz components
with such suprising influency proofs Jacek Niedziela is true master as a
contemporary composer”.