Aktualności

fot. Mateusz Bral

Polska premiera „Return to the Voice”
19 grudnia 2014 r., godz. 19:00
Katedra Św. Marii Magdaleny
Wrocław

Kolejne spektakle odbędą się w dniach 20, 21 grudnia 2014 o godz. 19.00 i 21 grudnia o godz. 21:30.

Bilety można kupić przez internet oraz w punktach sprzedaży Ticketpro (lista miejsc).





Anna Maria Jopek w polskiej premierze „Return to the Voice”

Anna Nowak



Spektakle w Katedrze Św. Marii Magdaleny we Wrocławiu – 19, 20 i 21 grudnia.

Teatr Pieśń Kozła stworzył „Return to the Voice” w oparciu o wiedzę na temat szkockiej kultury, gealickich pieśniach, technik wykonawczych oraz istoty tradycji przekazu ustnego dawnych Szkotów. Było to możliwe dzięki wyprawom badawczym do Szkocji. W 2012 roku twórcy spektaklu podróżowali do Fort William, na wyspę Skye, do Edynburga i Glasgow, we wrześniu 2013 roku na wyspy Lewis i ponownie na Skye. Ich wyobraźnię ożywiło kilkanaście tysięcy archiwalnych nagrań z lat 50. i 60. XX w., stanowiących zapis tradycyjnej muzyki. Artystów Teatru Pieśni Kozła zainspirowały gaelickie psalmy i lamenty, a także pieśni wygnania z czasów, gdy Szkoci masowo emigrowali. Ogromny wkład w projekt miał także etnomuzykolog John Purser, autor książki o historii muzyki szkockiej. Przybliżył on twórcom tradycyjną muzykę Szkotów oraz pokazał dawne instrumenty przynależące ich kulturze, np. Bronze Age Horns, czyli rogi sprzed pięciu tysięcy lat. Podobne instrumenty zostały później wykorzystane w spektaklu.

– Każda tradycyjna pieśń ma swoje własne DNA, które odzwierciedla wibracje obecne w naturze. Pieśni mogą „przetłumaczyć” krajobraz na historie, melodie i harmonię. Dźwięki przedstawienia są jak lekarstwo, ukazujące przestrzenie, o których istnieniu nie wiedzieliśmy. Poprzez liczne melodie możemy opowiedzieć kilka historii jednocześnie – mówi Grzegorz Bral, reżyser spektaklu i dyrektor Teatru Pieśń Kozła.



fot. Mateusz Bral


Do pracy nad „Return to the Voice” została zaproszona Anna Maria Jopek. Dla tej wybitnej wokalistki jazzowej – zazwyczaj solistki – praca nad spektaklem była nowym doświadczeniem. Stworzeniem niezwykłej muzyki zajęli się kompozytorzy Jean-Claude Acquaviva i Maciej Rychły. W nowych kompozycjach zachowane zostały dawne linie melodyczne, poszerzone o wielowiekowe wpływy utworów z różnych kultur. Co ciekawe, utwory na jeden głos zostały przekształcone w przeszywające polifoniczne pieśni. Niemal wszystkie są wykonywane w zanikającym języku gaelickim.

Return to the Voice” jest pewnego rodzaju wyobrażeniem, fantazją na temat szkockiej kultury. Jak przyznają sami autorzy okazanie jej w nowym wydaniu było ryzykownym przedsięwzięciem. - Jednak to zrobiliśmy, bo mam poczucie, że jesteśmy zespołem który z szacunkiem traktuje inną kulturę. Nie okradamy jej ani nie kultywujemy, co mogłoby nas ośmieszyć. Ona nas zapładnia, dzięki czemu stajemy się bogatsi jako ludzie, naród, obywatele tego świata – mówi Grzegorz Bral.

Polska premiera „Return to the Voice” odbędzie się 19 grudnia 2014 r.
o godz. 19:00 w Katedrze Św. Marii Magdaleny we Wrocławiu.

Kolejne spektakle odbędą się w dniach 20, 21 grudnia 2014 o godz. 19.00 i 21 grudnia również o godz. 21:30.

Bilety można kupić przez internet oraz w punktach sprzedaży Ticketpro (lista miejsc). 

Reżyseria: Grzegorz Bral
Muzyka: Maciej Rychły, Jean-Claude Acquaviva
Kierownictwo muzyczne: Kacper Kuszewski
Obsada: Anna Maria Jopek, Emma Bonnici, Henry McGrath, Ilenia Cipollari, Julianna Bloodgood, Kacper Kuszewski, Łukasz Wójcik, Maria Sendow, Monika Dryl, Paolo Garghentino, Rafał Habel, Christopher Sivertsen
Kostiumy: Maria Moiseeva

www.returntothevoice.com
www.piesnkozla.pl

Teatr Pieśń Kozła przez lata swej działalności zdobył międzynarodowe uznanie jako jeden z najbardziej nowatorskich i awangardowych zespołów europejskich. Wykorzystuje w swej praktyce unikalny trening aktorski nazwany Techniką Koordynacji. Nieustannie poszukuje nowych rozwiązań artystycznych i wciąż rozwija swoje spektakle w celu otworzenia i pogłębienia perspektywy unikalnych doświadczeń, które pozwoliłyby widzom odkrywać własną wrażliwość. Zarówno trening, jak i próby oraz spektakle, traktowane są jako część nieustannego procesu i rodzaj pracy „laboratoryjnej”, pozwalającej aktorom i reżyserowi poszukiwać coraz to nowszych technik i środków artystycznej ekspresji.

Trening zawsze integruje ruch, głos, pieśń i tekst. Te składające się na spektakl elementy sprawiają, że jest on głęboko zakorzeniony w muzyczności i potrafi przemawiać do widzów na bardzo sensualnym poziomie. Teatr dąży do międzyludzkiego spotkania i otwartości, które stanowią zalążek autentycznego doświadczenia.





  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm