1. Algorhythm – Baba Ganoush
CD „Termomix” (Alpaka Records)
Emil Miszk - tp, Piotr Chęcki - ts, Szymon Burnos - p, keys; Sławek Koryzno - dr

2. Maciej Grzywacz/Yasushi Nakamura/Clarence PennBlack Wine
CD „Black Wine” (Black Wine)
Maciej Grzywacz - g, Yasushi Nakamura - b, Clarence Penn - dr

3. Tomasz Chyła Quintet – Still/Circlesong 1
CD „Circlesongs” (Polskie Radio)
Tomasz Chyła - viol, voc; Piotr Chęcki - ts, Szymon Burnos - p, keys; Krzysztof Słomkowski - b, Sławek Koryzno - dr

4. Janusz Mackiewicz QuintetFrogsville
CD „Frogsville” (Ecnalubma Records)
Janusz Mackiewicz - b, Darek Herbasz - ts, Grzegorz Nagórski - tb, Dominik Bukowski - vib, Adam Czerwiński - dr

5. Immortal OnionWhen a Dog Poopos on Your Carpet
CD „Ocelot of Salvation – Live In Sopot” (Immortal Onion)
Tomir Śpiołek - p, Ziemowit Klimek - b, Wojciech Warmijak - dr

6. Dominik Bukowski Quartet – Transatlantyk
CD „Transatlantyk” (Soliton)
Dominik Bukowski - vib, Emil Miszk - tp, Adam Żuchowski - b, Patryk Dobosz - dr

7. Marcin Janek Extradition QuintetMovin’ On
nagranie niepublikowane
Marcin Janek - ts, Piotr Szlempo - tp, Dominik Kisiel - p, Paweł Urowski - b, Max Kreft - dr

8. Damięcka/Licak Sextet – Dumka
CD „Pieśni Polskie vol. 1” (Licak Music)
Ilona Damięcka - p, voc; Tomasz Licak - ts, Michał Ciesielski - ts, Paweł Grzesiuk - b, Adam Golicki - dr

9. Wojciech Staroniewicz – Basic Needs
CD „North Park” (Allegro Records)
Wojciech Staroniewicz - ts, Erik Johannessen - tb, Dominik Bukowski - vib, Paweł Urowski - b, Przemysław Jarosz - dr

10. Sławek Jaskułke – The Son
CD „The Son” (Sea Label)
Sławek Jaskulke - p (432 Hz)

11. Cezary Paciorek Quintet – Lost in the Blues
CD „Emil” (Soliton)
Cezary Paciorek - acc, Marcin Janek - cl, Flip Kowalski - vla, Paweł Urowski - b, Adam Golicki - dr

12. Adam Wendt & FriendsTry Again
CD „Rhythm & Jazz” (Soliton)
Adam Wendt - ts, Wojciech Niedziela - p, Zbigniew Wrombel - b, Marcin Jahr - dr, gościnnie Randy Brecker - tp


Swingujące 3-miasto 02

Wraz z najnowszym numerem JAZZ FORUM 4-5/2020 prenumeratorzy otrzymają w prezencie kompilację nagrań ufundowaną przez Muzeum Sopotu. To o tyle nietypowa publikacja, że promuje nie wydawnictwo czy serię wydawniczą, a cykl letnich koncertów noszących wspólny tytuł „Swingujące 3-miasto”. Projekt ów ma również drugie dno, ponieważ jego celem jest prezentacja muzyki jazzowej tworzonej aktualnie w Trójmieście (Gdańsk – Sopot – Gdynia) oraz pokazanie ludziom, że nie taki jazz straszny, jak go malują. Chodzi w nim również o uświadomienie autochtonom i licznie przyjeżdżającym tu wczasowiczom, że Trójmiasto, tak jak przez dziesięciolecia, jest nadal jednym z najbardziej kreatywnych ośrodków jazzowych w Polsce.

Organizowane od trzech lat kameralne koncerty, odbywają się w każdy czwartek, w urokliwej atmosferze starego ogrodu otaczającego zabytkową Willę Claaszena, będącą siedzibą Muzeum Sopotu. Oba obiekty usytuowane są tuż przy sopockiej plaży i dosłownie przez płot sąsiadują z nadmorską promenadą, którą tradycyjnie spacerują tysiące wczasowiczów często nieświadomych tego, że coś takiego jak jazz w ogóle istnieje. Sam fakt, że tuż za płotem gra muzyka, której posłuchać można bezpłatnie i to w niemal piknikowej atmosferze, jest magnesem przyciągającym na te koncerty ludzi w bardzo różnym wieku, różnych środowisk, profesji i narodowości.

Co istotne, ludzie ci niejednokrotnie stają się bywalcami tych plenerowych spotkań z muzyką. Wszystkie te elementy oraz fakt, że zapraszane do ogrodu formacje reprezentują zawsze bardzo wysoki poziom, razem wzięte powodują, że podczas koncertów nierzadko dzieje się magia. To ona spowodowała, że Sławek Jaskułke właśnie podczas takiego koncertu zdecydował się nagrać swą najnowszą płytę, którą przed kilkoma tygodniami wydano w Japonii, a wczesną jesienią pojawi się również na polskim rynku.

Pierwsza kompilacja z tej serii nosiła tytuł „Był Gdańsk 01” i była insertem do JAZZ FORUM w 2012 roku. Natomiast płyta najnowsza „Swingujące 3-miasto 02” jest wyborem nagrań udostępnionych nieodpłatnie przez artystów, którzy dotychczas brali udział w cyklu o tym samym tytule. W efekcie na płycie znaleźli się przedstawiciele trzech pokoleń muzyków działających na terenie Sopotu, Gdańska i Gdyni – ci z największym stażem (Wojciech Staroniewicz, Maciej Grzywacz, Dominik Bukowski, Cezary Paciorek, Adam Wendt, Janusz Mackiewicz, Sławek Jaskułke); ci, którzy depczą im po piętach (Algorythm, Tomasz Chyła, Ilona Damięcka) oraz młode wilki (Marcin Janek czy Immortal Onion), co pozwoliło pokazać jak zróżnicowany jazz gra się w Trójmieście.

*

MUZEUM SOPOTU jest samorządową instytucją kultury powołaną do życia w 2001 roku, której zadaniem jest m.in. dokumentowanie historii miasta, działalność dydaktyczna, a także stymulowanie miejscowego środowiska kulturalnego. Jego siedzibą jest eklektyczna willa zbudowana w 1904 roku dla rodziny bogatego gdańskiego przedsiębiorcy Ernsta Claaszena. Po II Wojnie była m.in. wakacyjną rezydencją Bolesława Bieruta i Józefa Cyrankiewicza oraz siedzibą poradni psychologicznej.

Na parterze willi, w zrekonstruowanych wnętrzach typowych dla gdańskiej kultury przełomu XIX i XX wieku, znajduje się ekspozycja stała, w której można obejrzeć mnóstwo oryginalnych mebli, obrazów i codziennego wyposażenia z tamtych czasów. Natomiast na piętrze organizowane są wystawy czasowe, których głównym tematem jest historia kurortu i jego mieszkańców. Aktualnie prezentowana jest tam wystawa „Pod Słońcem Pokoju – Wolnomularstwo w Sopocie”, a były m.in. wystawy: „Cisza przed burzą – Lato 1939 w Sopocie”, „Społeczność żydowska w Sopocie”, „Kasyno w Sopocie (1919-1944)”, a także „Ale Jazz – Wspomnienie Ogólnopolskich Festiwali Jazzowych ’56 i ’57”.

Muzeum Sopotu od 2017 organizuje stałe cykle koncertów jazzowych, które pierwotnie nosiły tytuł „Młody Jazz 3-miasta”, a funkcjonują pod szyldem „Swingujące 3-miasto”. Nad ich programem czuwa niżej podpisany.

Marcin Jacobson


Autor: Marcin Jacobson

  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm