Ukazał się singiel legendarnego pianisty zapowiadający album „Debiut. Jazz Jamboree ’67/’68”
Polskie Radio anonsuje wydanie nowego albumu z legendarnym debiutem tria Mieczysława Kosza na festiwalu Jazz Jamboree w 1967 r.
Kompozycję Johna Carisiego „Israel”, rozsławioną m.in. przez Milesa Davisa i Gerry’ego Mulligana, z upodobaniem grywał i nagrywał także Bill Evans, amerykański pianista, który uważany był za jednego z największych wirtuozów nowoczesnego jazzu. Mieczysław Kosz wielbił Amerykanina, wzorował się na nim do granicy naśladownictwa, a w 1968 r. miał okazję usłyszeć od niego kilka ciepłych słów i zjeść wspólnie lunch (w milczeniu, wszak nie znał ani słowa po angielsku).
Rok wcześniej, 13 października 1967 r., niewidomy pianista zagrał swój pierwszy ważny koncert w Warszawie – w ramach wpisanego do programu 10. festiwalu Jazz Jamboree koncertu „Nowe twarze w polskim jazzie”.
Wspomina Krzysztof Karpiński, biograf Kosza: „Na estradę wszedł szczuplutki chłopiec niewielkiego wzrostu. (…) W wypełnionej do ostatniego miejsca sali - co na pewno było w dużej mierze skutkiem towarzyskiego obowiązku - zapanowała absolutna cisza. Zgasły światła. Na początek Kosz zagrał nastrojową kompozycję „Israel” (…) Moją uwagę natychmiast zwrócił soczysty, choć cichy dźwięk instrumentu. Do tego doskonała technika i dyscyplina rytmiczna wszystkich muzyków. Słuchałem niewidomego artysty, który z lekkością pokonywał najbardziej zawiłe i oryginalne pułapki harmoniczne…”.
Kosz wystąpił wtedy jako lider tria z kontrabasistą Januszem Kozłowskim i perkusistą Sergiuszem Perkowskim. Koncert został zarejestrowany i na ponad pół wieku zniknął w archiwach Polskiego Radia. Podobnie stało się z nagraniem koncertu tego samego zespołu na Jazz Jamboree w 1968.
Płyta „Debiut. Jazz Jamboree ’67/’68” (premiera: 6 grudnia) będzie pierwszą publikacją nagrań powstałych podczas obu koncertów. Będzie też pierwszą z serii albumów prezentującej wcześniej niepublikowane – koncertowe i studyjne nagrania Mieczysława Kosza jako solisty, lidera własnego zespołu i sidemana.
Nad rekonstrukcją dźwięku i współczesnym masteringiem pracował Tadeusz Mieczkowski. Założeniem było aby monofoniczne nagrania zyskały „filharmoniczną” przestrzeń, z zachowaniem, o ile to możliwe, dźwiękowej aury obu sal Filharmonii Narodowej, już w latach 60. XX wieku na stałe wyposażonych w najwyższej klasy sprzęt nagraniowy.
Singiel „Israel” jest dostępny we wszystkich serwisach streamingowych, także tych oferujących dźwięk w wysokiej rozdzielczości.