Wytwórnia: DUX 121-6284

Sing a Song of Song;
Elevation of Love;
When God Created a Coffee Break;
And It Happened to Me;
Pulsary;
Spain 

Muzycy: Anna Gadt, kierownik muzyczny, dyrygent, solistka; Joanna Kucharczyk, Agata Sasinowska, I sopran; Magdalena Stróżek, Małgorzata Romańska, II sopran; Ewa Barczyńska, Aleksandra Bogucka, alt; Grzegorz Duszak, tenor; Adam Konowalski, Karol Yamazaki, bas; Grzegorz Karnas, śpiew; Paweł Puszczałło, kontrabas; Krzysztof Gradziuk, perkusja; Małgorzata Korczyńska, dyrektor artystyczny

Recenzja płyty wydanej w ramach programu IMiT „Jazzowy Debiut Fonograficzny”, napisana przez uczestnika programu IMiT „Krytyka Muzyczna 2.0”

Recenzję opublikowano w numerze 4-5/2015 Jazz Forum.


Jazz City Choir 

  • Ocena - 4

Dzięki programowi „Jazzowy Debiut Fonograficzny” realizowanemu przez Instytut Muzyki i Tańca artyści otrzymują finansowe wsparcie, które umożliwia im nagranie debiutanckiej płyty. W minionym roku spośród licznych zgłoszeń wybrano Jazz City Choir, jedyny jazzowy chór w Polsce. Zespół został doceniony już wcześniej między innymi przez STOART w 2009 roku na Festiwalu Złota Tarka oraz w 2011 roku na Jazzie nad Odrą, gdzie otrzymał nagrodę „Indywidualność Jazzowa”. 

Na płycie znalazło się sześć utworów takich autorów jak Chick Corea, Kenny Garrett, Esbjorn Svensson oraz autorskie kompozycje członków chóru. Sięgając wnikliwie do oryginałów, poprzez porównanie, odkryjemy kunsztowną pracę Pawła Zielaka – autora wszystkich aranżacji. Cały materiał powstał przy współpracy Małgorzaty Korczyńskiej (pomysłodawczyni projektu) oraz Anny Gadt (od 2009 roku jest kierownikiem muzycznym zespołu). Wokalistom towarzyszy sekcja rytmiczna: Krzysztof Gradziuk na perkusji i Paweł Puszczałło na kontrabasie.

Już pierwszy zamieszczony na płycie utwór, Sing a Song of Song Garretta, uwodzi interesującą harmonią i ciekawie zakomponowanymi liniami melodycznymi poszczególnych głosów. Cała „orkiestra” miękko brzmiących sopranów, altów, tenorów i basów, śpiewa z wielką precyzją, bawiąc się motywami, które delikatnie przechodzą z jednej partii do drugiej, co ujawnia się najbardziej w When God Created a Coffee Break czy Elevation of Love Esbjörna Svenssona. 

W pierwszym z nich słyszymy odmienną pod względem faktury część – intrygującą improwizację a cappella Anny Gadt, swobodną rytmicznie, gdzie dwa osobno nagrane głosy przenikają się, nawiązując do polifonizującego charakteru całości aranżacji. W drugim natomiast, Grzegorz Karnas swoim oryginalnym podejściem do scatu, charakterystycznym sposobem artykulacji i kształtowania frazy, dostarcza utworowi dodatkowej dawki energii. 

Inną motorykę, napędzaną tym razem przez rytmiczne ostinato niższych głosów, odnajdziemy w Pulsars – kompozycji stworzonej specjalnie dla Jazz City Choir przez aranżera i pianistę Jana Sanejko. Nie można przeoczyć też And It Happened to Me, pierwszą propozycję na tak duży skład młodej wokalistki Joanny Kucharczyk, gdzie melodia tematu zadedykowana jest partiom męskim, akompaniament zaś przeniesiony został do żeńskich sopranów i altów. 

Liryczny, nastrojowy wstęp prowadzi do zamykającego album Spain Corei, gdzie chórzyści, w tym niełatwym do wyśpiewania aranżu, po raz kolejny dowodzą swoich umiejętności wokalnych. 


Autor: Karolina Beimcik

  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm