Na przełomie września i października b.r. w Chinach odbyła się trzecia z rzędu trasa koncertowa Jazz Po Polsku. Wzięło w niej udział pięć zespołów: Rafał Sarnecki Quintet, Grzegorz Karnas Formula, Stryjo, Stanisław Słowiński Quintet oraz stworzony specjalnie na tę okazję Jazz Po Polsku Ensemble. Tournee trwało 45 dni i było największą polską jazzową prezentacją w historii Państwa Środka. |
Polscy artyści zagrali ponad 30 koncertów, prowadzili
również warsztaty dla studentów wyższych uczelni, wystąpili w 14 najważniejszych
chińskich miastach. Podróżowali od Pekinu, przez m.in. położony na północy
Changchun, stolicę prowincji Syczuan Chengdu, miasta delty rzeki Jangcy:
Nanjing i Changzhou, kosmopolityczny Szanghaj, aż po Kanton, uznawany za
najbardziej zaludnione miasto świata oraz chińską stolicę
hazardu i rozrywki, Zhuhai. Nasze zespoły wystąpiły na największych
festiwalach jazowych na
północy i południu kraju, w teatrach, centrach kultury i na
koncertach klubowych.
fot. Maciej Głowiński
Jazz Po Polsku Live in China 2016 rozpoczął we wrześniu Kwintet Rafała Sarneckiego. Międzynarodowa formacja, w skład której weszli również amerykańscy i chińscy muzycy (Nathaniel Gao - sax, Xia Ja - p, Zhang Ke - b, Zhitong Xu - dr), wystąpiła czterokrotnie w Pekinie. W kolejnych dniach zagrali m.in. cykl koncertów w sieci klubów JZ w Kantonie i Szanghaju. Rafał Sarnecki poprowadził również cykl warsztatów na akademiach muzycznych. Motywem przewodnim zajęć gitarzysty były polirytmy – studenci uczyli się, jak je tworzyć i adaptować do różnych stylów muzycznych. Podsumowuje Sarnecki: „Chińczycy byli dla nas zawsze wyjątkowo ciepli i życzliwi. Reakcje publiczności w małych miastach były inne niż w dużych. W dużych skupiskach publiczność częściej styka się z jazzem, w mniejszych można odnieść wrażenie, że bywa nieco zdezorientowana. Nie ma w tym nic dziwnego. Jazz w Chinach został zalegalizowany stosunkowo niedawno – około 30 lat temu”.
Na początku października do Chin przyleciał Kwartet Grzegorza Karnasa. Naszemu wokaliście towarzyszyli azerski pianista Elchin Shirinov, kontrabasista Alan Wykpisz i perkusista Grzegorz Masłowski. Formacja GK Formula rozpoczęła koncerty w Pekinie, gdzie wystąpiła po raz drugi w karierze na Nine Gates Festival (11.10). Na tym najstarszym chińskim festiwalu jazzowym wystąpili również Stryjo (trio Nikoli Kołodziejczyka) oraz Kwintet Stanisława Słowińskiego, laureata Jazz Juniors 2015. Koncerty odbyły się pod szyldem „polskiej nocy jazzowej”. Po raz pierwszy w 11-letniej historii festiwalu organizatorzy zdecydowali się poświęcić dużą część programu jednemu krajowi.
fot. Maciej Głowiński
Muzycy GK Formula zagrali również na festiwalach jazzowych w kilku innych miastach. Wyjątkowy był koncert w Syczuańskim Konserwatorium Muzycznym, gdzie polskiej formacji towarzyszyła lokalna, żeńska orkiestra Beauty & Melody. Muzycy wykonali zarówno kompozycje Karnasa, jak i tradycyjne chińskie utwory. Zwieńczeniem trasy był koncert w najbardziej prestiżowym centrum koncertowym na południu kraju – Xinghai Concert Hall w Kantonie (24.10). Odbył się on w ramach Guangzhou Jazz Festival, na którym wystąpili również m.in. Randy Brecker, WDR Big Band i Lisa Ono. Karnas zaprezentował swój program zarówno w języku polskim, jak i mandaryńskim!
Zwieńczeniem trasy był koncert finałowy w wykonaniu Jazz Po Polsku Ensemble. Repertuar zaaranżowany specjalnie na tę okazję przez Rafała Sarneckiego, wprowadził Chińczyków w muzykę legend polskiego jazzu – Komedy, Kapera, Namysłowskiego, Seiferta. Septet wystąpił w polsko-chińskim składzie: Rafał Sarnecki - g, Adam Bałdych - viol, Annie Chen - voc, Nathaniel Gao - sax, Katarzyna Pietrzko - p, Zhang Ke - b i Grzegorz Masłowski - dr. Chińska publiczność w Kantonie miała również okazję obejrzeć wystawę fotografii autorstwa Macieja Głowińskiego. Zdjęcia ukazywały kulisy zeszłorocznej trasy koncertowej Jazz Po Polsku, na której wystąpili Pink Freud i Jazzpospolita.
Projekt Jazz Po Polsku Live in China 2016 został zorganizowany przez Fundację Plateaux we współpracy z Chińskim Stowarzyszeniem Jazzowym (CJA) i sfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy wsparciu Instytutu Polskiego w Pekinie, Konsulatów Generalnych RP w Chengdu, Hongkongu i Kantonie oraz Culture.pl.
Jakub Krzeszowski
Zobacz również
Pójście na koncert Petera Brötzmanna przypomina decyzję o tym, czy chcemy skoczyć na bungee,… Więcej >>>
Spotkanie tych znakomitych muzyków na jednej scenie dawało szansę zarówno na ciekawą fuzję ich… Więcej >>>
W warszawskim klubie Harenda odbył się 31 marca koncert charytatywny, z którego dochód w… Więcej >>>
Koncert w warszawskim teatrze Roma (28 marca, mniej więcej w połowie całej trasy koncertowej)… Więcej >>>