Aktualności

PROGRAM
14.10 / g.19.00
PAWEŁ BRODOWSKI o TYRMANDZIE i JAZZIE
Galeria Sztuki Muzycznej i Obrazu
Rynek 1/Pawilon A, 41-500 Chorzów
Bilety: wstęp wolny – wymagana rejestracja miejsca

15.10 / g.19.00
EABS
Miejski Dom Kultury BATORY
Ul. Stefana Batorego 6, 41-506 Chorzów
Bilety: 45/55 PLN

16.10 / g.19.00
ANNA GADT & MATEUSZ KOŁAKOWSKI Duo
Siemianowickie Centrum Kultury / PARK TRADYCJI
Ul. E. Orzeszkowej 12, 41-103 Siemianowice Śląskie
Bilety: 25 PLN

17.10 / g.19.00
PIKSELE | Brzoska / Markiewicz / Arubiziński
Starochorzowski Dom Kultury
ul. Siemianowicka 59, 41- 503 Chorzów
Bilety: 20/25 PLN

Bilety:
Biletyna.pl
Miejski Dom Kultury BATORY – kasa i online
Starochorzowski Dom Kultury (oddział CHCK) – kasa i online
Siemianowickie Centrum Kultury / PARK TRADYCJI – kasa i online

facebook.com/GaleriaSztukiMuzycznej/





VII Jazz i Literatura



Na festiwalu w Chorzowie i Siemianowicach Śl. wystąpią EABS, Gadt/Kołakowski, Piksele, 14-17 października

Siódma edycja śląskiego festiwalu rozpocznie się w czwartek 14 października w Galerii Sztuki Muzycznej i Obrazu w Chorzowie, spotkaniem z redaktorem naczelnym Jazz Forum, Pawłem Brodowskim, który opowie o legendarnym pisarzu i promotorze polskiego jazzu Leopoldzie Tyrmandzie.

W dniach 15, 16 i 17 października w przestrzeniach Domów Kultury w Chorzowie i  Siemianowicach Śląskich usłyszymy koncerty jednych z najciekawszych polskich projektów jazzowych.

14.10 / g.19.00
PAWEŁ BRODOWSKI o TYRMANDZIE i JAZZIE
WOLNOŚĆ CZYTANIA i JAZZ&LITERATURA zapraszają na spotkanie z Redaktorem Naczelnym JAZZ FORUM, PAWŁEM BRODOWSKIM, o TYRMANDZIE i JAZZIE.

Leopold Tyrmand – legendarny pisarz i publicysta, autor „Złego” i „Dziennika 1954”, guru polskiego ruchu jazzowego, ikona Warszawy lat 50., kontestator PRL-owskiej rzeczywistości czy kolorowy ptak PRL…. Barwna postać Leopolda Tyrmanda przywodzi wiele skojarzeń, ale my skupimy się w naszej opowieści na jazzowych wspomnieniach o nim. Tyrmand, wielki popularyzator jazzu w Polsce, bez którego nie byłoby I Festiwalu Muzyki Jazzowej w Sopocie i, w pewnym sensie, festiwalu Jazz Jamboree, autor „U brzegów Jazzu” (1957) - pierwszej polskiej książki o jazzie.

Paweł Brodowski – legenda polskiej krytyki muzycznej, od ponad 40 lat Redaktor Naczelny miesięcznika JAZZ FORUM, redaktor edycji wznowień  kultowej serii Polish Jazz. W młodości był muzykiem – najpierw kontrabasistą, później gitarzystą basowym, grał w jednym z pierwszych warszawskich zespołów big-beatowych Chochoły, a następnie w zespole Czesława Niemena Akwarele, z którym w 1967 roku nagrał album „Dziwny jest ten świat” (pierwszą Złota Płytę polskiego rocka).

W 1985 roku Paweł Brodowski przeprowadził z Leopoldem Tyrmandem opublikowany w Jazz Forum  wywiad  – ostatni przed śmiercią legendarnego pisarza. Spotkanie odbędzie się w chorzowskiej Galerii Sztuki Muzycznej i Obrazu.

15.10 / g.19.00
EABS

Wielokrotnie nagradzany polski kolektyw EABS jest obecnie powszechnie uważany za jeden z najbardziej ekscytujących i uznanych zespołów jazzowych z Europy Środkowo-Wschodniej (nominacja do Paszportów Polityki i Odkryć Empiku za 2020 rok!). Nowe pokolenie muzyków dokonało prawdziwego renesansu gatunku, kolejny raz wyprowadzając go z undergroundu do głównego nurtu, poszerzając zainteresowanie nim o nowe grupy odbiorców. Ta sama misja przyświeca muzykom wrocławskiego zespołu EABS, który od 2012 pracuje nad koncepcją „rekonstrukcji z dekonstrukcji”, redefiniując często klasyki sprzed kilkudziesięciu lat zderzając je z najnowszymi gatunkami współczesnej muzyki miejskiej, tworząc zupełnie nową jakość i autorskie brzmienie. Możliwe, że wielu powie, że to już nie jest jazz, ale czasami trzeba coś zburzyć, żeby na starych fundamentach stworzyć coś zupełnie nowego.  O unikalności EABS decyduje jednak nie tylko instrumentalna maestria i aktualność ich języka wypowiedzi, ale również hip-hopowa proweniencja oraz społeczno-polityczne zaangażowanie.  

EABS krótko po premierze debiutanckiej płyty zagrał w tak prestiżowych salach jak Studio S1 im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku, w NFM we Wrocławiu czy sali NOSPR w Katowicach oraz na największych polskich festiwalach jak Woodstock w Kostrzynie nad Odrą, Tauron Nowa Muzyka i OFF Festival w Katowicach, Open'er w Gdyni czy na trasie koncertowej Męskie Granie. Zespół zagrał także na wszystkich najważniejszych festiwalach jazzowych w Polsce: Jazz nad Odrą, Warsaw Summer Jazz Days, Jazz Jamboree, Bielska Zadymka Jazzowa etc. EABS wielokrotnie pojawiał się w UK (w Londynie Total – Refreshment Centre, KOKO, Ronnie Scott’s, oraz w Manchesterze, Liverpoolu), wystąpił na XJAZZ w Berlinie, czy na takich festiwalach showcase’owych jak Eurosonic (Groningen), Enjoy Jazz (Manheim) czy The BuSH Festival (Budapeszt).  EABS zagrał też kilka koncertów w Chinach (Xiamen, Guangzhou, Shenzhen). Później zespół pojawił się jeszcze w takich krajach jak Węgry, Rumunia, Austria czy Czarnogóra.

Skład zespołu EABS:
Marek Pędziwiatr - instrumenty klawiszowe & wokal
Paweł Stachowiak - gitara basowa
Jakub Kurek - trąbka
Olaf Węgier - saksofon tenorowy
Marcin Rak - perkusja

16.10 / g.19.00
ANNA GADT & MATEUSZ KOŁAKOWSKI Duo

Nieczęsto zdarza się usłyszeć tę wokalistkę operującą tekstem. Zazwyczaj Anna Gadt posługuje się wokalizą i improwizacją, ale kiedy już używa słów, obdarza je szacunkiem i niezwykłą estymą. Na program tego niecodziennego koncertu złożą się ulubione standardy wokalistki, które zarejestrowała na albumie „Stil I Rise” lub piosenki, które zawsze chciała zaśpiewać. Towarzyszem jej podróży będzie znakomity pianista Mateusz Kołakowski. Z pewnością będzie to niezwykłe spotkanie dwóch żywiołów i osobowości, spotkanie w świecie wyrafinowania i piękna.

Anna Gadt - głos i Mateusz Kołakowski - fortepian.

Anna Gadt
Improwizująca wokalistka jazzowa, pianistka i kompozytorka. W swoim dorobku ma siedem autorskich płyt. Koncertowała m.in. we Francji, Niemczech, Szwajcarii, na Łotwie, Litwie, Słowacji. Laureatka Grand Prix międzynarodowego konkursu muzyków śpiewających Jazz Struggle. W 2018 roku uzyskała nominację do nagrody Fryderyk w kategorii Artysta Roku. Uczestniczka Polish Stage w ramach European Jazz Conference. Obok własnego kwartetu jest pomysłodawczynią tria Renaissance.

Współpracowała m.in. z Markusem Stockhausenem (festiwal Jazz Juniors), Liberty Ellmanem (Jazz Jamboree), Pawłem Mykietynem (opera „Czarodziejska Góra”, „Wyliczanka na trzy głosy i dziewięć instrumentów”). Oprócz tradycyjnie rozumianego śpiewu, poszukuje nieoczywistych brzmień i technik wykonawczych. Inspiracje czerpie ze sztuki, literatury i życia. Fascynuje ją człowiek i jego twórcze możliwości.

Mateusz Kołakowski
Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu klasycznego. Gdy miał 13 lat, Doug Ramsey napisał o nim w „Jazz Times”: „Mateusz ma zdolności, harmoniczną przenikliwość i umiejętności improwizacyjne, które wystarczyłyby, aby chwalić muzyków o 10 lat starszych”.

W 2002 roku Kołakowski  otrzymał „Jazzowego Fryderyka” od Ministra Kultury, a tego samego roku zdobył nagrodę dla „The Most Promising Performer” spośród 100 pianistów, na 3. Jazzowym Konkursie Pianistycznym im. M. Solala w Paryżu. Dwukrotnie brał udział w festiwalu jazzowym w Montreux, Szwajcaria. W 2002 roku został laureatem Konkursu Pianistycznego, a rok później już jako "House Pianist", razem z Braćmi Oleś, dał 14 koncertów w Montreux Jazz Club.

W październiku 2003 roku, wystąpił na 8 Międzynarodowym Festiwalu Pianistów Jazzowych w Pradze, a materiał z tego recitalu został wydany przez "Jazz Forum" ("14th Spring"). W 2006 Kołakowski wydał kolejną solową płytę „Ad Libitum 1st Warsaw Jazz Concert”. Jest to zapis z solowego koncertu w Studio im. W. Lutosławskiego w Warszawie w ramach festiwalu „Ad Libitum”, gdzie gościnnie wystąpił saksofonista Peter van Bergen. Kontynuując program fortepianu klasycznego zagrał „Kwartet na Koniec Czasu” O. Messiaena na festiwalu na Wigrach oraz II Koncert Fortepianowy S. Prokofiev’a. 9 września 2008 roku w nowojorskim klubie „Jazz Standard” Mateusz wystąpił z legendą saksofonu Davidem Liebmanem, a rok później odbył w duo trasę koncertową promującą płytę „Live at Jazz Standard” wydaną z tego właśnie koncertu. Płyta ta otrzymała nagrodę „Gwarancja Kultury 2009” przyznawaną przez TVP Kultura. Koncertował też na Kubie, w Indiach, Kenii, Chile oraz w Europie. Jego marzeniem jest grać solowe koncerty, które porywałyby tłumy, tak jak to robi Keith Jarrett.

17.10 / g.19.00
PIKSELE | Brzoska / Markiewicz / Arbuziński

To muzyczny eksperyment łączący poezję z elektroniką i trąbką w otwartych kompozycjach i improwizacjach. Poszukiwanie miejsca na współbrzmienie słów i dźwięków w najbardziej optymalnej dla nich formule. Zespół został założony w 2020 r. przez poetę Wojciecha Brzoskę, producenta Arbuza Arbuzińskiego oraz trębacza Marcina Markiewicza.

Tematem przewodnim koncertu będą kompozycje słowno-muzyczne, pochodzące z najnowszego albumu PIKSELI zatytułowanego „Martwe”. Album ten oparty jest na elektronicznych brzmieniach, lirycznej trąbce i mocno niepokojących wierszach. To poetycki, pandemiczny „trip-hop” – o samotności, utracie i przemijaniu, chwilami nieco psychodeliczna, miejska podróż w „seledynowy jazz” - w poszukiwaniu akceptacji i równoprawnej miłości. Transowe, „melogadane” wiersze o tęsknocie za minionym, o potrzebie bliskości, o lęku przed nieuchronnym zerwaniem pomiędzy światem żywych i umarłych.

Piksele:
Wojciech Brzoska - wokal
Marcin Markiewicz / Cozerski - trąbka
Arbuz Arbuziński – elektronika

Festiwal Jazz&Literatura jest wspólną inicjatywą Miejskiego Domu Kultury Batory reprezentowanego przez Dyrektora Sylwestra Paprockiego oraz Agencji New Talents’ Resources Marzena Anioł i powstał w porozumieniu z Miastem Chorzów. Współorganizatorami tegorocznej edycji są: Miasto Chorzów, Chorzowskie Centrum Kultury, Starochorzowski Dom Kultury, Siemianowickie Centrum Kultury – Park Tradycji, Wolność Czytania 2020 oraz Galeria Sztuki Muzycznej i Obrazu.






  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm