Wytwórnia: JPR 006

Gibraltar;
Corso Umbretto;
Looks Like Disco;
Zabrońcie kwitnąć kwiatom (dedicated to the memory of Jarek Śmietana);
Cadiz;
Sagres;
Three Bookings

Muzycy: Jacek Pelc, perkusja; Maciej Sikała, saksofon tenorowy i sopranowy; Maurizio Rolli, gitara basowa; Bartosz Hadała, fortepian, keyboard

Recenzję opublikowano w numerze 4-5/2016 Jazz Forum.

On The Road

Jacek Pelc Band

  • Ocena - 5

Jacka Pelca znam jako znakomitego muzyka-perkusistę, ale to nagranie pozwoliło mi uwierzyć także w jego talent kompozytorski. Współpraca z rewelacyjnymi muzykami, którzy towarzyszą mu na płycie, pozwoliła przenieść jego twórczość na wyższy poziom. Wszystkie utwory są jego autorstwa, poza Zabrońcie kwitnąć kwiatom – Andrzeja Zielińskiego.

Pelc zabiera nas w muzyczną podróż.
Towarzyszą mu pianista Bartosz Hadała, basista Maurizio Rolli i saksofonista Maciej Sikała – równie wspaniali wirtuozi swoich instrumentów. Razem oddają w nasze ręce nie tylko nagranie koncertowe o ogromnej sile wyrazu, ale także muzyczne „migawki filmowe” z kilku wspaniałych miast o bogatej historii.

Gibraltar zabiera nas na sam kraniec kontynentu europejskiego. Słychać tu inspiracje rytmami second line nowoorleańskiego perkusisty Vernela Forniera, a także reminiscencje słynnej Poinciany Ahmada Jamala. Wybrzmiewają echa historycznej głębi obu kultur, ugruntowane przez gibraltarską Skałę.

Kontynuując podróż na wschód przez Morze Śródziemne, Pelc zaprasza nas na Corso Umberto, główną ulicę Taorminy na Sycylii, oddając w swej muzyce całą dynamikę i koloryt tego starożytnego, malowniczego miasta. Rytmiczny ukłon w stronę Zigaboo Modeliste, perkusisty The Meters, jest punktem startowym naszej wycieczki z przeszłości w teraźniejszość.

Będąc „w trasie” z Jackiem Pelcem, jedziemy dalej na północny-zachód, do Kadyksu (Cadiz) w Hiszpanii. Tutaj moc wywołana przez intro bębnów iskrzy później w perkusyjnej solówce, a rytm unosi melodię i uskrzydla pozostałych muzyków w natchnionych improwizacjach. Perkusista posłużył się dźwiękami i fakturami, które pozwalają nam dosłownie zobaczyć światło i kolory współkreowane przez Hadałę i Rolliego.

Jako ostatni przystanek na trasie odwiedzamy Sagres w regionie Algarve na południu Portugalii, – miasto pamiętające historię wielkich odkryć geograficznych. Powrót do korzeni rytmów nowoorleańskich uruchamia fascynujący fragment zagrany w trio. Stajemy się świadkami ciekawych improwizacji i interesującego dialogu muzycznego pianisty z basistą, aż do ponownego powrotu tematu, z Maciejem Sikałą na saksofonie sopranowym.

Zabrońcie kwitnąć kwiatom jest dedykowany pamięci naszego kolegi, jazzowego brata, gitarzysty – Jarka Śmietany, który zmarł w 2013 roku. To delikatny, płynący prosto z serca hołd dla kogoś, kto był kochany przez całą społeczność jazzową.

Looks Like Disco i Three Bookings z dynamicznym groove’em na ¾, równie przekonująco eksponują grających tu muzyków nie tylko jako wspaniałych instrumentalistów, ale również jako słuchaczy, co Pelc podkreśla pisząc w komentarzu na płycie, że mają włączone „wielkie uszy”


Autor: Skip Hadden

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm