Wytwórnia: ACT 9867-2 (dystrybucja GiGi)


The Missing
Dig It to the End
Nightmusic
Sinkadus
Gripe
Ballons
Polka Oblivion
Vinegar Heart


Muzycy:
Johan Lindström, gitara, pedal steel; Martin Hederos, fortepian; syntezatory, skrzypce; Dan Berglund, kontrabas; Andreas Werliin, perkusja


Recenzja opublikowana w Jazz Forum 7-8/2018


Live Salvation

Tonbruket

  • Ocena - 4

Wywodzący się ze składu legendarnego tria E.S.T. kontrabasista Dan Berglund już od dobrych kilku lat wyśmienicie radzi sobie prowadząc własną formację Tonbruket. Kwartetowi udało się w ciekawy sposób pogodzić nieco archaiczną progresywno-rockową konwencję spod znaku Pink Floyd czy Yes z wrażliwością improwizacyjną przynależną jazzowi. Powstała w ten sposób doprawdy ekscytująca nowa estetyka brzmieniowa, której nie sposób się oprzeć.

Kolejną pozycją w dyskografii Tonbruket jest koncertowy album „Live Salvation” zarejestrowany jeszcze w 2016 roku w klubie Bix w Stuttgarcie. Płyta nagrana została w stabilnym od początku istnienia kwartetu składzie: Martin Hederos, Johan Lindström i Andreas Werliin.

Album wypełniają utwory pochodzące z trzech ostatnich krążków studyjnych. Wiele z nich zostało z sobą połączonych w przemyślaną dramaturgicznie całość. Kompozycje pełne są rozmaitych dźwiękowych smaczków oraz przestrzennych partii gitary, instrumentów klawiszowych i syntezatora.

Urzekające pasażowe motywy odnajdziemy już w otwierającym album utworze The Missing, z dominującą gitarą Lindströma, której brzmienie może wywoływać skojarzenia z Pink Floyd czy Camel. Zaskakujące rozwiązania brzmieniowe zastosowano m.in. w nasyconej dźwiękami skrzypiec (Martin Hederos) Polka Oblivion, którym wtóruje grający smyczkiem Berglund.


Autor: Robert Ratajczak

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm