Wytwórnia: ACT 9763-2 (dystrybucja GiGi)


Lonely Woman (rambling)
Lost Thoughts
Immoriscible Most Capable of Being
Songworld
Physical Chemistry
Tears That Cry
Aggregate and Bound Together
Hidden Knowledge
Love Is Not Generous, Sex Belongs to Woman
She and He Is Who Fenn Love
Somewhere
Food Stamps on the Moon
Lonely Woman (ballad)
The End of the World


Muzycy:
Joachim Kühn, fortepian


Recenzja opublikowana w Jazz  Forum 4-5/2019

Melodic Ornette Coleman

Joachim Kühn

  • Ocena - 5

Obecny na światowej scenie jazzowej od początku lat 70. niemiecki pianista Joachim Kühn, po wspaniałych płytach „Beauty & Truth” (2016) i „Love & Peace” (2018), nagranych w trio, proponuje album solo, a dedykowany jednemu z największych jazzowych mistrzów, zmarłemu w 2015 roku Ornette’owi Colemanowi. Na przestrzeni kilku dekad muzycznej działalności, Kühn miał okazję współpracować z wieloma muzykami z najwyższego jazzowego piedestału. Wśród nich był też Coleman, a płytę „Melodic Ornette Coleman” wypełniają właśnie te utwory, które niemiecki pianista niejednokrotnie grywał wraz z legendarnym saksofonistą podczas rozmaitych koncertów.

Jednak z wyjątkiem przedstawionego w dwóch wersjach sztandarowego tematu Colemana jakim jest dramatyczna ballada Lonely Woman, nie są to tematy powszechnie znane miłośnikom amerykańskiego saksofonisty. W drugiej połowie lat 90. Kühn wystąpił na 16 koncertach w duecie z Colemanem. Przed każdym z tych koncertów Ornette przedstawiał Kühnowi co najmniej 10 nowych utworów, które artyści wspólnie dopracowywali. Jak przyznaje pianista, w swych zbiorach posiada niemałą kolekcję 170 kompozycji To właśnie z tego zbioru pochodzi jedenaście przedstawionych na tej płycie tematów.

Wśród nich znajdziemy utrzymane w niemal tradycyjnej konwencji Lost Thoughts, dynamiczne i figlarne Love Is Not Generous, Sex Belongs to Woman, czy melancholijne Somewhere. Jako bonus zamykający cały album Kühn zamieścił własną kompozycję dedykowaną Colemanowi: The End of the World.

 „Melodic Ornette Coleman” to dla 75-letniego pianisty chwila refleksji i sentymentalnego powrotu w przeszłość. To piękny fortepianowy album, nagrany na instrumencie Steinwaya w domowym studiu pianisty na Ibizie. Kühnowi udało się dotrzeć do, nierzadko głęboko skrytych w kompozycjach wielkiego saksofonisty i jazzowego wizjonera, pokładów liryzmu i zaklętej w jego muzyce kameralnej magii. 


Autor: Robert Ratajczak

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm