Wytwórnia: Zbigniew Seifert Foundation
Song for Eddie Henderson; American Mood; Old & New; 13/ Incredibly Strange Story; Portrait of Dorota; Michigan Street Jam; Mysterious Treasure
Muzycy: Tomek Grochot, perkusja; Eddie Henderson, trąbka; Rob Denty, saksofon sopranowy i tenorowy; Dominik Wania, fortepian; Krzysztof Pabian, kontrabas
Recenzję opublikowano w numerze 1-2/2017 Jazz Forum.
„In America” to druga
autorska płyta Tomka Grochota, wydana po ośmiu latach od „My Stories”.
W nagraniach albumu ponownie wziął udział legendarny amerykański trębacz
Eddie Henderson oraz wybitny polski pianista Dominik Wania. Do składu dołączył
kontrabasista Krzysztof Pabian i saksofonista Rob
Denty. W historii polskiego jazzu nazwisko Hendersona pojawia się u boku
tak znakomitych instrumentalistów jak Andrzej Cudzich, Leszek Kułakowski, czy
Jarek Śmietana.
„In America” zarejestrowano w Oknomedia Studio w Chicago. Wszystkie kompozycje na płycie, poza Portrait of Dorota Krzysztofa Pabiana, zostały napisane i zaaranżowane przez lidera zespołu.
Płytę otwiera Song for Eddie Henderson, pierwsza kompozycja, która powstała na wieść o możliwości realizacji kolejnego albumu Kwintetu. Po rozbudowanym intro, słuchacz zostaje porwany w wir gęstej improwizacji, pulsujących bębnów, dynamicznego i perfekcyjnie wykonanego sola trębacza, ustępującego efektownej grze Wani i brzmiącej współcześnie solówce perkusji.
Pierwszy utwór jest swego rodzaju zapowiedzią smaczków i kierunków, w których rozwija się album. W American Mood oraz Old & New znajdujemy odpowiedź na pytanie, dlaczego Grochotowi zależało na współpracy z saksofonistą Robem Dentym, którego przejmujące solo w znacznym stopniu tworzy nastrój. Czwarty na krążku 13/Incredibly Strange Story to powoli rozwijający się, dynamiczny utwór o ujmującym temacie. Intryguje dialog trąbki z saksofonem, poprzedzający bezkompromisowe solo bębnów, aż do wyciszenia, po którym w temat wprowadza słuchacza mistrz artykulacji – Wania. Łagodność, z jaką dźwięk fortepianu otwiera finał utworu, anonsuje kolejny na płycie, wysublimowany i melancholijny Portrait of Dorota, w którym uwagę zwraca akompaniament kontrabasu, nadający wykonaniu poetyckie brzmienie.
Kontrastującym z całością zamknięciem płyty jest Mysterious Treasure, solowy utwór lidera, zagrany na instrumentach etnicznych – darabuce oraz kalimbie.
Autor: Urszula Nowak