Wytwórnia: For Tune 0142 023


Argile mu ghiati svinis
O ponos tu prezakia
Htes to vradhi sto teke mas
Gretziki
Zembekano Spaniolo
Htes to vradhi stu karipi
Kandili
Sura kie masura
O tekedsis
Ime prezakias
Hanumakia
O buffedsis


Muzycy:
Jorgos Skolias, śpiew; Jarosław Bester, akordeon, wiolonczela


Recenzja opublikowana w Jazz Forum 9/2019


Rebetiko Poloniko

Skolias & Bester

  • Ocena - 3

Miłośnicy Jorgosa Skoliasa nie mogą w ostatnim czasie narzekać na brak jego nowych albumów. W krótkim czasie ukazało się kilka płyt eksponujących charyzmę, wyobraźnię i przede wszystkim robiące wrażenie nieograniczonych, możliwości wokalne osiadłego w Polsce artysty o greckim rodowodzie.

Po projekcie „Sefardix” (2013) współtworzonym przez wokalistę z Braćmi Oleś, albumie „Kolos” (2016) nagranym z synem, perkusistą Antonisem Skoliasem, oraz ubiegłorocznym „Free” zrealizowanym z pianistą Piotrem Rachoniem, ukazała się kolejna płyta Jorgosa Skoliasa również nagrana w formule kameralnego duetu. Tym razem muzycznym partnerem charyzmatycznego wokalisty jest znakomity krakowski akordeonista Jarosław Bester.

Projekt „Rebetiko Poloniko” oscyluje wokół tradycyjnej ulicznej muzyki greckiej rebetiko, której forma ukształtowała się na początku XX wieku. To właśnie tradycyjne utwory nazywanej greckim bluesem rebetiko posłużyły za punkt wyjścia do twórczych poszukiwań i improwizacji, które zarejestrowane zostały w listopadzie ub.r. w krakowskim Studio 2002.

Termin „rebetiko” oznacza nie tylko miejsce zamieszkania, ale też styl życia, mentalność i dekadencką subkulturę w swej idei odrzucającą tradycyjne wartości i instytucje władzy. Stąd też charakter tej muzyki, będącej odzwierciedleniem smutku, żalu, goryczy, ale też buntu przeciw niesprawiedliwości. Obok 11 tradycyjnych utworów, na płycie znajdziemy też idealnie dopasowaną do programu instrumentalną kompozycję Bestera Gretziki. Z kolei pieśń Kandili wykonana jest przez Skoliasa a cappella. Pozostałe ut­wory pochodzące z lat 20. i 30. ub. wieku muzycy interpretują w oryginalny i jedyny w swoim rodzaju sposób, nasączając je twórczymi improwizacjami, jednak z ogromnym szacunkiem, nie wybiegając poza ich pierwotną formułę stylistyczną. Znajdziemy liczne nawiązania do argentyńskiego tanga i portugalskiego fado. To także spora dawka improwizacji, choć może niekoniecznie nawiązujących do estetyki jazzowej.

Pełnemu charyzmy i bezgranicznego zaangażowania wokalowi towarzyszy znakomita oprawa instrumentalna. Bester okazał się dla Skoliasa równoprawnym partnerem, którego kreatywność i fantazja dodają partiom wokalnym wyjątkowego przekazu. 


Autor: Robert Ratajczak

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm