Wytwórnia: ACT 9740-2 (dystrybucja GiGi)


I Should Run
Stations
The Mind Is Free
Land of the Humble
Million Miles
The Streets of Berlin
The Old Country
The Great City
Where the Road Ends
Poinciana
Here’s to Life


Muzycy:
Viktoria Tolstoy, śpiew; Joel Lyssarides, fortepian; Krister Jonsson, gitara; Mattias Svensson, bass; Rasmus Kihlberg, perkusja


Recenzja opublikowana w Jazz Forum 6/2020


Stations

Viktoria Tolstoy

  • Ocena - 4

„Stations” to kolejny po „Meet Me At The Movies” (2017) album wywodzącej się ze ścisłej europejskiej czołówki wokalistek jazzowych, Viktorii Tolstoy. Płyta przynosi jedenaście kunsztownie oprawionych instrumentalnie i zaśpiewanych jedynym w swoim rodzaju głosem piosenek.

Pośród utworów zarejestrowanych w maju w Nilento Studio w Gothenburgu, znajdziemy m.in. dwie piosenki spopularyzowane przez Nancy Wilson (The Old CountryThe Great City), przebój Shirley Horn Here’s to Life, czy wyjątkową interpretację utworu Boba Dylana: Million Miles, a także dwie piosenki napisane dla Viktorii Tolstoy przez Idę Sand.

Jak zawsze w przypadku płyt artystki, wybór piosenek stanowi osobistą formę wypowiedzi artystycznej. Stąd w programie znajdziemy utwory silnie nasączone emocjami i uczuciem, będące na płycie poszczególnymi tytułowymi „stacjami”. To także odniesienia do rozmaitych miejsc, które z różnych przyczyn wywarły na artystce duże wrażenie. Wokalistka otoczyła się śmietanką wybornych muzyków, którzy perfekcyjnie oprawiają jej muzyczne opowieści. Po wcześniej współpracujących z Viktorią Esbjörnem Svenssonem i Jacobem Karlzonem, za fortepianem zasiadł, postrzegany dziś jako wschodząca gwiazda szwedzkiej sceny muzycznej, Joel Lyssarides.

Mnóstwo tu kapitalnych instrumentalnych solówek, jak choćby partia kontrabasu Mattiasa Svenssona w Land of the Humble, łka­jąca gitara Kristera Jonssona w The Streets of Berlin i jego porywające solo podczas The Great City, czy brawurowe solo fortepianu Joela Lyssaridesa w znakomicie oprawionym przez perkusję Rasmusa Kihlberga, bluesowym The Old Country.

W śpiewie Viktorii Tolstoy dostrzeżemy ogrom emocji i uniesień, przekazywanych charakterystycznym głosem artystki, pełnym kobiecej kruchości i zmysłowości. Miłośników talentu prawnuczki słynnego rosyjskiego powieściopisarza nie trzeba przekonywać do tej płyty. To zbiór świetnie dobranych i pod każdym względem perfekcyjnie wykonanych piosenek, po raz kolejny potwierdzających pozycję wokalistki na europejskiej scenie jazzu śpiewanego.


Autor: Robert Ratajczak

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm