XVI Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa
29 czerwca – 6 lipca 2025
Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach
ul. H. Sienkiewicza 4
96-325 Radziejowice
tel. 46 857 71 75
Na wszystkie wydarzenia festiwalowe wstęp wolny, a wcześniejsza rezerwacja miejsc nie jest wymagana.
Wielkie święto muzyki w Radziejowicach, od 29 czerwca do 6 lipca – wstęp na wszystkie koncerty bezpłatny.
W ostatni weekend czerwca rozpocznie się XVI Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach. Inauguracja 29 czerwca zapowiada się spektakularnie, bowiem wirtuoz fortepianu, laureat XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina – Hyuk Lee wraz z Chopin University Chamber Orchestrą pod dyrekcją Rafała Janiaka, wykonają I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina oraz IV Symfonię e-moll op. 98 Johannesa Brahmsa.
Już w tym krótkim opisie festiwalowej inauguracji w pewien symboliczny sposób streszcza się idea powołanego przez Jerzego Waldorffa festiwalu. Był i jest on ukłonem dla różnorodności muzyki, bez podziału na gatunki czy style, jednocześnie ogarniając szczególnym pietyzmem muzykę polską.
Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach to wydarzenie muzyczne, do nazwy którego zarówno krytycy jak i melomani chętnie dodają słowo: prestiżowe. Odbywa się on od 2009 roku naturalnie wpisując w malowniczą scenerię Pałacu w Radziejowicach, stając się kontynuatorem powołanych w 1997 roku koncertów pod nazwą „Letnie spotkania ze sztuką w Radziejowicach”. Znakiem rozpoznawczym jest harmonijne współistnienie różnych gatunków i styli muzycznych: muzyki klasycznej, jazzu, muzyki filmowej oraz sztuk wizualnych. Wszystko to co roku przyciąga do Radziejowic tłumy melomanów.
O jakości tych prezentacji najlepiej świadczą: przyznany przez krytyków prestiżowego magazynu „Jazz Forum” laur Jazz Top 2024 za Koncert Roku – Branforda Marsalisa i Mateusza Smoczyńskiego oraz imponująca lista gwiazd corocznie odwiedzających to urokliwe miejsce Mazowsza, prezentujących muzykę najwyższych artystycznych lotów z dala od wielkomiejskiego zgiełku.
Tegoroczna edycja potrwa od 29 czerwca do 6 lipca, a czeka nas 14 zróżnicowanych muzycznych wydarzeń w wykonaniu zarówno uznanych artystów polskich jak i zagranicznych.
Jak na rok Konkursu Chopinowskiego przystało, muzyki naszego wielkiego kompozytora nie może zabraknąć w festiwalowym programie. Dzieło naszego największego kompozytora zabrzmi już podczas inauguracji tegorocznej edycji festiwalu, ale na tym nie koniec.
Drugiego dnia czeka nas recital Marianny Seredy i Szymona Rosłonowskiego (Nowy Dom Sztuki, 30 czerwca, godz. 18), w czasie którego zabrzmią chopinowskie Walce, Scherza, Nokturny, Polonezy, Sonata h-moll oraz Sonata As-dur nr 31 op 110 Ludwiga van Beethovena, przez Sigfrieda Mausera (pianista i muzykolog) uznana za najbardziej zróżnicowaną i wręcz niezwykłą w gronie beethovenowskich sonat fortepianowych.
Tego samego dnia o godzinie 21.00, w namiocie festiwalowym, rozpocznie się koncert wręcz symboliczny, bowiem już sam jego tytuł „Janusz Olejniczak In Memoriam”, zdradza, że będzie to muzyczna dedykacja dla człowieka, którego sztuka zdaje się ciągle rozbrzmiewać echem w Radziejowickim Pałacu, parku i festiwalowych scenach. Pianista, wielki przyjaciel Radziejowic odszedł 20 października 2024 roku. Zagrają: Paweł Kowalski (fortepian) oraz Prima Vista String Quartet (Krzysztof Bzówka - I skrzypce; Jakub Grott - II skrzypce; Marek Czech – altówka; Tomasz Błaszczak – wiolonczela). Na program koncertu złożą się bliskie Januszowi Olejniczakowi kompozycje Fryderyka Chopina: Lento con gran espressione cis-moll WN37; Ballada g-moll op. 23; Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22; Scherzo b-moll op. 31; Larghetto z II Koncertu fortepianowego f-moll op. 21 oraz Kwintet fortepianowy g-moll op. 34 Juliusza Zarębskiego – kompozycja powszechnie uznawana za najwybitniejsze dzieło polskiej kameralistyki romantycznej, owoc wielkiego talentu kompozytora –wirtuoza, o którym sam Borodin powiedział: „Jako pianista Zarębski jest diabelnie utalentowany, ale również i jako kompozytor. W ogóle czeka go olśniewająca przyszłość”. Niestety, przedwczesna śmierć kompozytora (w wieku 31 lat) oraz fakt, że Kwintet fortepianowy g-moll czekał na wydanie drukiem prawie pół wieku sprawiły, że przepowiednia Borodina się nie spełniła.
Pierwszy lipcowy wieczór, to dwa zróżnicowane koncerty. W Nowym Domu Sztuki (godz. 18) kwartet w składzie: Margarita Latypova – fortepian; Małgorzata Kucharek – skrzypce; Michał Wieczerzak – altówka; Alexandra Natalie Rosol – wiolonczela, wykona: W. A. Mozarta -Kwartet fortepianowy nr 2 Es-dur KV 493; Gustawa Mahler nieczęsto pojawiający się w programach koncertowych Kwartet fortepianowy a-moll oraz wybór z Preludiów Claude’a Debussy i Trio smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego.
Tego samego wieczoru o godzinie 21.00 w namiocie festiwalowym czeka publiczność koncert łączący w jedność muzykę i sztukę wizualną. Artur Dutkiewicz Trio z liderem na fortepianie oraz Andrzejem Święsem (kontrabas) i Sebastianem Frankiewiczem (perkusja) wykonają doceniony przez melomanów i krytyków program „NOWOSIELSKI” z tworzonymi „na żywo” wizualizacjami Andrzeja Wąsika. Projekt ten był jednym z elementów obchodów Roku Nowosielskiego (2023, w stulecie urodzin artysty), a krytycy okrzyknęli go czymś więcej niż recitalem, a wręcz: misterium audiowizualnym o charakterze kontemplacyjnym.
2 lipca czeka melomanów koncert realizowany we współpracy z Akademią Operową Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (Nowy Dom Sztuki, godz. 18). Izabella Fabrycka – sopran, Emilia Rabczak – mezzosopran, Szymon Raczkowski -baryton oraz pianistki: Bohdana Mandziuk i Marta Misztal wykonają kompozycje fortepianowe oraz arie Karola Kurpińskiego. Koncert odbywa się w 240. rocznicę urodzin kompozytora.
W czasie drugiego środowego koncertu (godz. 21.00, namiot festiwalowy), Piotr Pławner (skrzypce), Śląska Orkiestra Kameralna oraz jazzowe Paweł Tomaszewski Trio (Paweł Tomaszewski – fortepian; Robert Kubiszyn – kontrabas; Paweł Dobrowolski – perkusja) wykonają program zatytułowany „Wieniawski in Blue”, co zdradza, że posłuchamy ikonicznych kompozycji Henryka Wieniawskiego doprawionych szlachetną – swingującą blue nutą.
Piąty festiwalowy dzień (3 lipca) zainauguruje w Nowym Domu Sztuki akordeonowe Threek TRIO w składzie: Krzysztof Polnik, Kacper Batycki, Kacper Kaczmarek. Na program koncertu złożą się zarówno transkrypcje jak i kompozycje oryginalne (A. Vivaldi -Cztery Pory Roku - Lato, cz. III Presto; M. Majkusiak - 5 myśli o Moniuszce – Prząśniczka; E. Grieg - Suita z czasów Holberga op. 40; K. Penderecki „Polskie Requiem” Chaconne pamięci Jana Pawła II; G. Bacewicz - Oberek nr 1; W. Kilar – Orawa. Ozdobą recitalu będą dwie kompozycje przeżywającego renesans popularności Argentyńczyka, twórcy tango nuevo - Astora Piazzolli („Oblivion” oraz „Yo soy Maria” z tango operity „Maria de Buenos Aires”.
Gwiazdą drugiego koncertu tego wieczoru (namiot festiwalowy, godz. 21.00) będzie światowej sławy wirtuoz gitary Krzysztof Meisinger i jego Meisinger Soloists Orchestra. Śmiało można powiedzieć, że będzie to przedłużenie wątku piazzollowskiego z pierwszego koncertu, bowiem będzie mieć on charakter monograficzny. Usłyszymy kompozycje: Bandoneon z suity „Troileana”; „Milongę del Angel”; „Soledad”; „Concierto para Quinteto” oraz istny przebój mistrza bandoneonu – „Libertango”.
W piątek, 4 lipca (godz. 18) w Nowym Domu Sztuki zagra Antoni Wrona (wiolonczela) wraz z Łukaszem Chrzęszczykiem (fortepian), a melomanów czeka jeden z najbardziej zróżnicowanych recitali Festiwalu. Zabrzmią bowiem następujące kompozycje: J.S. Bach – Suita na wiolonczelę solo nr 6 D-dur BWV 1012; K. Penderecki - Divertimento na wiolonczelę solo; Zoltán Kodály - Sonata na wiolonczelę solo h-moll op. 8; F. Chopin - Sonata na wiolonczelę i fortepian g-moll op. 65 oraz P. de Sarasate - Melodie Cygańskie op. 20. Recital ten jest nagrodą Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach, przyznaną Antoniemu Wronie w czasie XII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego.
4 lipca (piątek) o godz. 21.00 w namiocie festiwalowym zaśpiewa wybitna niemiecka mezzosopranistka Christina Baader. Wykształcona zarówno jako pianistka i śpiewaczka, zaliczana jest do grona najbardziej wszechstronnych artystek, bowiem jej repertuar obejmuje literaturę muzyczna od dzieł barokowych po współczesne. W programie recitalu „Niebezpieczne kobiety” akompaniować jej będzie na fortepianie, Mischa Kozłowski. Koncert składa się z dwóch części: „Tribute to Carmen” oraz „…jeszcze bardziej niebezpiecznie”. Obok wyjątków z opery „Carmen” Georgesa Bizeta usłyszymy; „Rapsodię hiszpańską S. 254 Franciszka Liszta oraz arie F. Cilea, G. Verdiego, J. Masseneta i C. Saint- Saëns. Zabrzmią też: Śmierć Izoldy z opery „Tristan i Izolda” S. 447 Ryszarda Wagnera w opracowaniu Franciszka Liszta oraz lisztowskie Sonetto 104 del Petrarca z cyklu „Lata pielgrzymstwa” S. 161
Kolejny, siódmy festiwalowy dzień (5 lipca) przeniesie nas do świata arcydzieł francuskiego impresjonizmu. O godz. 18.00 w Nowym Domu Sztuki Ravel Piano Duo (Agnieszka Kozło – fortepian, Katarzyna Ewa Sokołowska – fortepian) wykonają dzieła Maurice’a Ravela oraz Claudea Debussy. Usłyszymy m.in. ravelowskie: Suitę „Ma Mère l'Oye” w opracowaniu na cztery ręce, Rapsodię hiszpańską również fortepianowym opracowaniu oraz Preludium do „Popołudnia fauna” Debussego w opracowaniu Ravela. Wspomniane Preludium zainspirowane poematem Stéphane’a Mallarmé niespełna pół roku temu obchodziło 130-lecie premiery. Co ciekawe, sam Mallarmé był nastawiony doń sceptycznie, jednak ostatecznie zmienił zdanie o 180 stopni pisząc do kompozytora, że dzieło: „(…) nie dość, że nie tworzy dysonansu z moim tekstem, ale posuwa się dalej jeszcze w nostalgii i świetle, subtelnie, z obezwładniającym uczuciem i okazałością”. Mnogość Ravelowskich kompozycji w programie koncertu nie jest tu przypadkowa, bowiem muzyczny świat celebruje 150. rocznicę urodzin Mistrza, pokazując jego geniusz zarówno jako kompozytora symfonicznego ale i wytrawnego kameralisty.
Tego samego dnia, a właściwie wieczorem (godz. 21.00), w namiocie festiwalowym zagrają: Altberg Ensemble (tradycyjnie na instrumentach historycznych) a koncert od klawesynu poprowadzi Jörg-Andreas Bötticher. Zabrzmią: P.H. Erlebach - Ouverture VI g-moll ze zbioru VI Ouvertures, begleitet nach französischer Art und Manier; J.S. Kusser - Ouverture II B-dur ze zbioru Composition de musique suivant la méthode françoise; J.C.F. Fischer – Preludium I d-moll; Ouverture IV d-moll ze zbioru Le Journal du Printemps; Praeludium VIII G-dur; Suite C-dur ze zbioru „Musicalische Fürsten-Lust, bestehend in unterschiedlichen schönen Ouverturen […] und einen curieusen Anhang polnischer Tänze”.
Jörg-Andreas Bötticher (Niemcy/Szwajcaria) obok aktywności wykładowcy akademickiego, prowadzi liczne kursy mistrzowskie i cykle koncertów. Ma na koncie m.in. wykonanie wszystkich kantat Jana Sebastiana Bacha (2004-2012).
Dzień ósmy Festiwalu (6 lipca, godz. 21.00) to wielki Finał w wykonaniu Kuby Jakowicza (skrzypce) oraz występującej na Festiwalu po raz pierwszy, Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej, którą zadyryguje Yaroslav Shemet. W programie koncertu znalazły się: Koncert A-dur na skrzypce i orkiestrę op. 8 Mieczysława Karłowicza oraz I Symfonia c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa.
Wydarzenie realizowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz dzięki wsparciu sponsorów i partnerów.
Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach – państwowa instytucja kultury prowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Więcej informacji: palacradziejowice.pl; facebook.com/palacradziejowice