Wytwórnia: Greenleaf Music GRE-CD-1063


Dream State
Full Sun
Fee Fi Fo Fum
Ups and Downs
The Corner Tavern
Scandal
Juju
Mission Creep
Full Moon
High Noon; Libra


Muzycy:
Joe Lovano, saksofon tenorowy i G mezzo soprano; Dave Douglas, trąbka; Lawrence Fields, fortepian; Linda May Han Oh, bas; Joey Baron, perkusja


Recenzja opublikowana w Jazz Forum 4-5/2018


Scandal

Joe Lovano & Dave Douglas Sound Prints

  • Ocena - 4

Kontynuacja współpracy Joe Lovano i Dave’a Douglasa w kwintecie Sound Prints jest nawiązaniem do artystycznej aktywności Wayne’a Shortera od lat 60., aż do chwili obecnej. Na swoim drugim, wspólnym, albumie i pierwszej płycie studyjnej „Scandal” zaprzyjaźnieni muzycy wykonują dwa utwory Shortera: Fee Fi Fo Fum oraz Juju, grają także własną muzykę inspirowaną twórczością wybitnego saksofonisty – cztery kompozycje autorstwa Lovano i pięć Douglasa.

Album jest precyzyjnie dopracowany pod każdym względem, zarówno od strony technicznej i brzmieniowej (co było pewną bolączką wcześniejszego wydawnictwa koncertowego), praca kwintetu oraz solowe głosy muzyków brzmią idealnie. Muzyka jednak zachowuje aurę spontanicznego grania i wręcz emanuje radością z kolejnego spotkania. Znakomici instrumentaliści dostarczają nam ekscytujących dialogów i solowych popisów instrumentalnych wpisanych w formę neo-bopu z elementami współczesnych doświadczeń obu liderów.

Douglasa znamy jako artystę bardzo aktywnego, poszukującego od wielu lat i równolegle na kilku poziomach wciąż nowych muzycznych form. Lovano znalazł ją wcześniej, a swój instrumentalny kunszt wywodzi z niebywałej umiejętności utożsamienia się z najważniejszymi dokonaniami w całej historii amerykańskiego jazzu. Saksofonista jest tu swoistym encyklopedystą brzmień i nurtów, a przede wszystkim posiada – może nieco staromodny, ale przecież wciąż niezbędny – doskonały feeling, którego idealne poczucie wielu z nas uważa za rzecz w jazzie najważniejszą. Douglas zwraca uwagę na inne kwestie, bardziej jest zainteresowany kompozycją i wszystkim tym, co aktualne, stąd w jego utworach panuje nieco odmienny klimat, a jednak wciąż bliski duchowi muzyki Shortera.

Album zawiera wiele dynamicznej muzyki z porywającymi solami i palącą się do gry sekcją rytmiczną. Moją uwagę jednak zwróciły utwory spokojniejsze, bluesy, które kształtują szczególną atmosferę tej płyty. Ups and Downs, Libra, kompozycja tytułowa Douglasa, a także Full Moon i rewelacyjne wykonanie Juju w aranżacji Lovano to dla mnie najciekawsze chwile na płycie. Owszem, nie byłoby ich gdyby nie perfekcyjnie zagrane kawałki w szybkich tempach, jednak ten sposób muzycznej narracji dobrze znam już z poprzedniego albumu. Tym razem urzekły mnie kompozycje o nieco innym charakterze, w których solowe partie liderów nie tyle dialogują, czy rywalizują ze sobą, ile ciągną wątek wspólny. Raz będzie to wspomnienie przeszłości, jak w Mission Creep Douglasa, innym razem refleksja nad współczesnością w Full Moon Lovano.

Warto zwrócić uwagę na świetny akompaniament i fortepianowe wypady Lawrence’a Fieldsa, a doskonałe zestrojenie sekcji rytmicznej Linda Oh/Joey Baron to już wartość sama w sobie.

Na album składa się 11 kompozycji i ponad 66 minut ekscytującej muzyki, która w równym stopniu nawiązuje do afro-amerykańskiej tradycji jazzu, jak i wpływu na tę muzykę jaki wywarła awangarda lat 60. z Wayne’em Shorterem na czele. Ważny jest tu też osobisty wkład obu liderów kwintetu, a także coś z Secular Jewish Music, w której to tradycji wyrastali przecież obaj nowojorscy muzycy. 


Autor: Andrzej Kalinowski

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm