Aktualności




TRUDNA SYTUACJA FINANSOWA POLSKIEGO RADIA

JF



Już rok 2008 był szczególnie trudny dla Polskiego Radia. Znacznie spadły wpływy abonamentowe, które są o wiele niższe od prognozowanych. Niepewność związana z nowym kształtem ustawy medialnej oraz zmieniającą się formą finansowania mediów publicznych pogłębia się i stwarza poważne zagrożenie dla kondycji finansowej wszystkich Programów Polskiego Radia.

Już w tym roku, w okresie styczeń – maj, rzeczywiste wpływy abonamentu były niższe od prognozowanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji o 8,97 mln zł. Zarząd Polskiego Radia SA szacuje, że do końca 2009 r. rzeczywiste wpływy będą niższe od prognozy KRRiT o ok. 25 mln zł.

Uwaga opinii publicznej w sporze na temat kondycji mediów publicznych jest skierowana niemal wyłącznie na problemy Telewizji Polskiej S.A. Działalność Polskiego Radia jest często pomijana i przemilczana. Wszystkie Programy protestują więc przeciwko brakowi rozwiązań gwarantujących stabilne finansowanie Polskiego Radia, które w dużo większym stopniu niż w przypadku Telewizji Polskiej uzależnione jest od środków publicznych.

Program 2 Polskiego Radia przygotował wyjątkową akcję protestacyjną – we wtorek 8 lipca zamilknie na 24 godziny. Przedsięwzięciu towarzyszy apel, który ma zwrócić uwagę opinii publicznej na dramatyczną kondycję finansową nie tylko radiowej Dwójki, ale również Polskiego Radia w ogóle. W tym roku Program 2 zmuszony jest zrezygnować z organizowania Festiwalu Muzycznego Polskiego Radia, z anteny znika twórczość współczesna, zarówno literacka, jak i muzyczna. Brak funduszy na zaplanowane nagrania i koncerty uniemożliwia finansowe wsparcie prestiżowych festiwali, współorganizowanych dotąd przez radiową Dwójkę. Pod znakiem zapytania stoi również włączenie się w obchody jubileuszowego Roku Chopinowskiego.

W związku z obecną, krytyczną sytuacją mediów publicznych, Program I Polskiego Radia w swoich audycjach bardzo często nawiązuje do trudnej sytuacji finansowej Polskiego Radia, chcąc w ten sposób uświadomić słuchaczom skalę problemu i zagrożeń, jakie niesie za sobą odcięcie publicznemu radiu stałego, stabilnego źródła finansowania. Zaproszeni do audycji goście wypowiadają się na różne związane z tym  tematy, np. co najbardziej cenią w ofercie Polskiego Radia.  Ponadto w „Sygnałach Dnia” i „Popołudniu z Jedynką” prowadzący wraz gośćmi codziennie poruszają temat finansowania mediów publicznych.


Program 3
będzie prezentować rozmowy z twórcami, ludźmi kultury, znanymi i popularnymi osobami, przyjaciółmi programu na temat tego, dlaczego płacą abonament i uważają, że warto to robić. Dodatkowo słuchacze dowiedzą się, jak wygląda sytuacja publicznych radiofonii europejskich. Abonament radiowy występuje w prawie wszystkich państwach Europy – w Polsce wysokość opłaty abonamentowej jest jedną z najniższych. Słuchacze dowiedzą się, jak utrzymywani są publiczni nadawcy, w jaki sposób płaci się w innych krajach abonament, dlaczego warto to robić, czy dzięki temu można zachować niezależność.

Program 4 – Polskie Radio Euro nadaje specjalny spot zachęcający do płacenia abonamentu pod hasłem „Tak gramy, bo płacisz abonament”. Od 8 lipca br., czyli od dnia protestu w Programie 2 zwiększona zostanie częstotliwość nadawania tego spotu.

Ponadto 8 lipca w serwisach informacyjnych zostaną wyemitowane wypowiedzi ludzi nauki, sztuki oraz muzyków związanych z anteną, którzy apelować będą o wsparcie dla mediów publicznych. Tego dnia także na antenie i na portalu Polskiego Radia Euro pojawią się relacje multimedialne z debaty przeprowadzonej 7 lipca w Programie 2 z udziałem zaproszonych gości.

Przez całe lato w porannym i popołudniowym paśmie prowadzona będzie akcja informacyjna dotycząca działalności Polskiego Radia w kontekście płacenia abonamentu.

Dział Komunikacji i Public Relations PR SA
tel. (022) 645 95 47, 645 51 29, 645 51 39, 645 54 54
e-mail: public.relations@polskieradio.pl



 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm