Polskie Nagrania/Warner Music Poland
Zbigniew Namysłowski, Tomasz Stańko, Adam Makowicz, Paradox, Marianna Wróblewska, Laboratorium
4 listopada wychodzi kolejnych sześć albumów z serii Polish Jazz, na płytach CD i LP: Zbigniew Namysłowski Quartet vol. 6, Tomasz Stańko Quintet „Music for K”, Paradox „Drifting Feather” vol. 26, Marianna Wróblewska „Sound of Marianna Wróblewska” vol. 31, Adam Makowicz „Live Embers” vol. 43, Laboratorium „Modern Pentathlon” vol. 49.
W reedycji kultowej serii Polish Jazz mamy już zatem 19
tytułów, w tym jedną premierę – vol 77. Zbigniew Namysłowski Quintet „Polish
Jazz – Yes!”. Wszystkie albumy zostały przygotowane z niespotykaną jak dotąd
starannością. Polskie Nagrania zadbały o znakomite, zremasterowane brzmienie,
wnikliwe i pasjonujące teksty oraz nowoczesną szatę graficzną, która nawiązując
do oryginału wprowadza elegancki, spójny wygląd albumów. Mastering wykonał
Jacek Gawłowski, autorami komentarzy do płyt są: Jan Borkowski, Tomasz
Szachowski, Michał Wilczyński, Tomasz Tłuczkiewicz, redaktorem serii jest Paweł
Brodowski.
Zbigniew Namysłowski
Quartet / Polish Jazz vol. 6
Oto szósta w kolejności płyta w serii Polish Jazz i pierwsza, którą firmuje Zbigniew Namysłowski. Postać, bez której trudno wyobrazić sobie zarówno całą serię jak i w ogóle, polską scenę jazzu ostatniego półwiecza. Album Kwartetu Namysłowskiego jest kamieniem milowym w dyskografii Artysty. Powstał w okresie kluczowym dla rozwoju jazzu w Polsce, mniej więcej równolegle do albumów Komedy („Astigmatic”, Polish Jazz vol. 5) i Kwintetu Andrzeja Trzaskowskiego (Polish Jazz vol. 4). Zdefiniował język muzyczny Zbigniewa Namysłowskiego jako kompozytora i saksofonisty a także przygotował grunt pod płyty następne, w tym tak wybitne jak „Winobranie” i „Kujaviak Goes Funky”. Wraz z Namysłowskim grają Adam Makowicz, Janusz Kozłowski oraz Czesław Bartkowski.
Tomasz Stańko Quintet „Music For K”
/ Polish Jazz vol. 22
Album „Music For K” Quintetu Tomasza Stańki, został nagrany w styczniu 1970 roku. „Music for K”,
to elegia na śmierć bandleadera, mistrza i przyjaciela - Krzysztofa Komedy. To
w pełni autorska płyta Tomasza Stańki oraz jego debiut w roli lidera. „Music
for K” jest pierwszą z trzech płyt Quintetu Tomasza Stańki, jednego z
najwspanialszych zespołów w historii jazzu w Polsce. Quintet wniósł znaczący
wkład w rozwój nowoczesnej muzyki jazzowej w Europie, na jego czele Stańko
dołączył do elity europejskiej awangardy jazzowej. W jego składzie debiutował
na wielkiej scenie genialny polski skrzypek Zbigniew Seifert. Krytycy magazynu „Jazz Forum” w ankiecie na
jubileusz 50-lecia pisma uznali „Music For K” za szósty najlepszy polski album
jazzowy wszechczasów.
Paradox „Drifting Feather”
/ Polish Jazz vol. 26
„Drifting Feather” to pierwsza i jedyna płyta zespołu
Paradox. Została wydana w 1971 roku w serii Polish Jazz pod numerem 26. Na
przełomie lat 60. i 70. Paradox proponował muzykę, której odpowiedników w
polskim jazzie próżno szukać. Paradox był po prostu niepowtarzalny. Twórcą i
liderem zespołu był puzonista Andrzej Brzeski, a na gitarze klasycznej grał
późniejszy współpracownik Czesława Niemena i SBB – Sławomir Piwowar. Album
„Drifting Feather”, liczący sobie dzisiaj już ponad czterdzieści lat, to jedno
z najdoskonalszych rodzimych dokonań jazzu progresywnego. W każdym utworze czai
się niespodzianka, pewien element zaskoczenia i złamania wybranej konwencji. Po
prostu świetna muzyka!
Marianna Wróblewska
„Sound Of Marianna Wróblewska” / Polish Jazz vol. 31
Płyta „Sound of Marianna Wróblewska” została nagrana w Warszawie w kwietniu 1972 roku i jest pierwszą nagraną w Polsce jazzową płytą wokalną. Repertuar, który wykonuje Marianna Wróblewska został podzielony na dwie wyraźne części. Pierwsza część płyty zawiera amerykańskie standardy. Artystce towarzyszą tu doskonali muzycy: Włodzimierz Nahorny, Mieczysław Kosz, Janusz Kozłowski i Kazimierz Jonkisz. Kolejne utwory zamieszczone na drugiej połowie albumu to pozornie muzyka pop, ale z piosenkami Komedy, Nahornego i Namysłowskiego, dodatkowo z towarzyszeniem również wytrawnych jazzmanów (m.in. Namysłowski, Szukalski, Cieślak, Jarczyk, Jonkisz).
„The Sound of Marianna Wróblewska” to płyta warta ponownego
odsłuchania po latach. Są tu momenty piękne, pełne dramatyzmu, zadumy i
charakterystycznego dla osobowości Marianny Wróblewskiej "rozchwiania
emocjonalnego". Jest w tych interpretacjach bardzo prawdziwa.
Adam Makowicz “Live
Embers” / Polish Jazz vol. 43
Płyta "Live Embers" została wydana w roku 1975 jako nr. 43 w serii Polish Jazz. Była jedynym w pełni solowym nagraniem Adama Makowicza, jakie ukazało się w Polsce.
Adam Makowicz jest najlepiej rozpoznawalnym na świecie polskim pianistą jazzowym. Jego nazwisko i dyskografia są obecne w większości liczących się leksykonów i encyklopedii jazzowych. Należy od lat do ścisłej czołówki muzyków, którzy w latach 50. i 60. tworzyli polską scenę jazzu.
Na albumie znajduje się siedem utworów autorstwa Adama Makowicza oraz standardy Scotta Joplina i Johna Coltrane'a. Pianistyka najwyższej próby.
Świetna płyta! Warto po nią sięgnąć.
Laboratorium „Modern Pentathlon” / Polish Jazz vol. 49
Płyta „Modern Pentathlon” ukazała się w serii Polish Jazz pod numerem 49 w roku 1976, w tym samym roku została też zarejestrowana. Jest to pierwszy longplay zespołu. Album podzielony jest na dwie części: pierwszą wypełnia tytułowa kompozycja zespołu: „Pięciobój nowoczesny” – suita, podzielona na pięć części. Drugą część wypełniają cztery krótsze utwory. Janusz Grzywacz tak o nich mówił: „Są to utworki lekkie, zgrabne i przyjemne, aby mogła ich posłuchać rozmaita publiczność”. Muzyka grupy Laboratorium i jej niepowtarzalne brzmienie bronią się same. Ci, co pamiętają ich z okresu największej świetności pozostają ich wiernymi fanami, a dla tych, którzy słyszą ich po raz pierwszy jest to tak duża dawka wrażeń artystycznych, że wpisują się bezkrytycznie w grono nowych wielbicieli bez wątpienia legendarnej grupy.