Aktualności

Pełne wyniki Ankiety wraz z punktacją, a także listę krytyków, którzy oddali swoje głosy, publikujemy w wydaniu papierowym JAZZ FORUM 1-2/2018:




JAZZ TOP 2017



Oto laureaci Ankiety Krytyków magazynu JAZZ FORUM.

Tym razem, wyjątkowo, zamiast Ankiety Czytelników, którą bawimy się rokrocznie od 35 lat, redakcja JAZZ FORUM postanowiła przeprowadzić Ankietę Krytyków. Zaprosiliśmy do oddania głosów ponad pięćdziesięciu publicystów, komentatorów, ludzi profesjonalnie związanych z polskim jazzem nie będących czynnym muzykami, należących do różnych pokoleń i reprezentujących środowiska jazzowe z całego kraju.

Ankieta obejmuje łącznie 39 kategorii. W porównaniu do zeszłorocznej ankiety wprowadziliśmy kilka nowych klasyfikacji, m.in. Panteon Sław (Hall of Fame). Tę kategorię badaliśmy wcześniej już dwukrotnie w naszych Ankietach Polskiego Jazzu Wszech Czasów, które publikowaliśmy na czterdziestolecie i pięćdziesięciolecie JAZZ FORUM. I tym razem ten zaszczytny splendor spadł na Krzysztofa Komedę, a tuż za nim uplasowali się Tomasz Stańko i Zbigniew Namysłowski („święta trójca polskiego jazzu”, uczestnicy legendarnej sesji Komedy „Astigmatic”).

Jeśli chodzi o całą pozostałą część tegorocznego plebiscytu, to – porównując z wynikami Ankiety Czytelników – nigdy nie zaszło na raz tyle zmian, coś naprawdę drgnęło. Jeśli te notowania są odbiciem aktualnej sytuacji na polskiej scenie jazzowej, to mamy do czynienia z prawdziwym przewrotem, przewartościowaniem, zmianą szyku, nie tylko na linii frontu.

Oto skrócone wyniki (pierwsze trzy miejsca) we wszystkich 39 kategoriach: 

PANTEON SŁAW (Muzyk Wszech czasów)



1. Krzysztof Komeda
2. Tomasz Stańko
3. Zbigniew Namysłowski

MUZYK ROKU

1. Maciej Obara
2. Leszek Możdżer
3. Adam Bałdych

ZESPÓŁ AKUSTYCZNY

1. Maciej Obara Quartet
2. Atom String Quartet
3. Marcin Wasilewski Trio

ZESPÓŁ ELEKTRYCZNY

1. EABS
2. Laboratorium
3. Piotr Schmidt  Electric Group 

ZESPÓŁ TRADYCYJNY

1. Jazz Band Ball Orchestra
2. Old Timers
3. Jazz Band Młynarski-Masecki

TRADYCYJNY MUZYK ROKU 

1. Marek Michalak
2. Jan Młynarczyk
3. Wojtek Kamiński

NOWA NADZIEJA – MUZYK


1. Kuba Więcek
2. Kasia Pietrzko
3. Kamil Piotrowicz

NOWA NADZIEJA – ZESPÓŁ

1. EABS
2. Kuba Więcek Trio
3. Kamil Piotrowicz Sextet

ALBUM ROKU



1. Maciej Obara Quartet „Unloved” (ECM)
2. EABS „Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)” (Astigmatic Records)
3. Tomasz Stańko New York Quartet „December Avenue” (ECM)

HISTORYCZNY ALBUM ROKU



1. Zbigniew Seifert „Solo Violin” (Zbigniew Seifert Foundation)
2. Zbigniew Namysłowski „Winobranie” (Polskie Nagrania/Warner)
3. Krzysztof Komeda „People Meet” (GAD)

ARANŻER

1. Krzysztof Herdzin
2. Nikola Kołodziejczyk
3. Marek Pędziwiatr

KOMPOZYTOR

1. Leszek Możdżer
2. Maciej Obara
3. Tomasz Stańko 

TRĄBKA

1. Tomasz Stańko
2. Piotr Wojtasik
3. Tomasz Dąbrowski

PUZON

1. Jacek Namysłowski
2. Grzegorz Nagórski
3. Michał Tomaszczyk

SAKSOFON SOPRANOWY

1. Adam Pierończyk
2. Maciej Sikała
3. Henryk Miśkiewicz

SAKSOFON ALTOWY

1. Maciej Obara
2. Henryk Miśkiewicz
3. Zbigniew Namysłowski

SAKSOFON TENOROWY

1. Maciej Sikała
2. Adam Pierończyk
3. Piotr Baron

SAKSOFON BARYTONOWY


1. Mikołaj Trzaska
2. Jan Ptaszyn Wróblewski
3. Piotr Baron

KLARNET

1. Wacław Zimpel
2. Henryk Miśkiewicz
3. Mikołaj Trzaska

FLET

1. Krzysztof Popek
2. Leszek HeFi Wiśniowski
3. Ryszard Borowski

SKRZYPCE



1. Mateusz Smoczyński
2. Adam Bałdych
3. Michał Urbaniak

FORTEPIAN

1. Dominik Wania
2. Piotr Orzechowski
3. Leszek Możdżer

SYNTEZATOR/INSTR. KLAWISZOWE

1. Janusz Grzywacz
2. Janusz Skowron
3. Marek Pędziwiatr

ORGANY

1. Wojtek Karolak
2. Kajetan Galas
3. Jan Smoczyński

GITARA

1. Marek Napiórkowski
2. Szymon Mika
3. Marek Kądziela

KONTRABAS

1. Michał Barański
2. Sławomir Kurkiewicz
3. Ksawery Wójciński 

GITARA BASOWA

1. Krzysztof Ścierański
2. Robert Kubiszyn
3. Michał Barański

WIBRAFON



1. Dominik Bukowski
2. Bernard Maseli
3. Karol Szymanowski

PERKUSJA


1. Michał Miśkiewicz 
2. Cezary Konrad
3. Dawid Fortuna 

INSTRUMENTY PERKUSYJNE

1. Jose Torres
2. Cezary Konrad
3. Jerzy Bartz

INSTRUMENTY RÓŻNE

1. Krzysztof Lenczowski – wiolonczela
2. Bernard Maseli – KAT
3. Wacław Zimpel – klarnet basowy

WOKALISTA

1. Wojciech Myrczek
2. Janusz Szrom
3. Jorgos Skolias

WOKALISTKA


1. Dorota Miśkiewicz, Aga Zaryan (ex aequo)
2. Anna Gadt
3. Grażyna Auguścik

NAJLEPSZY FESTIWAL

1. Jazz nad Odrą, Wrocław
2. Jazztopad Festival, Wrocław
3. Jazz Jantar, Gdańsk

KONCERT ROKU

1. Branford Marsalis Quartet with Kurt Elling  (Warszawa, Kraków)
2. Noc Jazzu na Przystanku Woodstock (Kostrzyn nad Odrą)
3. Aga Zaryan & Jacob Collier (Warszawa, Katowice, Gdańsk)

KLUB ROKU

1. 12on14 Jazz Club (Warszawa)
2. Żak (Gdańsk)
3. Harris Piano Jazz Bar (Kraków)


Nie da się ukryć, że bohaterem nr 1 Ankiety Krytyków jest Maciej Obara. Laureat aż czterech kategorii wywalczył tytuł Muzyka Roku, wyprzedzając Leszka Możdżera, Adama Bałdycha i Tomasza Stańkę. Maciej Obara Quartet uznany został za Zespół Akustyczny Roku (na kolejnych miejscach: Atom String Quartet i Marcin Wasilewski Trio), jego ECM-owski debiut „Unloved” zdobył miano Albumu Roku, a on sam wyszedł na prowadzenie jako saksofonista altowy numer 1. Do tej pory dyskusja, kto w tej dyscyplinie dzierży palmę pierwszeństwa, sprowadzała się do dwóch nazwisk: Zbigniew Namysłowski czy Henryk Miśkiewicz? Maciej Obara pogodził obu mistrzów.

Może jeszcze większą niespodziankę sprawił członek Kwartetu Obary Dominik Wania, który w kategorii fortepianu zdetronizował Leszka Możdżera. Na drugim miejscu jest Piotr Orzechowski Pianohooligan. Leszek, który spadł na trzecią pozycję, zwyciężył za to jako najlepszy Kompozytor (ale i tu zaskoczenie, bo na miejscu 2 jest Obara!).

Nowa kategoria Historyczny Album Roku obejmuje wydane w roku 2017 wznowienia oraz po raz pierwszy udostępnione na CD i/bądź winylu nigdy wcześniej niepublikowane nagrania dokonane przed rokiem 2000. Najwięcej głosów otrzymał wznowiony na CD wspaniały album Zbigniewa Seiferta „Violin Solo” z 1976 roku, na drugim miejscu arcydzieło Zbyszka Namysłowskiego „Winobranie” z roku 1973, na trzecim – po raz pierwszy opublikowana na CD muzyka Krzysztofa Komedy z filmu Henniga Carlsena „People Meet and Sweet Music Fills the Heart”.

Aż w dwóch kategoriach triumfowała jazzowo-hiphopowa formacja EABS: jako najlepszy Zespół Elektryczny (przed Laboratorium) i Nowa Nadzieja – Zespół (na kolejnych miejscach: Kuba Więcek Trio i Kamil Piotrowicz Sextet). Płyta EABS-ów „Repetitions (Letters To Krzysztof Komeda)” zajęła drugie miejsce w kategorii Album Roku – za „Unloved” Kwartetu Obary, a przed „December Avenue” Tomasza Stańki”!

Sensacją minionego roku był również saksofonista Kuba Więcek; autor głośnego debiutu w serii Polish Jazz („Another Raindrop”) pokonał konkurentów w kategorii Nowa Nadzieja – Muzyk (na miejscu drugim i trzecim pianiści – Kasia Pietrzko i Kamil Piotrowicz). Wielką niespodziankę sprawił Mateusz Smoczyński (filar Atom String Quartet, autor solowej płyty „Metamorphoses”), który sięgnął po laur najlepszego skrzypka. Dotychczasowy faworyt Adam Bałdych spadł na drugą pozycję, światowej sławy „fiddler” Michał Urbaniak jest trzeci.

Zaskakujących zmian jest dużo więcej. W kategorii perkusji Michał Miśkiewicz przerwał wieloletnią passę Cezarego Konrada, w kategorii wibrafonu Dominik Bukowski pokonał Bernarda Maselego! Na puzonie Jacek Namysłowski wysunął się przed Grzegorza Nagórskiego, na saksofonie barytonowym zwyciężył Mikołaj Trzaska (w tej kategorii górował od lat Jan Ptaszyn Wróblewski, czy grał, czy nie grał), na klarnecie pałeczkę od Henryka Miśkiewicza przejął specjalista tego instrumentu Wacław Zimpel. Wyjątkowa, bardzo rzadka sytuacja ma miejsce w kategorii Wokalistka: pierwsze miejsce zajęły identyczną liczbą głosów Dorota Miśkiewicz i Aga Zaryan!

Jesteśmy świadkami szarży nowej generacji. Zmiany pokoleniowe mają także charakter rodzinny – rodzice ustępują pola dzieciom, jak to widać u Namysłowskich i Miśkiewiczów. Ale część laureatów obroniła swoje pozycje: m.in. odwieczni faworyci Tomasz Stańko, Wojtek Karolak, Maciej Sikała, Adam Pierończyk, Krzysztof Popek, Krzysztof Ścierański, Jose Torres, Krzysztof Herdzin (tuż za nim w kategorii Aranżer jest nowe objawienie tej specjalności Nikola Kołodzieczyk).

Działająca od 55 lat Jazz Band Ball Orchestra odzyskała od Old Timersów koronę czołowego Zespołu Tradycyjnego, ale na trzecim znalazła się formacja zupełnie nowa: wykonujący przedwojenne polskie szlagiery Jazz Band Młynarski-Masecki. Za najlepszego Tradycyjnego Muzyka Roku (tę kategorię wprowadziliśmy po raz pierwszy) uznany został Marek Michalak, puzonista JBBO.

Podobnie jak od kilku lat czytelnicy, teraz również krytycy za najlepszy festiwal uznali wrocławski Jazz nad Odrą (na drugim miejscu Jazztopad, na trzecim Jazz Jantar, Zadymka czwarta). Koncert Roku zafundowali nam Amerykanie występujący na Warsaw Summer Jazz Days i Letnim Festiwalu Jazzowym w Piwnicy Pod Baranami – Branford Marsalis Quintet z Kurtem Ellingiem. Tytuł Klubu Roku utrzymał, mimo kilkumiesięcznej przerwy, warszawski 12on14 Jazz Club.

Wszystkim Laureatom składamy serdeczne gratulacje i życzymy dalszych sukcesów! Dziękujemy jeszcze raz Krytykom za oddane głosy. Za rok powrócimy do Ankiety Czytelników. A tymczasem Hop na Top!

Redakcja JAZZ FORUM





JAZZ FORUM 9/2018

Aktualnie w sprzedaży
Więcej >>>

Live At Radio Katowice

Dominik Kisiel Explora

Płyta miesiąca

Marcin Wasilewski Trio

Live

  • Ocena - 5
Linki
Z galerii

Portrety

  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm