Wytwórnia: Hevhetia HV 0130-2-331
Terpsichore’s Back; One for Albert; Holmen; Money for AP; Mirror of a Thousand Flowers; Aftenen; One for Hedgehog; Carol; Spirited Away Song
Muzycy: Wojciech Jachna, trąbka, flugelhorn; Grzegorz Tarwid, fortepian; Albert Karch, instr. perkusyjne
Recenzję opublikowano w numerze 12/2016 Jazz Forum.
„Sundial II” to kontynuacja płyty „Sundial” nagranej przez bydgoskiego trębacza Wojciecha Jachnę (Sing Sing Penelope, Contemporary Noise Quintet, Jachna/Buhl) oraz jego młodszych kolegów, absolwentów prestiżowego Rytmisk Musikkonservatorium w Kopenhadze: pianistę Grzegorza Tarwida i perkusistę Alberta Karcha. Album sięga do klasycznych korzeni, ale dzięki świadomości współczesnych nurtów zawiera muzykę aktualną i przejrzystą. Szczere i naturalne improwizacje wciągają do świata romantycznej narracji i muzycznych pejzaży. Fascynujące dźwiękowe dialogi prowadzone są przez doskonale rozumiejących się instrumentalistów. W nagraniach dominują wyciszenie i melancholia. Trio obywa się bez, niejednokrotnie dyktującego podkład, basu. Tę wolność słyszymy w muzyce tria kreowanej z fantazją i swego rodzaju zapomnieniem.
Nie brakuje też zabawy dźwiękiem i intrygujących rozwiązań. Ten aspekt dostrzeżemy w Mirror of a Thousand Flowers, utworze bodaj najwyraźniej eksponującym eksperymentalne zapędy muzyków. Kontrapunktem dla tej estetyki jest ponad siedmiominutowa kompozycja Jachny One for Hedgehog, oparta na mantrycznym podkładzie fortepianu, rozwijająca się rytmicznie do rozszalałego, niemal kakofonicznego finału. Mimo że mamy do czynienia z wybornymi muzykami, potrafiącymi zachwycić wymyślną wirtuozerią, siłą tej płyty jest jej klimat i przekaz dalece wybiegające poza ramy instrumentalnej ekwilibrystyki.
„Sundial II” to dla tria krok naprzód, zarówno w zakresie wypracowanego brzmienia, jak i spontanicznych interakcji. Minimalizm, kameralistyka, free i mainstream mieszają się z sobą niemal niezauważalnie, tworząc przekonującą całość.
Autor: Robert Ratajczak