Krzysztof Herdzin
Look Inward
solo piano
Płyta nagrana w studio S4 Polskiego Radia 11 kwietnia 2016 r.
Realizacja: Rafał Smoleń
Wydawca: Fusion Music
Dystrybucja: Universal Music Polska
Patronat medialny: Jazz Forum, JazzPRESS, RadioJAZZ.FM, JazzSoul.pl
Płyta dostępna w salonach Empik, dobrych sklepach muzycznych oraz na Spotify.com
Ukazał się album solowych improwizacji jednego z naszych czołowych pianistów
Premiera albumu „Look Inward. Solo Piano by Krzysztof
Herdzin” miała miejsce 15 września. Płyta
z muzyką improwizowaną, całkowicie inna od wszystkiego, co artysta dotąd
opublikował. Zaskakująca i bardzo osobista – swoista podróż przez
emocje, muzyczne spojrzenie w głąb siebie w poszukiwaniu równowagi, harmonii,
spokoju. To płyta dla wszystkich, którzy stawiają na rozwój osobisty i duchowy.
Krzysztof Herdzin: – Jest w tej muzyce duży ładunek dobrych emocji, dobrej energii. Jest w niej wolność. Czułem się wolny, kiedy przystępowałem do nagrywania tej płyty i myślę, że to da się wyczuć. Tą dobrą energią chciałbym teraz podzielić się z czującymi podobnie jak ja. Wierzę, że album „Look Inward” może być niczym lek, niczym muzykoterapia pomagająca odnaleźć więcej spokoju, złapać oddech.
Jerzy Szczerbakow, RadioJAZZ.FM: – Kolejny album autorski jednego z najaktywniejszych polskich muzyków zaskakuje. Od zawsze Krzysztof Herdzin nie pozwalał się zamknąć w jednej szufladce: z równą swobodą porusza się w muzyce rozrywkowej, klasycznej, jak i w jazzie. Jest kompozytorem, aranżerem, dyrygentem i pianistą-wirtuozem. Tym razem zdecydował się na nietuzinkową i wymagającą formę – nagranie płyty z muzyką improwizowaną na fortepian solo. W wypadku jazzmanów improwizacja oznacza komponowanie na bieżąco, podążanie za pomysłami, inspiracjami wynikającymi z gry towarzyszących muzyków, melodii i harmonii utworów. W wypadku improwizowanej płyty solowej tych elementów jednak nie ma. Improwizacje na fortepian solo nie są oczywiście w świecie jazzu nowością, przykładem jest klasyczne nagranie Keitha Jarretta „The Köln Concert”. I jest to wielkim wyzwaniem dla artysty zmuszonego do poszukiwania muzyki wyłącznie we własnym wnętrzu i we własnych emocjach.
„Look Inward” jest formą medytacji, rozmowy ze sobą i światem, próbą zharmonizowania
swojej energii z energią otaczającą nas z zewnątrz, próbą znalezienia
odpowiedzi na elementarne pytania. Muzyka na tej płycie to wynik głębokiej
autoterapii, ale też narzędzie którym może posłużyć się każdy szukający
wewnętrznego spokoju. Materiał został zrealizowany w czasie kilkugodzinnej
sesji odbywającej się późną nocą, w studiu w którym światła zostały przygaszone
do minimum. Totalne odcięcie się od zewnętrznego świata – artysta, instrument,
brak zewnętrznych bodźców, bez żadnych gotowych pomysłów czy rozwiązań. Dzięki
temu muzyka zawarta na płycie jest najczystszym przekazem, nie skażonym
wpływami innych. W ten sposób Krzysztof Herdzin obnażył się emocjonalnie i
artystycznie, pozwolił spojrzeć w swoje wnętrze i zobaczyć jakim jest
naprawdę człowiekiem.
fot. Kuba Majerczyk
Krzysztof Herdzin – pianista, kompozytor, aranżer, dyrygent, producent płytowy, multiinstrumentalista, wykładowca akademicki – urodził się w Bydgoszczy w 1970 roku, gdzie ukończył Akademię Muzyczną w klasie fortepianu K. Popowej-Zydroń (dyplom 1993). Ma na swoim koncie występy z orkiestrą (Błękitna Rapsodia G. Gershwina, Koncert a-moll E. Griega, własne Concertino na fortepian i orkiestrę); nagrania muzyki kameralnej dla Bayerische Rundfunk w Monachium; koncerty muzyki kameralnej z klarnecistą Wojtkiem Mrozkiem, światowej sławy skrzypkami Vadimem Brodskim, Mariuszem Patyrą, saksofonistą Pawłem Gusnarem i wybitną polską flecistką Jadwigą Kotnowską; współpracę z działającą na terenie Niemiec fundacją Yehudi Menuhina „Live Music Now”. Jest autorem orkiestracji muzyki Jana A.P. Kaczmarka do filmu „Finding Neverland”, nagrodzonej Oscarem w 2005 r.
Jako jeden z nielicznych artystów z powodzeniem łączy działalność na polu muzyki klasycznej i jazzowej, filmowej, a także pop. Współpracował prawie ze wszystkimi największymi polskimi gwiazdami piosenki, w latach 90. grał w kwartecie Jana Ptaszyna Wróblewskiego, przez sześć lat był pianistą kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego, w latach 2002 -2012 występował w duecie z Edytą Geppert, od kilku lat ściśle współpracuje z Anną Marią Jopek. Obecnie prowadzi własne trio akustyczne (Herdzin/ Kubiszyn/ Konrad) i własny Big Band.
Koncertował i nagrywał ze światowymi gwiazdami jazzu: Marią Schneider, Gregoirem Maretem, Richardem Boną, Oscarem Castro Nevesem, Mino Cinelu, Vinnie’m Colaiutą, Dhaferem Youssef, Garym Husbandem, Clarence’em Pennem, Eddie Hendersonem, Noa. Ma na swoim koncie ponad 200 płyt CD, w tym 16 autorskich, jest posiadaczem 16 Złotych i 3 Platynowych Płyt dla Aranżera. Wyprodukował ponad 20 płyt polskim wokalistom, m.in.: Irenie Santor, Maryli Rodowicz, Edycie Geppert, Katarzynie Groniec, Annie Serafińskiej, Oldze Bończyk, Wojciechowi Gąssowskiemu.
Skomponował muzykę do reklam telewizyjnych (AIG, Hochland, Lidl, Soki „Kubuś”, Fundacja TVN). Jest twórcą
pierwszego w Polsce oficjalnie wybranego przez sejmik wojewódzki – „muzycznego logo” województwa
kujawsko-pomorskiego. Ma na swoim koncie kilkanaście orkiestracji
i aranżacji partytur filmowych innych kompozytorów, m.in: Jan A.P. Kaczmarka („Marzyciel”), Henri Seroka („U Pana Boga W Ogródku”), Robert
Jansona („Świadectwo”), Adama
Skorupy („Kinematograf”, „Animowana Historia Polski”), Tomasza
Gąssowskiego („Miasto Z Morza”). Był
szefem muzycznym musicali „Na Końcu Tęczy” w Teatrze Stu w Krakowie, „Pięciu Braci Moe” oraz „Deszczowa Piosenka” w Teatrze Roma w Warszawie, „Cyrano” w Teatrze Muzycznym w Łodzi.
Koncertował jako jazzman i jako kameralista w: Meksyku, USA, Kanadzie, Australii, Indiach, Japonii, Chinach, Tajwanie, Korei, Turcji, Izraelu, Holandii, Belgii, Szwecji, Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech, Szwajcarii, Anglii, Irlandii, Czechach, Słowacji, Bułgarii, Węgrzech, Rumunii, Rosji, Ukrainie, Białorusi, Łotwie, Litwie, Estonii.
Dyrygował: Academy of St. Martin in the Fields, Narodową Orkiestrą Belgii, Zhejiang Symphony Orchestra, Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową, Capellą Bydgostiensis, Polską Filharmonią Kameralną, Śląską Orkiestrą Kameralną, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Concerto Avenna, Orkiestrą Ricordanza, Orkiestrą Sinfonia Viva, Orkiestrą Sinfonia Artis, Orkiestrą L’Autunno, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Łodzi, Orkiestrą Teatru Muzycznego w Łodzi, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrami Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Dolnośląskiej, Filharmonii Kaliskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Płockiej.
W 2015 r. został odznaczony Srebrnym Medalem „Gloria Artis”, jest laureatem Fryderyka 2012 (jazzowy kompozytor / aranżer roku), Nagrody Programu 3 – Mateusze Trójki 2014 (w kategorii całokształt), Nagrody RMF Classic – Mozarty 2011, dwukrotnym „Artystą Roku” Grand Prix Melomani 2011, 2014, Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w Katowicach w 1993 r., Nagrody Prezydenta Miasta Bydgoszczy 2005, Nagrody Gazety Wyborczej „Feliks 2006”, sześciokrotnie w ankiecie czytelników Jazz Forum „Jazz Top” wybierany aranżerem roku, siedmiokrotnie nominowany do nagrody Fryderyka.
W dorobku kompozytorskim posiada szereg współczesnych utworów na różne składy instrumentalne. Jest stałym uczestnikiem programu zamówień kompozytorskich MKiDN. Jego płyta „Symphonicum” była nominowana do nagrody Fryderyk 2011 (kompozytor roku – muzyka poważna / płyta roku – muzyka współczesna ) obok Wojciecha Kilara i Rafała Augustyna. Płyta „Suite on Polish Themes” była nominowana do nagrody Fryderyk 2017 (płyta roku – muzyka współczesna).