Polskie Radio
Warszawski festiwal odbywa się w dn. 3 - 7 października w Studiu im. Witolda Lutosławskiego.
Tegoroczna edycja w całości odbywa się w gościnnych wnętrzach Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.
JAZZ JAMBOREE 2016
Poniedziałek, 3. 10. 2016, godz. 19.00
PSM: Poprawski / Smoczyński / Miśkiewicz
Niezależna
Scena Młodych Polskiego Radia – Warsaw Academic
Big Band p/d Piotra Kostrzewy
Bilety:
20 zł
Wtorek, 4. 10. 2016, godz. 19.00
Jerzy
Małek Group „Forevelle”
Jerzy
Małek - trąbka, Maciej
Kądziela - saksofon altowy, Dominik
Kisiel - instrumenty klawiszowe, Krzysztof
Łochowicz - gitary, Andrzej
Święs - gitary, Sławomir Koryzno
- perkusja
Bilety:
30 zł
Środa, 5. 10. 2016, godz. 19.00
Orkiestra NAXOS Mila Kurtisa
Milo Kurtis - demiurg,
klarnet, trombita, instr. perkusujne; Konstanty
Joriadis -syntezatory, śpiew, kier. muzyczne; Rasm Al-Mashan – śpiew; Mateusz
Szemraj - gitara, oud, saz, bouzouki; Michał Kapczuk - kontrabas, gitara basowa; Sebastian Kuchciński - perkusja, Adeb Chamoun - instrumenty
perkusyjne, Marek Podkowa -
saksofony
Bilety:
30 zł
Czwartek, 6. 10. 2016, godz. 19.00
ForTune przedstawia: Paweł Wszołek
Quintet, Wojtek Pulcyn Project „Tribute to Charlie Haden”
Paweł
Wszołek Quintet: Paweł Wszołek - kontrabas, Mateusz
Śliwa saksofon - Łukasz Kokoszko - gitara, Sebastian Zawadzki - fortepian,
Grzegorz Pałka - perkusja
Wojciech Pulcyn - kontrabas z zespołem
Bilety:
30 zł
Piątek, 7. 10. 2016, godz. 19.00
Patrycja Zarychta Project, Jazzpospolita
Patrycja Zarychta
Project: Patrycja Zarychta - śpiew, Marek
Pędziwiatr -fortepian, śpiew; Paweł
Rozmarynowski - gitara basowa, kontrabas; Marcin „Raq” Rak - bębny, Olaf Węgier - saksofon, Daniel
Szczepański - trąbka, Magda Wasylik - chórki, Patrycja Ciska - chórki, Bartosz Michniewicz - chórki
Jazzpospolita:
Stefan
Nowakowski - gitara basowa, kontrabas; Wojtek Oleksiak - perkusja,
Michał
Przerwa-Tetmajer - gitara, Michał Załęski - fortepian,
instrumenty klawiszowe
Bilety:
40 zł
Bilety dostępne na stronie sklep.polskieradio.pl
Organizatorzy: Agencja Muzyczna Polskiego Radia
Współorganizatorzy:
Fundacja Jazzarium, Związek Artystów Wykonawców STOART oraz Polskie
Stowarzyszenie Jazzowe
Trochę historii:
Międzynarodowy Festiwal Jazz Jamboree to
niekwestionowana najstarsza i najbardziej prestiżowa impreza jazzowa w Europie,
zapoczątkowany został 18 września 1958 r. w warszawskim klubie studenckim
Stodoła. Był swoistego rodzaju buntem, który zrodził się w grupie miłośników
Hybryd po informacji, że nie odbędzie się Trzeci Ogólnopolski Festiwalu Muzyki
Jazzowej w Sopocie. Zorganizowano wtedy w 1958 r. pod egidą Federacji Polskich
Klubów Jazzowych skupiającej kluby i działaczy jazzu z kraju – Festiwal w
Centralnym Klubie Studentów Politechniki Warszawskiej Stodoła. Miejsce to
mieściło się wówczas w pierwszej siedzibie przy ul. Emilii Plater. „Jamborka”
po raz pierwszy zagościła w stolicy. Organizatorem był Hot-Club Hybrydy.
Festiwal pod nazwą „Jazz 58” trwał od 18 września do 21 września.
Jazz w ówczesnych czasach traktowany był jako bunt przeciwko władzy i propagandzie PRL-u. Czerpał z niepopieranej przez reżim kultury zachodniej i wprowadzał powiew świeżości oraz nowe brzmienia do codziennej szarej rzeczywistości tamtych dni. Ludzie związani z imprezą w Sopocie czując przez dwa lata sprawczość i możliwość wpływania na kulturę, złapali bakcyla i naturalnie przyłączyli się do warszawskiej inicjatywy. „Pragnienie powojennego pokolenia, aby uczestniczyć w tworzącej się kulturze i czerpać ze wzorów sztuki zachodniej, zaczynało powoli brać górę nad szarością i beznadziejnością, wywodzącą się z indoktrynacji reżimowej. I oto cud się stał” – wspominał tamte czasy saksofonista Jerzy Duduś Matuszkiewicz, leader Melomanów, który podczas „pierwszego Sopotu” poprowadził nowoorleański pochód.
Kolejny Festiwal w 1959 – przemianowano na Jazz Jamboree, czyli – na wzór skautowskich jamborees – na jazzowy zlot. Wymyślenie tej nazwy przypisuje się Leopoldowi Tyrmandowi, pisarzowi, wielkiemu propagatorowi jazzu, barwnej postaci ówczesnej Warszawy. Wiele jednak osób ze środowiska jazzowego uważa, że autorem tego określenia był Jerzy Skarżyński, krakowski rysownik, malarz, scenograf. Pierwsza i dwie następne edycje Jazz Jamboree odbywały się w Stodole, jednak część koncertów miała miejsce również w Krakowie. Potem festiwal gościł w Filharmonii Narodowej, a od roku 1965 kolejne edycje Jazz Jamboree odbywały się w Sali Kongresowej w Pałacu Kultury i Nauki. O nastroju opowiadał Leopold Tyrmand w powieści „Życie towarzyskie i uczuciowe”. ”…Uwagę Mikołaja przykuwały ostatnio przeróżne baraki, wypełnione jazzem i cichutkim szurgotem fanatycznego tańca. Baraki nosiły osobliwe nazwy, na przykład Stodoła, przesycał je kult intensywności ( ). Jazzowa liturgia, znosząca podział między grającym a słuchającym, ofiarowała mu dreszcz, którego szukał niezmordowanie ( ). W tej muzyce widział doskonałość, nic w sztuce nie przejmowało go taką pewnością, że znajduje się w obliczu perfekcji, jak przejrzyste, bezbłędne solo klarnetu czy trąbki…”.
18 września w klubie Stodoła Janusz Zabiegliński otworzył uroczyście Festiwal „Jazz 58”, grając na klarnecie słynny utwór Stephena Fostera „Old Folks at Home” znany jako „Swanee River”. Od tej pory ta stara murzyńska pieśń napisana w 1851 r. stała się znakiem rozpoznawczym Jazz Jamboree i niemal wszystkie festiwale rozpoczynały się od odegrania tej melodii.
Jazz Jamboree szybko stał się jednym z największych i najważniejszych festiwali w Europie. W trwającej przeszło pół wieku historii na jego estradzie gościły największe gwiazdy światowego jazzu. Wśród najsłynniejszych z nich wymienić należy takie nazwiska jak: Stan Getz, Dave Brubeck, Duke Ellington, Miles Davis, Thelonious Monk, Dizzy Gillespie, Benny Goodman, Wynton Marsalis, Abbey Lincoln, The Manhattan Transfer, Bobby McFerrin, Ray Charles, Keith Jarrett, Chick Corea, Herbie Hancock, Michael Petrucciani, Tony Wiliams, Art Blakey, Sun Ra, Ornette Coleman, Sonny Rollins, US3, Diana Krall.
Jazz Jamboree było też bardzo ważne dla biografii artystycznych muzyków w Polsce, którzy tylko na tej festiwalowej scenie mieli okazję spotkać się, skonfrontować i grać wspólnie ze światowymi sławami. W Jazz Jamboree uczestniczyła większość polskich jazzmanów. Wykonawcy goszczący na Jazz Jamboree przez długie lata przyciągali miłośników jazzu z całego świata m.in. z Niemiec, Austrii, Skandynawii, Węgier. Prawdziwe rzesze ściągnęły do Warszawy w 1988 roku, gdy na JJ wystąpił Miles Davis (po raz pierwszy pojawił się w Polsce w 1983).