Wytwórnia: ECM New Series (3 CD) 2470-72 481

Muzycy: Anthony de Mare, fortepian

Recenzję opublikowano w numerze 6/2016 Jazz Forum.

Liasons re-Imagining Sondheim From The Piano

Anthony de Mare

  • Ocena - 4

Amerykański pianista specjalizuje się we współczesnej muzyce fortepianowej. Jego związki z awangardą sięgają współpracy z Frederikiem Rzewskim, nagrywał muzykę takich twórców jak Charles Ives, John Cage i Meredith Monk. Tym razem wziął na warsztat utwory Stephena Sondheima, wybitnego kompozytora amerykańskiego teatru muzycznego, wsławionego takimi spekta­­klami, jak m.in. „Sunday in the Park with George”, „Into the Woods”, czy „Sweeney Todd”.

Sondheim to osobny teatr i muzyczny świat. Jego twórczość bliższa jest współczesnej muzyce poważnej, niż rozrywkowej czy jazzowej. Charakteryzuje ją bogactwo wyrafinowanych pomysłów melodycznych, nieprzewidywalna harmonia i całkowite podporządkowanie kompozycji wymogom dramatycznym przedstawienia. Czy tak pojmowana muzyka może funkcjonować autonomicznie? I to jak!

Najlepszym dowodem są aranżacje zagrane na tej płycie, a pochodzące od trzydziestu sześciu kompozytorów z całego świata, z których każdy poddał interpretacji jeden utwór.

Są wśród nich takie nazwiska, jak Steve Reich, Duncan Sheik i Gabriel Kahane, stylistyka jest zatem bardzo szeroka, od minimalizmu, po zabawy z tonalnością. Każdy z kompozytorów otrzymał wybrany utwór Sondheima, zaaranżował go po swojemu, odkrywając coś innego z niewyczerpanych pokładów muzyki mistrza z Broadwayu. Melodyka u Sondheima nie zaczyna się i nie kończy, a ten fortepianowy projekt wyeksponował tę jej magiczną właściwość.

Jest akcent jazzowy w osobie Wyntona Marsalisa (That Old Piano Roll), pojawia się kolega z Broadwayu, wybitny współczesny kompozytor Jason Robert Brown (Birds of Victorian England), a także znany twórca muzyki filmowej, Thomas Newman (Not While I’m Around). Finałowy utwór z trzeciej, ostatniej płyty, Sunday in the Park – Passages, oparty na niełatwym, wielowarstwowym temacie zbiorowym z musicalu „Niedziela w parku z George’em” zaaranżował pianista, Anthony de Mare, którego olśniewająca technika spina tę odważną wizję wykonawcy oraz aranżerów.

Żal oczywiście, że pośród trzydziestu sześciu kompozytorów zaproszonych do udziału w projekcie, nie ma ani jednego Polaka. Mamy wybitnych twórców współczesnych. Niestety, muzyka Stephena Sond­heima – uznanego geniusza teatru muzycznego – nie jest dobrze znana w naszym kraju, o popularności nawet nie wspominając.

Autor: Daniel Wyszogrodzki

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm