Wytwórnia: OKeh 88985306882 (dystrybucja Sony)

There’s a Boat Dat’s Leavin’ Soon for New York; Blue Gardenia; From One Island to Another; Practical Arrangement; Doxy; I’m a Fool to Want You; West Virginia Rose; Só Tinha de Ser Com Você; Momma Said; Cassandra Song; Blue Velvet; 12. The Return (Upward Spiral)

Muzycy: Branford Marsalis, saksofony; Kurt Elling, śpiew; Joey Calderazzo, fortepian; Eric Revis, kontrabas; Justin Faulkner, perkusja 

Recenzję opublikowano w numerze 9/2016 Jazz Forum.


Upward Spiral

Branford Marsalis Quartet & Kurt Elling

  • Ocena - 5

Sporym zaskoczeniem dla świata jazzu okazał się najnowszy projekt Branforda Marsalisa z udziałem wokalisty Kurta Ellinga. Obaj muzycy po uzgodnieniu wspólnej wizji artystycznej weszli do studia w grudniu 2015 i w ciągu kilku dni nagrali z towarzyszeniem sekcji kwartetu Marsalisa płytę „Upward Spiral” o bardzo zróżnicowanym klimacie.

Eklektyczny materiał zarejestrowany na tym krążku zawiera zarówno klasyczne pozycje swingowe (There’s a Boat Dat’s Leavin’ Soon for New York, Doxy), jak i nastrojowe ballady (I’m a Fool to Want You, Blue Velvet), spokojne piosenki oraz oryginalne kompozycje B. Marsalisa, J. Calderazzo, Stinga i F. Herscha. Nie zabrakło też mało znanej bossy A. C. Jobima (Só Tinha de Ser Com Você). Intrygującym utworem jest przejmująca kompozycja Branforda Marsalisa napisana do poezji Calvina Forbesa – Momma Said. Jej silny przekaz podkreślony jest przez melorecytacje Ellinga i wręcz teatralną oprawę muzyczną. Swobodnie grający tutaj kwartet znakomicie buduje dramaturgię utworu.

Album zamyka kompozycja Calderazzo The Return (Upward Spiral), do której tekst napisał Elling. Ten melodyczny utwór przypomina nieco instrumentalne piosenki z płyty Keitha Jarretta z 1978 roku „My Song”.

„Upward Spiral” odkrywa różne aspekty piękna muzyki jazzowej, często zaniedbywane przez współczesnych artystów jazzowych. Mam tu na myśli bogatą melodykę, przejrzyste struktury rytmiczne, zróżnicowaną dynamikę, mocny przekaz oraz wysoką kulturę wykonania.

Członkowie kwartetu Marsalisa oraz Kurt Elling świetnie te elementy realizują. Muzykalność i uniwersalność Ellinga pozwalają zacierać stereotypy i granice pomiędzy jazzem instrumentalnym i wokalnym. W efekcie otrzymujemy porcję świetnej muzyki, przystępnej dla szerszego kręgu odbiorców.

Autor: Zbigniew Wrombel

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm