I Nagrodę zdobyła włoska skrzypaczka Anais Tecla Drago, II – Hugo Van Rechem z Francji, III – Japończyk Tomohiro Ishii
W Krakowie zakończył się, organizowany raz na dwa lata, jeden z najważniejszych jazzowych konkursów dla młodych wiolinistów – Seifert Competition. W 6. edycji wzięli udział wirtuozi z najbardziej egzotycznych zakątków świata. Po trwających kilka dni przesłuchaniach półfinałowych i finale, międzynarodowe jury złożone z jazzowych gwiazd: Michał Urbaniak, Anja Lechner, Ernst Reijseger, I Nagrodę i 40 000 złotych przyznało włoskiej skrzypaczce Anais Tecli Drago.
Anais Tecla Drago - zdobywczyni I Nagrody 6. edycji Seifert Competition
Zwyciężczyni konkursu imienia legendarnego polskiego skrzypka Zbigniewa Seiferta Anais Tecla Drago (ur. 1993 r.)w ubiegłym roku zauważona została przez nowojorski magazyn „Downbeat”, który umieścił jej nazwisko wśród wschodzących gwiazd skrzypiec. Mimo młodego wieku ma już na koncie trzy autorskie albumy, a także liczne występy na konkursach i festiwalach, podczas których wielokrotnie była nagradzana. W ostatnich kilku latach sporo uwagi poświęca twórczości solowej, ale nie bez echa pozostał jej duet z legendą włoskiej sceny jazzowej – Enrico Ravą. W swoich muzycznych wyborach sięga po jazz, improwizację, muzykę elektroakustyczną i pop. W Krakowie zachwyciła jury i publiczność, nie tylko wirtuozerią, ale niezwykłą energią, kreatywnością i porywającymi improwizacjami.
Nagrodę zwyciężczyni 6. Seifert Competition odebrała z rąk Elżbiety Baron, wicedyrektorki Narodowego Centrum Kultury.
Laureaci konkursu: Anais Tecla Drago, Hugo Van Rechem i Tomohiro Ishii
II Nagrodęi 20 000 złotych zdobył francuski skrzypek Hugo Van Rechem. Wręczyła mu ją Małgorzata Jantos, pomysłodawczyni konkursu im. Zbigniewa Seiferta. Multiinstrumentalista i kompozytor działający na pograniczu muzyki współczesnej, elektronicznego popu i jazzu, studiował muzykę klasyczną w konserwatorium w Lille i ukończyć wydział jazzowy konserwatorium w Paryżu. Interesują go nieoczywiste ścieżki łączące rozmaite nurty i gatunki. Jego aktywność w zakresie instrumentalistyki obejmuje działalność w orkiestrach, zespołach jazzowych, grupach wykonujących rock progresywny, a także na polu ambientu i minimalizmu.
III Nagroda i 10 000 złotych przypadły japońskiemu skrzypkowi Tomohiro Ishii. Wręczyła mu ją Agnieszka Seifert, wdowa po patronie konkursu, gość honorowy Seifert Competition. Pochodzący z muzykalnej rodziny skrzypek i kompozytor, zaczął grać mając zaledwie cztery lata. Od dziecka podążał ścieżką edukacji klasycznej, wielokrotnie zdobywając nagrody i wyróżnienia w krajowych i międzynarodowych konkursach skrzypcowych. Podczas studiów w Tokyo University of the Arts zainteresował się jazzem i kompozycją. Ishii jest współzałożycielem Less is More String Quartet i założycielem wytwórni płytowej Mi Mi Mi Records. Jego aktywność obejmuje także komponowanie na potrzeby kina oraz aranżacje dla wykonawców muzyki pop.
Od lewej: Amalia Umeda Obrębowska, Joao Silva, Tomohiro Ishii, Hugo Van Rechem, Anais Tecla Drago, Agnieszka Seifert, Małgorzata Jantos, Elżbieta Baron oraz Aneta Norek-Skrycka
W 6. edycji Seifert Competition zostały przyznane jeszcze dwie nagrody, które wręczyła Aneta Norek-Skrycka, prezeska Fundacji im. Zbigniewa Seiferta. Polska skrzypaczka Amalia Umeda Obrębowska otrzymała Nagrodę Specjalną Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach - koncert w 2025 r.
Z kolei portugalski instrumentalista Joao Silva zdobył Nagrodę
Publiczności – koncert w 2025 r. zorganizowany
przez Fundację im. Zbigniewa Seiferta.
– Pierwsza edycja Seifert Competition odbyła się dokładnie 10 lat temu –
podkreśliła Aneta Norek-Skrycka,
prezeska Fundacji im. Zbigniewa Seiferta. - Wspaniali wykonawcy, którzy
przyjechali w tym roku do Krakowa z różnych stron świata sprawili, że scena
Cricoteki kipiała różnorodnością, sprawiając ogromną trudność jury w wyborze
laureatów. Mimo że jest to konkurs, był bardzo pozytywny „vibe” między
skrzypkami, na czym bardzo nam zależy. Cieszy mnie, że Ci którzy nie otrzymali
nagród są naładowani pozytywną energią, pomysłami i mam nadzieję, że spotkamy
się znów w Krakowie, w kolejnej 7. edycji Seifert Competition.
Koncert jurorki konkursu Anji Lechner z francuskim pianistą Françoisem Couturierem
Po rozdaniu nagród i występach laureatów trzech nagród główynych, w Cricotece
odbył się koncert jurorki Seifert Competition, wybitnej wiolonczelistki Anji Lechner z francuskim pianistą
Françoisem Couturierem.
Okrzyknięta przez magazyn Strings „jedną z najbardziej utalentowanych
wiolonczelistek na świecie”, Anja Lechner wypełnia lukę między muzyką
tradycyjną i współczesną, aranżowaną i improwizowaną, grając jako solistka z
wiodącymi orkiestrami. Kompozytorzy, którzy pisali dla niej muzykę to Arvo
Pärt, Tigran Mansurian, Valentin Silvestrov, Tõnu Kõrvits, Golfam Khayam do
Dino Saluzzi. Lechner współpracowała z czołowymi postaciami zarówno
ze świata muzyki klasycznej, jak i sceny improwizowanej. Szeroki zakres
jej muzycznych zainteresowań znajduje odzwierciedlenie w ponad dwudziestu
albumach dla ECM Records, które obejmują nagrania z Tallińską Orkiestrą
Kameralną pod batutą Tõnu Kaljuste, z Amsterdam Sinfonietta, skrzypaczką
Patricią Kopatchinskaja i wieloma innymi znanymi międzynarodowymi
postaciami. Wśród jej głównych kolaboracji, wszystkie udokumentowane przez
ECM, są jej prace z argentyńskim bandoneonistą Dino Saluzzim, z gitarzystą
Pablo Márquezem, jak również z Tarkovsky Quartet, którego pianista François
Couturier, którego kompozycje usłyszeliśmy podczas koncertu.
6. edycję Seifert Competition zakończyła Seifert Night – ostatni z cyklu
koncertów inspirowanych twórczością patrona konkursu, w stylowych
przestrzeniach krakowskiego klubu Hevre. Wystąpiło trio Suferi, które za punkt wyjścia dla swojej twórczości obrało
muzykę z różnych regionów Polski i, korzystając z dorobku etnomuzykologów, daje
nadwiślańskiej muzycznej tradycji nowego ducha.
Trio Suferi podczas Seifert Night w klubie Hevre
Zdjęcia: Michał Łepecki
Organizatorzy:
Fundacja im. Zbigniewa
SeifertaFundacja Muzyki Filmowej i Jazzowej
Współorganizatorzy i partnerzy:
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA
Instytut Adama Mickiewicza / Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i
Dziedzictwa Narodowego
Projekt współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących
z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka", realizowanego
przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Dofinansowano ze środków Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów
ZAIKS
Patronat Instytutu Francuskiego w Warszawie