Aktualności

Tomasz Stańko „December Avenue”
Spotkanie autorskie
25.03 (sobota), godz. 15.00
EMPiK
ul. Nowy Świat 15/17
Warszawa

Dołącz do wydarzenia na FB




Tomasz Stańko „December Avenue”



Spotkanie autorskie w sobotę 25 marca o godz. 15.00 w warszawskim EMPiKu na Nowym Świecie

Tylko w tym dniu wyjątkowo można będzie zakupić przedpremierowo najnowszy album „December Avenue”! Premiera 31 marca!

Zapraszają: EMPiK i Universal Music Polska.

Dołącz do wydarzenia na FB

Tomasz Stańko New York Quartet
Tomasz Stańko - trąbka
David Virelles - fortepian
Reuben Rogers - kontrabas
Gerald Cleaver - perkusja

Tomasz Stańko – wybitny polski trębacz, od lat należy do grona najbardziej charakterystycznych muzyków jazzowych na świecie. Jego grę rozpoznaje się już po pierwszych, dźwiękach po charakterystycznym, właściwym Stańce, chropowatym brzmieniu. Artysta słynie z lirycznych improwizacji i pełnych uczucia tematów. Na pierwszym miejscu zawsze jednak stawia samą kompozycję. Stańko jest niezwykle „hojnym” liderem, który często daje pozostałym muzykom możliwość wyrażenia siebie we wspólnie wykonywanych utworach. Jak niedawno zauważył amerykański magazyn „JazzTimes”: Stańko pisze melodie, które przeszywają serce niczym igły. Jego utwory to zwykle formy otwarte. Zazwyczaj wystarczy kilka pierwszych dźwięków, które wprowadzają odpowiedni nastrój. Artysta otacza się muzykami niezależnymi i kreatywnymi”. New York Quartet to jedno z najbardziej ekscytujących przedsięwzięć w karierze mistrza.

10 lat temu, Stańko wynajął apartament w mieście, które sam określa mianem światowej stolicy jazzu. Nowy Jork, skąd pochodzą wszyscy młodzieńczy bohaterowie artysty – Monk, Miles, Coltrane oraz Cecil Taylor, to ulubione miasto polskiego trębacza. Z początku, artysta miał zamiar po prostu chłonąć atmosferę metropolii, co miało natchnąć go do stworzenia nowej muzyki. Nie minęło jednak wiele czasu, a Stańko stał się aktywnym uczestnikiem nowojorskiej sceny, spotykając na swojej drodze wybitnie utalentowanych i kreatywnych muzyków. Pierwszą dokumentacją nowojorskiego etapu stał się podwójny album „Wisława”,którym Stańko przedstawił światu New York Quartet. Wydany w 2013 roku krążek spotkał się z niezwykle przychylnymi recenzjami światowej prasy. „The Guardian”okrzyknął go mianem „owocu gwiazdorskiego spotkania europejskiej znakomitości z niemniej wybitnym triem nowojorskich muzyków”.

Album „December Avenue”nagrany w Studios La Buissonne na południu Francji w czerwcu 2016 roku, a wyprodukowany przez Manfreda Eichera, to nowy rozdział w historii kwartetu, w którego składzie doszło do jednej zmiany: nowym basistą został związany z Virgin Islands Reuben Rogers (słuchaczom ECM jest on z pewnością znany ze współpracy z Charlesem Lloydem), który szybko znalazł wspólny język z pozostałymi muzykami – urodzonym na Kubie pianistą Davidem Virellesem oraz pochodzącym z Detroit perkusistą Geraldem Cleaverem. Rogers wprowadził do kwartetu nieco tanecznej lotności. Zanim stał się basistą, grał na klarnecie, fortepianie, a także perkusji. Doświadczenia te sprawiły, że Rogers jest dziś muzykiem niezwykle wszechstronnym, znakomitym improwizatorem, który doskonale czuje się zarówno w roli nadającego puls, jak i tego, który współodpowiedzialny jest za melodię.

David Virelles, powszechnie uznawany za jednego z najbardziej oryginalnych współczesnych pianistów, jest uosobieniem ducha Nowego Jorku. W jego błyskotliwych partiach solowych słychać inspiracje muzyką kubańską, a także wpływ Muhala Richarda Abramsa, Andrew Hilla, czy Buda Powella. Do tej pory, Virelles ma na swoim koncie dwa solowe krążki wydane przez firmę ECM: „Mbókò” oraz „Antenna”.Kolejny jest w przygotowaniu. Virelles jest także członkiem nowego kwartetu Chrisa Pottera. Wziął udział w sesjach nagraniowych albumu „The Dreamer Is The Dream”, który ukaże się w kwietniu tego roku.

Gerald Cleaver to jeden z najbardziej pomysłowych współczesnych perkusistów, który swoją przygodę z ECM rozpoczął 20 lat temu, jako członek Roscoe Mitchell’s Note Factory. Do tej pory, wziął udział w wielu sesjach nagraniowych. Można go usłyszeć na płytach Miroslava Vitousa, Michaela Formanka, Craiga Taborna, oraz, ostatnio, Giovanniego Guidi, Gianluki Petrelli, czy Louisa Sclavisa.

„December Avenue” to dwunasta płyta, którą Tomasz Stańko nagrał dla ECM jako lider. Pierwsza z nich „Balladyna”, wydana w 1975 roku, uczyniła z niego prawdziwą gwiazdę europejskiego jazzu. Kolejne jego albumy z katalogu ECM, to: „Matka Joanna” (1994), „Leosia” (1996), „Litania – Music of Krzysztof Komeda” (1997), „From The Green Hill” (1998), „Soul of Things” (2001), „Suspended Night” (2003), „Selected Recordings” (2004), „Lontano” (2005), „Dark Eyes” (2009) oraz „Wisława” (2012). Tomasza Stańkę można także usłyszeć na albumach „Satu” (1976) Edwarda Vesali, „Voice from the Past – Paradigm” (1981)  Gary’ego Peackocka, czy wreszcie „Neighbourhood” (2004) Manu Katché.

Z końcem marca rozpocznie się europejska trasa koncertowa Tomasza Stańki, podczas której artysta zaprezentuje muzykę, która znalazła się na „December Avenue”. W jej ramach, muzyk dwukrotnie wystąpi w Polsce - 11 kwietnia odwiedzi Poznan, a dzień później – Warszawę. 





  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm