To się dzieje teraz w jazzie duńskim! Prenumeratorzy JAZZ FORUM wraz z najnowszym numerem naszego pisma otrzymują fascynującą kompilację najnowszych nagrań duńskiej firmy płytowej April Records.
1. Jeppe Zacho – El Bravado („Introducing Jeppe Zacho”)
Jeppe Zacho - sax, Jonas Due - tp, fgh; Thomas
Bornø - p, Anders Fjeldsted - b, Henrik Holst Hansen - dr, Eliel Lazo - congas
Spopularyzowany przez duńską stację radiową P8 Jazz utwór z debiutanckiej płyty rozchwytywanego w Kopenhadze saksofonisty. Muzyka utrzymana w idiomie hard-bopowym z wyraźnymi wpływami jazzu latynoskiego. Zwracają uwagę dialogi lidera z trębaczem Jonasem Due.
2. Andreas Toftenmark Quartet feat. Gerald Presencer – Chimney Lullaby („La Gare”)
Andreas Toftemark - sax, Gerard Presencer - tp, Calle Brickman - p, Matthias Petri - b, Andreas Svendsen - dr
Gorący, tętniący życiem jazz w najlepszym, amerykańskim wydaniu. Lider spędził sporo czasu w Nowym Jorku, co wyraźnie słychać w jego muzyce. Towarzyszy mu świetny, skandynawski zespół z gościem specjalnym – brytyjskim trębaczem Gerardem Presencerem, który miał okazje grać z takimi gigantami jak Chick Corea czy Herbie Hancock.
3. Human Being Human – 15-4 („Disappearance”)
Esben Tjalve - p, keyb; Torben Bjørnskov - b, electronics; Frederik Bülow - dr
Sami siebie określają jako „eksploratorzy improwizacji, rytmów i nastrojów”. Brzmienie tria jest osadzone w idiomie europejskiego jazzu, jednocześnie kontemplacyjne i dynamiczne.Porywające riffy instrumentów klawiszowych, nieregularne metra sąsiadują z energetycznym funkiem.
4. Nana Rashid – Mother, Father („Music For Betty”)
Nana Rashid - voc, Benjamin Nørholm Jacobsen - p, Lasse Jacobsen - dr, Martin Brunbjerg Rasmussen - b
Wschodząca gwiazda duńskiej wokalistyki śpiewa autobiograficzny utwór o własnej podwójnej tożsamości kulturowej. Jej przejmujący głos i interpretacja inspirowana stylem Niny Simone brzmią bardzo sugestywnie.
5. Cecilie Strange – Where My Heart Lives („Beyond”)
Cecilie Strange - sax, Peter Rosendal - p, Thommy Andersson - b, Jakob Høyer - dr
Bardzo ceniona w środowisku skandynawskim saksofonistka gra muzykę osadzoną mocno w tradycji skandynawskiej. Jej przesycone melancholią, hymniczne utwory emanują spokojem i harmonią. Jedną z inspiracji płyty „Beyond” jest także macierzyństwo Cecilie.
6. Emil de Waal feat. Rasmus Oppenhagen Krogh – Fire Øjne („Fire Øjne”)
Emil de Waal - dr, electronics, programming, sonic treatments, fl, water, perc; Rasmus Oppenhagen Krogh - g
Emil de Waal jest jednym z najbardziej interesujących duńskich muzyków łączących elektronikę z akustycznymi brzmieniami. To artysta ponadgatunkowy, tworzący własny, oryginalny sound. W tytułowym utworze z płyty „Fire Øjne” kreuje poetycki, dźwiękowy krajobraz, muzykę do nienakręconego filmu.
7. OTOOTO feat. Lucky Lo – Take a Little Time („Dosage”)
Oilly Wallace - sax, Jonas Due - tp, Calle Brickman - keys, Andreas Svendsen - dr, Matthias Petri - b, Lucky Lo - voc
Emocjonalna ballada śpiewana przez szwedzką wokalistkę Lucky Lo jest dobrą wizytówką albumu duńskiej grupy OTOOTO. To młodzi muzycy czerpiący garściami ze współczesnych gatunków, takich jak hip-hop, alt-pop, a także ze stricte jazzowej tradycji. Ich muzyka ma w sobie młodzieńczą świeżość i żywiołowość, którymi podbijają serca europejskiej publiczności.
8. Christian Holm-Svendsen with Daniel Sommer & Mariusz Praśniewski – December („Totem”)
Christian Holm-Svendsen - ts, ss, cl; Mariusz Praśniewski - b, Daniel Sommer - dr
Trio rezydującego obecnie w Nowym Jorku duńskiego saksofonisty i klarnecisty odwołuje się do tradycji małych grup takich artystów jak Sonny Rollins, Joe Henderson czy Ornette Coleman z lat 60. W składzie zespołu znalazł się także polski kontrabasista Mariusz Praśniewski. December to piękny, swingujący walczyk mający siłę klasycznych standardów jazzowych.
9. Rasmus Sørensen with Alexander Claffy & Kendrick Scott – Courage („Balancing Act”)
Rasmus Sørensen - p, Kendrick Scott - dr, Alexander Claffy - b
Klasyczne trio z fortepianem w roli głównej. Liderem jest młody wirtuoz fortepianu mieszkający od 2018 r. w Nowym Jorku. Towarzyszy mu rasowa, amerykańska sekcja rytmiczna. W efekcie otrzymujemy efektowny, znakomicie zagrany jazz z nerwowym, swingującym pulsem, ale i klasycyzującymi, europejskimi odwołaniami.
10. Jakob Dinesen/Anders Christensen/Laust Sonne – Blue Ace („Moonlight Drive”)
Jakob Dinesen - ts, Anders Christensen - b, Laust Sonne - dr
Trzech uznanych już artystów duńskiej sceny nagrało album utrzymany w najlepszej tradycji jazzowego tria z saksofonem bez instrumentu harmonicznego. Muzycy rozumieją się doskonale, są w swojej grze skupieni, ale i zrelaksowani. Słychać w tym i maestrię Sonny'ego Rollinsa i zadziorność Ornette’a Colemana.
11. Lis Wessberg feat. Karmen Rõivassepp – Behind The Walls („Twain Walking”)
Lis Wessberg - tb, Steen Rasmussen - Fender Rhodes, Moog, synth, p; Lennart Ginman - b, electronics; Jeppe Gram - dr, Karmen Rõivassepp - voc
Liderka jest od wielu lat czołową puzonistką w Danii. Grała z wieloma prominentnymi artystami jak m.in. Marilyn Mazur czy Fredrik Lundin. Jest ceniona za piękny ton instrumentu i doskonały feeling. Na płycie „Twain Walking” łączy jazz z elektroniką, a także współczesnymi nurtami muzyki popularnej. W utworze Behind the Walls towarzyszy jej estońska wokalistka Karmen Rõivassepp.
12. David Miilman Group – Mujaffa’s („What’s Left”)
David Miilman - g, Buster Isitt - g, Svend Feldbæk Winther - keys, Elias HP - b, Theiss Nemborg - dr
Młody gitarzysta z Kopenhagi David Miilmann penetruje tereny soulu, jazzu i bluesa. W utworze Mujaffa’s składa hołd najlepszym dokonaniom białego bluesa w mistrzowski sposób. Towarzyszy mu zespół świetnie czujący tego rodzaju muzykę.
13. Kalaha – Nordhavn („Nord Havn”)
Emil de Waal - dr, perc, voc; Nicholas Knudsen - g, guitar synth; Jens „Rumpistol” Berents Christiansen - synth, Fender Rhodes, electronics; Anders Stig Moller - b, synth, electronics
Zespół Kalaha to jedna z najbardziej szalonych propozycji firmy April. W swojej muzyce łączy brazylijską sambę, turecki, anatolijski rock, muzykę afrykańską, saharyjski, pustynny blues, jazz i muzykę elektroniczną. W tym szaleństwie jest jednak metoda. W składzie grupy znalazł się także niekonwencjonalny multiinstrumentalista Emil de Waal.
14. Tomasz Dąbrowski & The Individual Beings – Upright („Better”)
Tomasz Dąbrowski - tp, electronics; Frederik Lundin - ts, Irek Wojtczak - ts, ss; Grzegorz Tarwid - p, synth; Max Mucha - b, Knut Finsrud - dr, electronic dr; Jan Emil Młynarski - dr, electronic dr
Fragment jednego z najciekawszych, najbardziej innowacyjnych projektów polsko-duńskich ostatnich lat. Uznany międzynarodowo trębacz oddaje hołd Tomaszowi Stańce w oryginalny i bardzo osobisty sposób. W składzie śmietanka muzyków sceny improwizowanej Polski i Danii.
15. Arild Andersen/Daniel Sommer/Rob Luft – Meditation („As Time Passes”)
Arild Andersen - b, Daniel Sommer - dr, Rob Luft - g
Słynny norweski basista Arild Andersen, związany przez lata z oficyną ECM, mając przy sobie dwóch bardzo wrażliwych i kreatywnych muzyków stworzył piękną i sugestywną muzykę. Nie brakuje tu melodyjnych tematów, ilustracyjnej aury, energii, ale też skandynawskiej przestrzeni i melancholii.
16. Dawda Jobarteh/Stefan Pasborg – Folkman („Live In Turku”)
Dawda Jobarteh - kora, Stefan Pasborg - dr, perc
Niezwykłe spotkanie pochodzącego z Gambii wirtuoza kory Dawdy Jobarteha oraz duńskiego perkusisty Stefana Pasborga. Jest w tym i Afryka, i rockowa energia, a także wielkie przestrzenie i trans charakterystyczne dla saharyjskiego bluesa. To jeden z ciekawszych i najbardziej organicznych projektów łączących muzykę Zachodu z Afryką.
Marek Romański