Wytwórnia: Hevhetia 0133-2-331

Étude des Lueurs - Mouvement I; Étude des Lueurs - Mouvement II; Étude des Lueurs - Mouvement III; Étude des Lueurs - Mouvement IV; Miłość ci wszystko wybaczy; Magda’s Tango; Krajobraz dla Muniaka

Muzycy: Jacques Kuba Séguin, trąbka; Jonathan Cayer, fortepian; Frédéric Alarie, kontrabas; Jim Doxas, perkusja; kwartet smyczkowy Bozzini

Recenzję opublikowano w numerze 3/2017 Jazz Forum.


Litania Projekt With Quatuor Bozzini

Jacques Kuba Séquin

  • Ocena - 4.5

Jacques Kuba Sequin to kanadyjski trębacz i kompozytor polskiego pochodzenia. Choć urodził się w Montrealu, polska kultura zawsze była czymś, co ożywiało jego muzyczną wyobraźnię. Na jego rozwój wpłynęły muzyka klasyczna oraz jazz, i trudno oprzeć się wrażeniu, że w jego autorskich kompozycjach te dwie sfery przenikają się, przemawiając do odbiorcy dojrzałym językiem. Zafascynowany dorobkiem Tomasza Stańki, Krzysztofa Komedy, czy Michała Urbianiaka, Sequin po raz pierwszy złożył hołd polskiej muzyce improwizowanej płytą „Litania Project”, na której zagrał z nim między innymi Adam Bałdych.

Druga odsłona „Litania Projekt” to świadectwo umiejętności kompozytorskich trębacza. Album jest hybrydą zaplanowanych, doskonale poprowadzonych form nawiązujących do dorobku klasyków i pełnego wyczucia, kunsztownego „tu i teraz”. Zaproszenie do współpracy klasycznego kwartetu smyczkowego było odważnym, ale udanym zabiegiem. Pierwsze cztery utwory sugerują nam pewną całość, którą odczytujemy w sposobie prowadzenia frazy, wykorzystania kwartetu, wdzięcznie melodyjnych tematach, w których jednak panuje spora doza przestrzeni dla partii solowych. A jeśli o solówkach mowa, to warto zwrócić uwagę na kontrabasistę Frederica Alarie.

Kanadyjczyk sięgnął po utwór Henryka Warsa Miłość ci wszystko wybaczy, który w jego interpretacji jest refleksyjny, przeszyty tajemnicą, choć tuż po przedstawieniu tematu słychać nawiązania do jazzu tradycyjnego. Kolejne dwa utwory to dowód wszechstronności kompozytora, bowiem spotykamy się z romansującym z Ameryką Południową Magda’s Tango oraz przeszywającym hołdem złożonym jednemu z najważniejszych polskich saksofonistów – Januszowi Muniakowi. Krajobraz dla Muniaka niesie w sobie dużą dawkę melancholii, niepokoju, które przeplatają się ze spokojem i nadzieją, tworząc ów krajobraz nie tylko pięknym, ale wielobarwnym.

Płyta jest nieoczywista i paradoksalnie – różnorodna i spójna jednocześnie. Słychać w niej polskie inspiracje, amerykańskie podstawy i skandynawski oddech.


Autor: Mariola Borowska

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm