Wytwórnia: Requiem Records
Muzycy: Ryszard
Borowski, flet; Agnieszka Cypryk, skrzypce, Rafał Grząka, akordeon, Krzysztof
Lenczowski, wiolonczela
Cup of Time to kwartet w nietypowym składzie. Zespół polskich kameralistów zainteresowany jest muzyką „trzeciego nurtu”, czyli połączeniem muzyki klasycznej i jazzu. Śledząc ich wcześniejsze dokonania i kolejne płyty, łatwo można wywnioskować, że ten obszar stylistyczny jest wbrew pozorom dość szeroki i obejmuje sobą m.in. improwizowane utwory barokowe (album „Muzyka na europejskich dworach”), ale i muzykę lżejszą, np. polskie piosenki okresu międzywojennego (koncert „Odrobinę szczęścia...”).
Najnowsza płyta formacji powstała z inspiracji muzyką Ignacego Jana Paderewskiego. Postać genialnego polskiego pianisty i działacza politycznego na tyle mocno zafascynowała muzyków, że postanowili stworzyć nowe aranżacje jego najbardziej znanych i rozpoznawalnych utworów. Większość kompozycji uwiecznionych na płycie pochodzi z repertuaru fortepianowego, a zatem nowością samą w sobie jest zaprezentowanie ich w całkowicie nowym brzmieniu. Jednak aranżer nie poprzestał na dosłownej transkrypcji oryginalnych utworów. Niektóre z nich uległy przekształceniom: czasem w konstrukcję muzyczną wplecione zostały fragmenty improwizowane, czasem wprowadzono modyfikacje w warstwie harmonicznej lub „wyciągnięto” na plan pierwszy głosy akompaniamentu.
Najbardziej znane utwory Paderewskiego uwiecznione przez kwartet to: Menuet op. 14, Nokturn op. 4, Sarabanda op. 14, Melodia op. 16 czy Krakowiak fantastyczny op. 14. Niektóre z tych miniatur fortepianowych były w czasach swego powstania przebojami grywanymi przez pianistów całego świata. Większość melodii utrwalonych na płycie jest słuchaczom znana, jednak niecodzienne połączenie brzmienia fletu, akordeonu i instrumentów smyczkowych sprawia, że utwory te ukazują się nam w nowej odsłonie.
Autor: Aleksandra Andrearczyk