Aktualności

Omar Sosa Afro-Cubano Quartet
21. Międzynarodowy Plenerowy Festiwal Jazz Na Starówce
29 sierpnia 2015, godz. 19.00
Rynek Starego Miasta 
Warszawa

www.jazznastarowce.pl

www.omarsosa.com





Jazz na Starówce – Omar Sosa Afro-Cubano Quartet

Iwona Strzelczyk Wojciechowska



Afrokubański finał 21. Międzynarodowego Plenerowego Festiwalu Jazz na Starówce, sobota 29 sierpnia.

Tegoroczna edycja warszawskiego festiwalu należała do bardzo udanych. Upłynęła w gwiazdorskiej obsadzie. Podczas sobotnich koncertów tego lata, w lipcu i sierpniu, na warszawskie Starówce występowali m.in. Wojtek Mazolewski, Shai Maestro Trio, Fabritzio Bosso Quartet, Christian McBride Trio, Charnett Moffett's Nettwork (z udziałem Stanleya Jordana i Jeff „Tain” Wattsa), Terje Rypdal i Palle Mikkelborg

Festiwalu zwieńczy 29 sierpnia Omar Sosa Afro-Cubano Quartet.

Lider tej formacji nazywany jest magiem jazzu i world- music oraz mentorem współczesnego afro-cuban jazzu. Genialny pianista, mistrz instrumentów perkusyjnych, wokalista i kompozytor kubański, jest atrakcją festiwali na świecie. Uhonorowany prestiżowymi nagrodami: BBC Radio Award Jazz Journalists Association, Jazz Echo, Independent Music Award, siedmiokrotnie nominowany do Grammy.

 „Jest jednym z tych rzadkich ptaków, których umiejętności klawiatury, bliskie są Chicka Corei i Chucho Valdesa.”
Ben Ratliff - New York Times

„Sosa jest prawdziwie oświeconym umysłem world jazzu. Zapowiada nową syntezę amerykańskiego jazzu i muzyki latynoamerykańskiej” 
„Billboard”

Omar Sosa urodził się w 1965 roku w niewielkim kubańskim Camaguey. Jako ośmiolatek rozpoczął studia w lokalnym konserwatorium, zgłębiając tajniki gry na instrumentach perkusyjnych, zwłaszcza marimbie. Jako kilkunastolatek przeniósł się do prestiżowej Escuela Nacional De Musica Havana, gdzie podjął naukę w klasie fortepianu. Jako pianista uzyskał dyplom w słynnym hawańskim Institute Superior de Art.

W konserwatorium zainteresował się jazzem. Słuchał płyt amerykańskich mistrzów, jak Charlie Parker, John Coltrane, Oscar Peterson, Herbie Hancock, Chick Corea, Keith Jarrett.  Poznawał afro-kubańska tradycję (Chucho Valdes, Irakere) oraz europejską muzykę ludową i klasyczną (Chopin, Bartok, Satie). Muzyka Theloniousa Monka, pozostawiła największe piętno w jego twórczości. W 1993 roku przeprowadził się do Ekwadoru, gdzie zgłębił umiejętność gry na marimbie. W 1995 roku, po krótkim pobycie na Majorce, osiadł w okolicy San Francisco. Zrealizowana w Kalifornii autorska, solowa płyta Omara Sosy stała się początkiem jego wspaniałej kariery. Albumy egzotycznego pianisty zaczęły pojawiać się na listach bestsellerów i zaczęły docierać do Europy.

Omar Sosa nagrał 24 albumy, z których większość była ważnymi epizodami w historii muzyki, nie tylko jazzowej. Świadczą o tym prestiżowe nagrody, wśród  nich m.in. album „Sentir” – Latin Grammy (nominacja), Best Latin Jazz Album 2003, Afro-Caribbean Jazz Album of the Year Award, Jazz Journalists Association (New York), BBC Radio 3 Awards for World Music (nominacja), album „Mulatos” – Latin Jazz Album (nominacja), Jazz Journalists Association (New York), GRAMMY Best Latin Jazz Album (nominacja), BBC Radio 3 Awards for World Music. Album „Calma” z 2011 roku otrzymał nominację do Grammy Latin, dwa lata później album „EGGUN Sosa: Afri-Lectric Experience” otrzymał nominację do nagrody Grammy Awards w kategorii „najlepszy album jazzu latynoskiego”. 

Jego ostatnia płyta „Ile” nawiązuje do latin jazzu z lat 80. i 90. XX wieku w Hawanie (m.in. muzyka Rubéna Gonzáleza, Machito, Chucho Valdésa i Irakere). 

Muzyka Sosy to niepowtarzalny styl określany, jako jazz afro-kubański. Nowatorsko i oryginalnie łączy radosne rytmy kubańskiej „buena vista”, afrykańską tradycję, jazz, world music, hip-hop i elementy elektroniczne. Artysta występuje na całym świecie. Jest atrakcją najważniejszych festiwali. Gra w prestiżowych klubach i w salach koncertowych od Nowego Jorku, Tokio, Mediolanu, Barcelony, Londynu, Montrealu po Kapszdat. 





  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm