Aktualności

12. Ad Libitum
12 - 14.10.2017
Sala im. W. Krukowskiego
Laboratorium CSW - Zamek Ujazdowski
Warszawa





Ad Libitum 2017 - Can you hear me?

Ad Libitum 2017 - Can you hear me?



12. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej odbędzie się w Warszawie w dn. 12-14 października

12. edycja festiwalu Ad Libitum stawia w ślad za Joëlle Léandre stawia pytanie „Can you hear me?”. Zaproszeni do niej artyści – ci najwybitniejsi, ale także młoda generacja – pytają o to samo. Barry Guy, Veryan Weston, Trevor Watts, Marilyn Crispell, Agusti Fernandez i młodzi polscy improwizujący muzycy. Każdy na własny sposób i każdy według przez siebie określonych reguł.

Festiwal jest kontrapunktem największych jesiennych wydarzeń w dziedzinie muzyki nowej (Sacrum Profanum, Warszawska Jesień), odbywa się w październiku, w Laboratorium CSW. Prezentuje najciekawsze zjawiska światowej i polskiej sceny muzyki improwizowanej różnych nurtów (3 dni maratonów koncertowych).

Ad Libitum to więcej niż tylko festiwal. W miejsce „gotowych produktów”, prezentowanych już na świecie koncertów, spektakli, performansów, festiwal kreuje nowe sytuacje artystyczne, łączy we współpracy artystów zagranicznych i polskich, prezentuje zdarzenia unikatowe, ma charakter żywego laboratorium. To jedna z niewielu płaszczyzn tego typu międzynarodowych, twórczych kontaktów, tak bardzo pożądanych, zwłaszcza przez artystów polskich młodszych generacji. Wspieranie tego rodzaju współpracy międzynarodowej przynosi efekty artystyczne oraz promocyjne.

Tytuł 12. Festiwalu Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum” to: „Can you Hear Me?” Czy mnie słyszysz? Czy możesz usłyszeć mnie w hałasie codzienności i natłoku artystycznych zdarzeń? Czy możesz pochylić się nad moją muzyką tu i teraz? O to całą swoją twórczością pytają muzycy improwizujący. Nie krzyczą głośno, improwizacja jest sumą doświadczeń całego ich życia. Pragną aby ich głos został usłyszany.

„Can You Hear Me?” to także tytuł najnowszej kompozycji Joëlle Léandre - jednej z najwybitniejszych postaci światowej improwizacji. Utwór-pytanie skierowane do jej nieżyjących już rodziców, którzy nigdy nie zapytali córki czym się zajmuje, bo jej improwizatorska pasja była dla nich niepojęta. Dzisiaj Joëlle Léandre, artystka, która na swej długiej drodze twórczej współpracowała z tak wybitnymi postaciami, jak John Cage, Giacinto Scelsi, Yanis Xenakis, Derek Bailey, czy Anthony Braxton, zadaje intymne i retoryczne pytanie - Can You Hear Me? Słyszycie mnie? Doceniacie?

PROGRAM

wtorek, 10.10.2017, Sala Konferencyjna NIFC
rozpoczęcie rezydencji artystycznej Joëlle Léandre przy Ad Libitum 2017, spotkania, warsztaty

czwartek, 12.10.2017, Sala im. W. Krukowskiego, Laboratorium CSW - Zamek Ujazdowski
Barry Guy - kontrabas / Agusti Fernandez - fortepian: Barry Guy @ 70 - koncerty z okazji jubileuszu 70 urodzin artysty


Barry Guy

***

Joëlle Léandre - rezydencja artystyczna Ad Libitum 2017
formacja festiwalowa w składzie:
Marta Grzywacz - głos / Marcin Olak - gitary / Patryk Zakrocki - skrzypce, altówka / Zbigniew Chojnacki - akordeon / Dominik Bukowski - wibrafon / Olgierd Dokalski - trąbka / Mateusz Rybicki - klarnet / Łukasz Ojdana - fortepian / Krzysztof Gradziuk - perkusja / Wojciech Błażejczyk - gitara / Dyr: Joëlle Léandre - kontrabas, głos i Krzysztof Knittel, elektronika


Joëlle Léandre Tentet

piątek, 13.10.2017, Sala im. W. Krukowskiego, Laboratorium CSW - Zamek Ujazdowski
Dagna Sadkowska - skrzypce / John Edwards - kontrabas

***

Trevor Watts - saksofon altowy / Veryan Weston - fortepian / Hannah Marshal - skrzypce / Alison Blunt - wiolonczela
Quartet


Veryan Weston

***

Barry Guy - kontrabas / Marilyn Crispell - fortepian / Paul Lytton - perkusja: Deep Memory Trio

sobota, 14.10.2017, Sala im. W. Krukowskiego, Laboratorium CSW - Zamek Ujazdowski
Agusti Fernandez - fortepian /Albert Cirera - saksofony /Ramon Prats - perkusja / Artur Majewski - trąbka / Rafał Mazur - akustyczna gitara basowa: Liquid Quintet

***

Barry Guy / Joelle Leandre: recital na dwa kontrabasy
Joëlle Léandre Tentet: Can you Hear Me?

***

Ad Libitum to międzynarodowy festiwal sztuki improwizacji organizowany od 2006 roku przez Fundację Polskiej Rady Muzycznej z inicjatywy Krzysztofa Knittla, w kolejnych edycjach prezentujący różne gatunki muzycznej improwizacji - od muzyki free jazzowej i swobodnej improwizacji, przez improwizację dyrygowaną, awangardowe techniki wykonawcze, partytury otwarte i graficzne, indeterminizm i minimalizm. To festiwal badający interakcje muzyki ze sztukami wizualnymi i performatywnymi w nowych nurtach artystycznych, niekonwencjonalnych działaniach interdyscyplinarnych i projektach o charakterze synkretycznym. W ostatnich latach festiwal inicjuje spotkania kultowych postaci sceny swobodnej improwizacji z polskimi muzykami młodej generacji.

Ad Libitum, to więcej niż tylko festiwal, to platforma kreacji nowych sytuacji artystycznych i zdarzeń unikatowych. To jedna z niewielu płaszczyzn tego typu międzynarodowych twórczych kontaktów, tak bardzo pożądanych, zwłaszcza przez młodych artystów. Pole eksperymentu i ryzyka, ale także warsztat edukacyjny, którego rolę wyjaśniał dyrektor artystyczny Krzysztof Knittel:

Od lat najważniejszym dla mnie celem działań Polskiej Rady Muzycznej było to wszystko, co wiązało się z edukacją muzyczną. Stąd wzięła się idea zorganizowania w 2006 roku międzynarodowego seminarium Ad Libitum składającego się z wykładów, paneli dyskusyjnych, warsztatów i koncertów, których przedmiotem byłaby improwizacja muzyczna. Naszą ideę uzasadnialiśmy tak: w muzyce poważnej sztuka improwizacji została zarzucona na rzecz perfekcji w wykonawstwie muzycznym, a przecież improwizacja to działanie rozwijające zdolności twórcze, inteligencję, wrażliwość emocjonalną, a także dyscyplinę myślenia analitycznego, wyobraźnię i zdolność współdziałania w zespole. Improwizacja to akceptacja aktywności różnej od mojej własnej i pokojowe nastawienie do czyjejś odmienności. Improwizacja uczy spontaniczności i naturalności zachowań, uczy pokonywania nieśmiałości, odblokowuje psychicznie, uczy przeżywania wspólnej radościKreacje polegające na zabawie z dźwiękiem, a wyrastające z potrzeby spotkania, przeżywania wspólnej radości, mają głęboki sens. Jaka bowiem może być lepsza możliwość poznania drugiego człowieka, jeśli nie przez bezpośredni kontakt, rozmowę, wymianę poglądów i wspólne granie? Ten sam duch towarzyszył przecież od zawsze muzyce kameralnej.

Organizatorzy:  Fundacja Polskiej Rady Muzycznej

Dyrektor artystyczny: Krzysztof Knittel 
Kurator projektu: Maciej Karłowski 
Koordynator organizacyjny: Joanna Grotkowska 
Produkcja: Kinga Bocianowicz
Reżyseria dżwięku: Marcin Del Fidali





  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm