EMPIK - B. B. KING
CD 1
1. B.B. King - The Thrill Is Gone [Live At The Apollo Theater/1990]
Written by Roy Hawkins, Rick Darnell
2. B.B. King, Joe Louis Walker - Everybody's Had The Blues [Album Version]
Written by Joe Louis Walker
3. B.B. King - Caldonia [Album Version]
Written by Fleecy Moore
4. B.B. King - Hummingbird [Live At Sankei Hall, Tokyo, JAPAN/1971]
Written by Leon Russell
5. B.B. King - Ain't That Just Like a Woman [Album Version]
Written by Claude De Metrius, Fleecy Moore
6. B.B. King - Sweet Sixteen [Live At Sankei Hall, Tokyo, Japan/1971]
Written by Ahmet Ertegun, Joe Josea, B.B. King
7. B.B. King - Woke Up This Morning
Written by B.B. King, J. Taub
8. B.B. King - Sweet Little Angel
Written by J. Taub, B.B. King
9. B.B. King - Bad Luck
Written by Hunter
10. B.B. King - Three O’Clock Blues
Written by J. Taub, B.B.King
11. B.B. King - Don’t Get Around Much Anymore
Written by Ellington, L. Russell
12. B.B. King - Why I Sing The Blues
Written by B.B. King, Clark
13. B.B. King - Shake It Up And Go
Written by B.B. King, J. Taub, traditional
14. Diane Schuur, B.B. King - Try A Little Tenderness
Written by Harry M. Woods, Jimmy Campbell, Reg Connelly, Harry M. Woods, Reg Connelly
CD 2
1. B.B. King - BB’s Theme
Written by Owens
2. B.B. King - All Over Again
Written by B.B. King King, Adams
3. B.B. King - I Need You So Bad
Written by B.B. King, J. Taub
4. B.B. King - If I Lost You
Written by B.B. King, J. Taub
5. B.B. King - Hard Working Woman
Written by B.B. King, J. Taub
6. B.B. King - I Was Blind
Written by B.B. King, J. Taub, Ling
7. B.B. King - I’m Gonna Quit My Baby
Written by B.B. King, Ling
8. B.B. King - Please Accept My Love
Written by Garlow
9. B.B. King - Rock Me Baby
Written by B.B. King, Joe Josea
10. B.B. King - Whole Lotta Love
Written by Davis, Joe Josea
11. Diane Schuur, B.B. King - You Don't Know Me [Album Version]
Written by Cindy Walker, Eddy Arnold
12. Diane Schuur, B.B. King - At Last [Album Version]
Music by Harry Warren
Lyrics by Mack Gordon
Dionizy Piątkowski
Kolejny podwójny album w serii EMPiK Jazz Club przynosi nagrania legendarnego króla bluesa.
B.B. King – najwspanialszy piewca bluesa i jeden z najbardziej znanych oraz rozpoznawalnych muzyków na świecie. To o nim mówi się „Mr. Blues” i to jemu przypisuje się komercyjny sukces tej na wskroś ludowej muzyki z Ameryki. To on, Król Bluesa wprowadził muzykę czarnych Amerykanów na światowe salony i estrady. Jako gitarzysta stworzył rozpoznawalny styl gry z charakterystycznym wibratem, podporządkowany zgrabnemu połączeniu tradycyjnego bluesa, swingu i rock’n rolla oraz przebojowego popu. Ogromna sława B.B. Kinga, jego talent i oryginalność spowodowały, że przez ponad pół wieku koncertuje i nagrywa płyty inspirujące tysiące gitarzystów.
Jego życiem jest muzyka, która ubogiego chłopaka z prowincjonalnego Południa USA zaprowadziła na największe estrady świata. Fascynacją dla niego stały się nabożeństwa i obrzędy religijne, rozkołysane emocjami gospel oraz spiritual. Później czas dzielił na upiorną pracę na polach bawełny i sobotnie potańcówki przy dźwiękach gitary. To wtedy zdał sobie sprawę, że blues jest jego muzyką i że ta emocja wyzwalana grą i śpiewem stanie się jego przeznaczeniem.
Rozkochany w gospel aktywnie uczestniczył przez lata w religijnych obrzędach oraz lokalnych uroczystościach, imał się ciężkich prac fizycznych, by w Memphis wraz z kuzynem Bukka White’em – wtedy znanym już bluesmanem – zgłębiać tajniki muzyki. Zaproszony na prezentację do lokalnego radia stał się nieoczekiwanie bohaterem programu. Choć zaśpiewał tylko jedną piosenkę, wystarczyło by nie tylko dostał pracę w lokalnym klubie ale także propozycję prowadzenia własnego programu w radio. Młody artysta nazwał się Beale Street Blues Boyem, potem Blues Boyem, by wreszcie zacząć używać inicjałów B.B. skrywających naszego bohatera – Rileya B. Kinga.
Rok później (1949) B.B. King podpisał swój pierwszy kontrakt z wytwórnią fonograficzną, a okoliczne „czarne” stacje radiowe zaczęły grać pierwsze single artysty. Początki kariery nie były najłatwiejsze, a najlepsze czasy przyszły dla artysty dopiero w latach 50-tych. WtedyB.B. Kingstał się jednym z najważniejszych wykonawców rhythm & bluesa z serią przebojów („Woke Up This Morning”, „Every Day I Have The Blues”, „Bad Luck”, „You Upset Me Baby”, „Sweet Little Angel” czy „Three O'Clock Blues”).
W latach 60. B.B. King wydał koncertowy album „Live At The Regal”, uważany za jedną z najlepszych bluesowych płyt, jakie kiedykolwiek nagrano. W tamtym okresie występował z takimi gwiazdami, jak Jimi Hendrix, Eric Clapton, Led Zeppelin, Black Sabbath i Santana. W 1969 roku wydana została na singlu piosenka „The Thrill Is Gone”, jeden z największych przebojów artysty. Utwór ten uznawany jest za przełomowy, dzięki niemu bowiem B.B. King stał się rozpoznawalny i wielbiony w całych Stanach Zjednoczonych. Dwa lata później, za tę właśnie kompozycję, artysta otrzymał Grammy Award.Kolejne dekady nie obfitowały już w tak wiele nagrań, artysta sporo koncertował (dając często ponad 300 koncertów rocznie !) i współpracował w studio między innymi z zespołem U2 („When Love Comes To Town”) i z Erikiem Claptonem („Riding with the King”). W 2005 roku, z okazji 80-tych urodzin Króla Bluesa ukazał się album „80”, zrealizowany z wielkimi gwiazdami estrady.
Ogromna sława i uznanie dla B.B. Kinga to nie tylko wielki talent oraz oryginalność artysty, ale także autentyzm uwielbienia dla muzyki i nieskrywanej radości grania. Jest laureatem najważniejszych nagród (od Polar Music Prize po kilkanaście Grammy Awards), ma własne muzeum, znany klub w Nowym Jorku i Dzień B.B. Kinga (15 lutego) w rodzinnym Missisippi. Jego gitary – pieszczotliwie nazywane „Lucille” – rozpoznawalne są w każdym nagraniu i na każdym koncercie. Dla bluesa król jest tylko jeden – B.B. King!