Trybuna Muzyki Spontanicznej i Dragon Social Club 30.11 zaprezentują trębaczkę Charlotte Keeffe i Węże Kobro
Do Poznania prosto z Londynu w ramach „Spontaneous Live Series” przyjedzie gorąca krew tamtejszej sceny free jazz/free impro, trębaczka Charlotte Keeffe, z kolei z Łodzi przyjadą tajemnicze, niezwykle niebezpieczne Węże Kobro, ucieleśnione w osobach pianistki Aleksandry Chciuk, saksofonisty Pawła Sokołowskiego i skrzypka Michała Rupniewskiego. Set solowy tej pierwszej i trzyosobową ekspozycję tych drugich zwieńczy fantastycznie zapowiadający się kwartet „ad hoc”, który połączy gigantyczne siły kreacji całej czwórki.
Charlotte zadebiutuje na scenie Dragona, przywiezie doświadczenie współimprowizowania z tak niebywałymi przedsięwzięciami artystycznymi, jak London Improvisers Orchestra, Large Ensemble Colina Webstera, czy Tentet Alex Warda, a także moc kreacji, jaką przynosi jest własny kwartet, który od tytułu debiutanckiej płyty Keeffe zwie się zabójczo pięknie „Right Here, Right Now” oraz liczne ekspozycje solowe, zwane przez nią „Sound Brushes”.
Aleksandra i Paweł grali już w Poznaniu, choćby na Spontanicznym Festiwalu – ona w roku ubiegłym w imponujących składach „ad hoc”, on cztery lata temu w ramach Degenerative Spontaneous Orchestra dyrygowanej przez El Pricto. Michał gościł w Poznaniu nie raz, nie dwa, a podobnie jak Paweł, jest współorganizatorem jedynego w swoim rodzaju Festiwalu Musica Privata.
Zapowiada się ekscytujący wieczór post-jazzu i swobodnej, nieskażonej rutyną, wyzwolonej z reguł jakiegokolwiek gatunku, kameralnej improwizacji.
Spontaneous Live Series Vol. 67 Charlotte Keeffe & Węże Kobro: Aleksandra Chciuk, Paweł Sokołowski, Michał Rupniewski
30 listopada 2024, godzina 20.00
Dragon Social Club, Poznań, Zamkowa 3
20.00 Charlotte Keeffe – trąbka solo
21.00 Węże Kobro:
Aleksandra Chciuk – fortepian preparowany, małe instrumenty, także perkusyjne
Paweł Sokołowski - saksofony
Michał Rupniewski - skrzypce
22.00 Ad hoc Quartet
Charlotte Keeffe (trąbka, flugelhorn) nosi miłość do swobodnej improwizacji, free jazzu i abstrakcyjnego tworzenia muzyki na własnym (jaskrawo kolorowym) rękawie. Niezależnie od tego, czy występuje regularnie jako solistka (Sound Brush), czy prowadzi różne zespoły, w tym RIGHT HERE, RIGHT NOW Quartet (Ashley John Long na kontrabasie, Ben Handysides na perkusji i Moss Freed na gitarze), skrupulatnie wyznacza przestrzenie dla swobodnego przepływu idei i indywidualnej ekspresji. Inspirowana abstrakcyjnymi malarzami, Keeffe nazywa swoje instrumentarium mianem „Sound Brushes”.
Debiutancki album Keeffe „Right Here, Right Now” wydany został w 2021 roku przez Discus Music. Zawiera zarówno nagrania wspomnianego kwartetu, jak i improwizacje w większym składzie, a także ekspozycje solowe artystki. Ponadto Charlotte w ramach współpracy z tym labelem współtworzy m.in. takie projekty, jak Anthropology Band (z udziałem m.in. Pata Thomasa i Orphy'ego Robinsona MBE), Hi Res Heart (z Martinem Pyne, Carlą Diratz, Julie Tippetts). Drugi album jej kwartetu jest już dostępny (wydany we wrześniu 2023) i zawiera nagrania na żywo… poczynione w studiu.
Charlotte jest stałą współpracowniczką m.in. London Improvisers Orchestra, Colin Webster Large Ensemble, a także kilku formacji, którymi dowodzi Alex Ward – od kwartetu do tentetu.
Zespół Węże Kobro powstał jako konieczna reakcja na przestrzeń Muzykaliów w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego. Aleksandra Chciuk, Paweł Sokołowski oraz Michał Rupniewski postanowili wypełnić to wyjątkowe miejsce dźwiękami muzyki swobodnie improwizowanej. Zespół inspiruje się nie tylko tradycją Brotzmanna i Gayle'a, ale także (zwłaszcza łódzką) awangardą w sztukach plastycznych, minimalizmem i unizmem. Zawołanie zespołu to "dzikość i abstrakcja", choć nigdy nie wiadomo, w którym kierunku pójdzie konkretne wydarzenie.
Aleksandra Chciuk - artystka interdyscyplinarna,
porusza się na styku sztuk wizualnych, dźwięku, choreografii tworząc
performatywne, multimedialne projekty. W muzyce swobodnie improwizowanej grę na
fortepianie preparowanym łączy z obiektami dźwiękowymi, perkusonaliami oraz
głosem. Przy ich pomocy buduje osobne, głębokie narracje. Immersyjność,
organiczność, środowiska akusmatycznej recepcji, to wyróżniki jej
audiowizualnych prac. Założyła kobiecy kolektyw Pełnia, współtworzy duet
artystyczny z Kubą Krzewińskim, a od dwóch lat Węże Kobro. Zespół traktuje jako
jeden organizm, gdzie tak samo ważna jest dla niej wymiana intuitywnej, co
intelektualnej natury. Jest absolwentem Łódzkiej Szkoły Filmowej i profesorem
Uniwersytetu Łódzkiego. Prowadzi łódzką Pracownię Audiosfery na Akademii Sztuk
Pięknych im. Władysława Strzemińskiego. Jej kompozycje były wykonywane na
takich festiwalach, jak: Warszawska Jesień, Instalakcje, Musica Moderna, Musica
Privata, Audio Art, Sanatorium of Sound, Spontaneous Music Festival i inne.
Paweł Sokołowski - improwizator, saksofonista, współtwórca festiwalu i inicjatywy Musica Privata w Łodzi. Do improwizowanych działań z pogranicza muzyki noise, eksperymentu i muzyki konkretnej wykorzystuje syntezator modularny, sample, preparowane instrumenty i obiekty. Występował z zespołami: Dźwięk-bud, Widzicie, Octopus Paganini, Fale Theta, Na Ulicach Polskich Miast Nie Ma Już Białych Niedźwiedzi, Węże Kobro oraz w licznych duetach i większych składach polskich i międzynarodowych.
Michał Rupniewski – skrzypek, z doskoku eksploruje także inne instrumenty. Swobodną improwizację grał/ gra w duecie z Ryszardem Lubienieckim, w zespołach Hybrida Conclusio, Dźwięk-bud, a ostatnio Węże Kobro. Adiunkt na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Od 2012 tworzy festiwal Musica Privata.