Wytwórnia: Concord CRE 01019 (dystrybucja Universal)


I Remember You
Oklahoma
Put a Woman in Charge
This Is My Home
Don’t Throw It Away
The Way I
Ridin’ on A Train
I Should’ve
Cold Outside
Beautiful Music


Muzycy:
Keb’Mo’, gitara, mandolina, harmonijka, śpiew; David Rodgers, Samuel Alexander, instr. klawiszowe; Jim Hoke, Wurlitzer; DeMarco Johnson, organy Hammonda; Colin Linden, gitara elektryczna, mandolina; Robert Randolph, gitara lap steel; Jovan Quallo, saksofon; Scotty Hupp, trąbka; Joshua Scalf, puzon; Andy Leftwich, Michael O’Gieblyn, Corrie Covell, skrzypce; Jim Hoke, akordeon; Rosanne Cash, Dara Tucker, Robbie Brooks Moore, Carter Moore, Jaci Velasquez, śpiew; Emily Kohav, altówka; Emily Nelson, wiolonczela; Taj Mahal, bas, śpiew; Eric Ramey, bas; Chester Thompson, Marcus Finnie, Keio Stroud, perkusja 


Recenzja opublikowana w Jazz Forum 7-8/2019


Oklahoma

Keb’ Mo’

  • Ocena - 4

Keb’ Mo’ jest jednym z najbardziej aktywnych artystów bluesa. Nagrywanie solowych płyt i trasy koncertowe łączy z gościnnym udziałem na dziesiątkach płyt innych znanych wykonawców. Zawsze wnosi coś wyjątkowo szlachetnego do muzyki – miękki, ciepły głos, krystaliczne dźwięki gitary akustycznej i ten naturalnie wyluzowany sposób gry i śpiewu. Jednak cztery nagrody Grammy otrzymał za znacznie większe artystyczne osiągnięcia.

Po sukcesie płyty „TajMo” nagranej wspólnie z Taj Mahalem, trzynasta z kolei studyjna płyta solowa Keb’Mo’ miała być w założeniu akustyczna. Tymczasem artysta zwerbował całkiem pokaźną grupę muzyków, którzy wzbogacili fakturę 10 utworów, których muzyk jest autorem lub współautorem.

Blues nigdy nie był dla niego formą zamkniętą, zawsze pielęgnował w swojej twórczości tradycję country bluesa i ballady country, wzbogacając utwory o wyrazistą i chwytliwą melodykę. W jego muzyce wyczuwalny jest również silny rys modernistyczny, poprzez traktowanie rytmu, bardziej wyrafinowanej harmonii lub aranżację instrumentalną. Kapitalnym przykładem realizacji takich założeń jest tytułowy utwór Oklahoma. Głównie motoryka rytmiczna buduje charakter piosenek Put a Woman in Charge, Ridin’ on a Train I Should’ve. Z kolei The Way I urzeka naturalnym pięknem intymnego wyznania miłości. Wybijają się dwie piosenki-duety, z Rosanne Cash oraz z żoną artysty Robbie Brooks Moore. Najbliższe bluesowej formule są z kolei utwory I Remember YouCold Outside. Zrazu klarowna faktura muzyki po powtórnym odtworzeniu nabiera kolorów i smaczków, tu efektowne solo skrzypiec, tam brawurowa jazda slide’em na gitarze i na dodatek bogate choć ażurowe tło instrumentów klawiszowych, dęciaków, chórków lub kwartetu smyczkowego. Keb’ Mo’ pozostaje mistrzem indywidualnego przekazu w finezyjnej oprawie. 


Autor: Ryszard Gloger

  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm