Sinfonia
Iuventus dla Niepodległej
22.06.2019, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia
im. Witolda Lutosławskiego
ul. Modzelewskiego 59
Warszawa
Koncert 22 czerwca w Studiu Lutosławskiego z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości
wykonawcy:
Tomasz Strahl | wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im.
Jerzego Semkowa
Mirosław Jacek Błaszczyk | dyrygent
w
programie:
Roman
Statkowski Uwertura do opery „Maria”
Stanisław
Moryto Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową
Antoni
Szałowski Uwertura na orkiestrę
Piotr
Moss II Koncert wiolonczelowy „Prières”
Koncert poświęcony w całości muzyce polskiej XX i XXI wieku, będzie popisem znakomitego wiolonczelisty Tomasza Strahla. Ceniony solista, kameralista, nauczyciel akademicki, laureat prestiżowych nagród i odznaczeń, należy do najwyżej cenionych wiolonczelistów swojego pokolenia. Dwa koncerty wiolonczelowe w programie jednego wieczoru pozwolą doskonale ukazać wszechstronność jego talentu.
Dzieło Stanisława Moryty z 1992 roku nasycone jest dramatyczną, elegijną ekspresją, znajdującą wyraz w określeniach charakteru jego ogniw: Drammatico / Lugubre / Aggresivo; eksponuje też silnie wiolonczelową wirtuozerię. II Koncert wiolonczelowy Piotra Mossa z podtytułem Prières (Modlitwy) skomponowany został w 2003, w Polsce jego premiery dokonał właśnie Tomasz Strahl z NOSPR w 2005 roku. W recenzji „Ruchu Muzycznego” pióra Ewy Szczecińskiej czytamy o tym dziele: „Karnawał zmaga się w Prières Mossa z postem, post zmaga się z karnawałem – tak odczytuję tę muzykę. Dramatyczną, wielowątkową, gęstą od myśli i stanów emocjonalnych, stylistycznie usytuowaną gdzieś między Szostakowiczem, Lutosławskim i Kanczelim. Ważny polski koncert wiolonczelowy”.
Program dopełnią dwie uwertury – pierwsza z nich otwierała zapomnianą dziś operę Maria Romana Statkowskiego (1904), w chwili premiery uznaną za jedno z najlepszych polskich dzieł tego gatunku czasów postmoniuszkowskich. Orkiestrowy wstęp zachwyca symfonicznym rozmachem i dramatycznym nerwem wprowadzającym w akcję rozgrywającą się na siedemnastowiecznych Kresach. Czas międzywojenny reprezentować będzie w programie Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego, jednego z licznych polskich uczniów sławnej Nadii Boulanger (co ciekawe, młodszy o dwa pokolenia Piotr Moss również uczył się pod jej kierunkiem, pod koniec długiego życia mistrzyni), hołdującej zwłaszcza stylistyce neoklasycznej – obecnej też w tym błyskotliwym utworze.
Polski wieczór poprowadzi dyrygent o międzynarodowej renomie Mirosław Jacek Błaszczyk, dyrektor artystyczny (od 1998) Filharmonii Śląskiej oraz dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Od lat związany z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, był jej dyrektorem artystycznym, obecnie zaś jest członkiem Rady Artystycznej i koordynatorem ds. artystycznych.
Sfinansowano
ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego
NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022