Omar Sosa Afro-Cubano Quartet
21. Międzynarodowy Plenerowy Festiwal Jazz Na Starówce
29 sierpnia 2015, godz. 19.00
Rynek Starego Miasta
Warszawa
Iwona Strzelczyk Wojciechowska
Afrokubański finał 21. Międzynarodowego Plenerowego Festiwalu Jazz na Starówce, sobota 29 sierpnia.
Tegoroczna edycja warszawskiego festiwalu należała do bardzo udanych. Upłynęła w gwiazdorskiej obsadzie. Podczas sobotnich koncertów tego lata, w lipcu i sierpniu, na warszawskie Starówce występowali m.in. Wojtek Mazolewski, Shai Maestro Trio, Fabritzio Bosso Quartet, Christian McBride Trio, Charnett Moffett's Nettwork (z udziałem Stanleya Jordana i Jeff „Tain” Wattsa), Terje Rypdal i Palle Mikkelborg.
Festiwalu zwieńczy 29 sierpnia Omar Sosa Afro-Cubano Quartet.
Lider tej formacji nazywany jest magiem jazzu i world- music oraz mentorem współczesnego afro-cuban jazzu. Genialny pianista, mistrz instrumentów perkusyjnych, wokalista i kompozytor kubański, jest atrakcją festiwali na świecie. Uhonorowany prestiżowymi nagrodami: BBC Radio Award Jazz Journalists Association, Jazz Echo, Independent Music Award, siedmiokrotnie nominowany do Grammy.
„Jest jednym z tych rzadkich ptaków, których umiejętności klawiatury, bliskie są Chicka Corei i Chucho Valdesa.”
Ben Ratliff - New York Times
„Sosa jest prawdziwie oświeconym umysłem world jazzu. Zapowiada nową syntezę amerykańskiego jazzu i muzyki latynoamerykańskiej”
„Billboard”
Omar Sosa urodził się w 1965 roku w niewielkim kubańskim Camaguey. Jako ośmiolatek rozpoczął studia w lokalnym konserwatorium, zgłębiając tajniki gry na instrumentach perkusyjnych, zwłaszcza marimbie. Jako kilkunastolatek przeniósł się do prestiżowej Escuela Nacional De Musica Havana, gdzie podjął naukę w klasie fortepianu. Jako pianista uzyskał dyplom w słynnym hawańskim Institute Superior de Art.
W konserwatorium zainteresował się jazzem. Słuchał płyt amerykańskich mistrzów, jak Charlie Parker, John Coltrane, Oscar Peterson, Herbie Hancock, Chick Corea, Keith Jarrett. Poznawał afro-kubańska tradycję (Chucho Valdes, Irakere) oraz europejską muzykę ludową i klasyczną (Chopin, Bartok, Satie). Muzyka Theloniousa Monka, pozostawiła największe piętno w jego twórczości. W 1993 roku przeprowadził się do Ekwadoru, gdzie zgłębił umiejętność gry na marimbie. W 1995 roku, po krótkim pobycie na Majorce, osiadł w okolicy San Francisco. Zrealizowana w Kalifornii autorska, solowa płyta Omara Sosy stała się początkiem jego wspaniałej kariery. Albumy egzotycznego pianisty zaczęły pojawiać się na listach bestsellerów i zaczęły docierać do Europy.
Omar Sosa nagrał 24 albumy, z których większość była ważnymi epizodami w historii muzyki, nie tylko jazzowej. Świadczą o tym prestiżowe nagrody, wśród nich m.in. album „Sentir” – Latin Grammy (nominacja), Best Latin Jazz Album 2003, Afro-Caribbean Jazz Album of the Year Award, Jazz Journalists Association (New York), BBC Radio 3 Awards for World Music (nominacja), album „Mulatos” – Latin Jazz Album (nominacja), Jazz Journalists Association (New York), GRAMMY Best Latin Jazz Album (nominacja), BBC Radio 3 Awards for World Music. Album „Calma” z 2011 roku otrzymał nominację do Grammy Latin, dwa lata później album „EGGUN Sosa: Afri-Lectric Experience” otrzymał nominację do nagrody Grammy Awards w kategorii „najlepszy album jazzu latynoskiego”.
Jego ostatnia płyta „Ile” nawiązuje do latin jazzu z lat 80. i 90. XX wieku w Hawanie (m.in. muzyka Rubéna Gonzáleza, Machito, Chucho Valdésa i Irakere).
Muzyka Sosy to niepowtarzalny styl określany, jako jazz afro-kubański. Nowatorsko i oryginalnie łączy radosne rytmy kubańskiej „buena vista”, afrykańską tradycję, jazz, world music, hip-hop i elementy elektroniczne. Artysta występuje na całym świecie. Jest atrakcją najważniejszych festiwali. Gra w prestiżowych klubach i w salach koncertowych od Nowego Jorku, Tokio, Mediolanu, Barcelony, Londynu, Montrealu po Kapszdat.