Aktualności

Jazztopad Festival Presents: Maciej Obara Quartet

19 czerwca 2018, wtorek, godz. 19:30 i 21:30
Jazz at Lincoln Center
Dizzy’s Club Coca-Cola
New York, N.Y.

22 czerwca 2018, piątek, godz. 19:30 i 21:15
Yarbird Suite
TD Edmonton International Jazz Festival

25 czerwca 2018, poniedziałek, godz. 20:30
Rubber Boot Club
TD Victoria Jazzfest 

26 czerwca 2018, wtorek, godz. 13:30
Performance Works
TD Vancouver International Jazz Festival

28 czerwca 2018, czwartek, godz. 18:00
National Arts Centre
TD Ottawa Jazz Festival

29 czerwca 2018, piątek, godz. 19:30 i 21:30
Lutheran Church of the Reformation
Xerox Rochester International Jazz Festival





Jazztopad Festival Presents: Maciej Obara Quartet



Po raz czwarty specjalna edycja wrocławskiego festiwalu odbędzie się w USA i Kanadzie, 19 - 29 czerwca

Ta specjalna edycja  organizowana jest we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku i przy w wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza. W czerwcu tego roku wielokrotnie nagrodzony Maciej Obara Quartet wystąpi w Nowym Jorku, Edmonton, Victorii, Vancouver i Rochester.

Maciej Obara Quartet to zespół założony w 2012 roku przez polskiego saksofonistę Macieja Obarę. Oprócz niego do formacji należą: Dominik Wania (fortepian), Ole Morten Vågan (kontrabas) i Gard Nilssen (perkusja). We wrześniu 2017 roku nakładem ECM ukazała się płyta „Unloved”, na którą wszystkie kompozycje, z wyjątkiem tytułowej autorstwa Krzysztofa Komedy, napisał w ostatnich latach Maciej Obara. Jest to pierwsze w pełni studyjne nagranie w historii tego kwartetu. Na płycie wyraźne słychać inspiracje liryką polskich mistrzów muzyki jazzowej oraz melodyką romantycznych kompozytorów. Całość dopełnia niezwykły zmysł harmoniczny Dominika Wani, folkowe brzmienie Ole Mortena Vågana i rockowy feeling perkusisty Garda Nilssena.

Jazztopad Festival, główne wydarzenie tego rodzaju w Polsce, ma swoje edycje satelitarne na całym świecie (Japonia, Turcja, Korea Południowa). Od ponad dziesięciu lat festiwal zamawia nowe utwory u najważniejszych artystów amerykańskich, m.in. u Wayne’a Shortera, Charlesa Lloyda, Jasona Morana, Williama Parkera, Vijaya Iyera i Terence’a Blancharda. Jazztopad Festival współpracuje z tak prestiżowymi organizacjami, jak Jazz at Lincoln Center, Monterey Jazz Festival, Kennedy Center, London Jazz Festival czy Los Angeles Philharmonic. Nagrania z koncertów zarejestrowanych podczas festiwalu zostały wydane przez wytwórnie ECM i Blue Note Records.

Amerykańska edycja Jazztopad Festival jest przede wszystkim okazją do poznania najważniejszych postaci polskiej współczesnej sceny jazzowej, która jest w świecie dobrze rozpoznawalną marką, zarówno pod względem jakości festiwali, jak i kunsztu artystów.

W dniach od 1 do 6 października 2018 roku Jazztopad Festival powróci do Nowego Jorku i Waszyngtonu. Program zostanie ogłoszony wkrótce.

Projekt dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej  w ramach wieloletniego programu Niepodległa 2017–2021.

Maciej Obara QuartetUnloved”
Maciej Obara - saksofon altowy
Dominik Wania - fortepian
Ole Morten Vågan - kontrabas
Gard Nilssen - perkusja


Maciej Obara Quartet na gali polskiego jazzu podczas targów Jazzahead! 2018 w Bremie 
fot. Kasia Stańczyk

„Moi przyjaciele są niesamowitymi improwizatorami. Uwielbiam ich umiejętność swobodnego poruszania się po otwartych przestrzeniach. Uwielbiam sposób, w jaki nadają kształt i kolor pomysłom, które rodzą się w mojej głowie…” – Maciej Obara

W listopadzie 2017 roku Maciej Obara, polski saksofonista altowy, zadebiutował w prestiżowej wytwórni ECM z albumem „Unloved”. Płyta zadziwia różnorodnością ekspresji. Znajdziemy na niej zarówno łagodną liryczność, jak i ognistą, nieokiełznaną pasję. Wszystkie utwory na płycie, z wyjątkiem tytułowej ballady napisanej przez Krzysztofa Komedę do filmu Janusza Nasfetera „Niekochana”, są autorstwa Macieja Obary. Sam artysta mówi o nich: „(Stanowią one) bardzo osobistą wypowiedź o niezwykle ważnych dla mnie ludziach oraz miejscach, które mnie inspirują”. Jednocześnie Maciej Obara podkreśla, że jego tematy na płycie są jedynie punktem wyjścia, z którego zespół uwalnia swoje brzmienie, ukazując w ten sposób niezwykłą intuicję, swobodę oraz muzyczne porozumienie poszczególnych członków formacji. Kwartet to czołówka europejskiej sceny jazzowej, a każdy z jego członków charakteryzuje się indywidualnym brzmieniem wynikającym z różnorodnych muzycznych doświadczeń. Maciej Obara zaprosił do zespołu silnych i dojrzałych artystów, z którymi wspólnie tworzy muzykę kompletną, świadomą i przede wszystkim piękną. Przez ostatnich pięć lat kwartet koncertował na całym świecie – w renomowanych salach i podczas najważniejszych festiwali – prezentując swoją muzykę międzynarodowej publiczności.

Maciej Obara i pianista Dominik Wania pierwszy raz spotkali się w zespole Tomasza Stańki, i to u jego boku zapoczątkowali swoją muzyczną przyjaźń. Obecnie tworzą duet niemalże doskonały. Maciej Obara i Dominik Wania to wielcy indywidualiści, których połączyło pragnienie stworzenia polskiego kwartetu jazzowego na europejskim poziomie, co zaowocowało współpracą z Ole Mortenem Våganem oraz Gardem Nilssenem.

Tomasz Stańko opisał Macieja Obarę jako „wspaniałego muzyka, którego twórczość jest przejmująca, dojrzała, głęboka, pełna uroku i piękna, a przede wszystkim jego własna”. Brzmienie saksofonisty oraz jego podejście do tworzenia zawsze cechowały się dużą indywidualnością. Podobnie jak przed laty Tomasz Stańko Maciej Obara ćwiczył swoje umiejętności improwizacyjne po obu stronach Atlantyku. Będąc w Nowym Jorku, współpracował z Nasheetem Waitsem, Markiem Heliasem oraz Ralphem Alessim (który chwalił go za „wielką wrażliwość podczas improwizacji”). W swojej recenzji występu kwartetu Macieja Obary na Molde International Jazz Festival związany z „All About Jazz” krytyk John Kelman napisał: „Obara był rewelacyjny, zdolny do próbowania wszystkiego, lecz także stale przysłuchujący się otaczającej go muzyce, co umożliwiało mu głęboką i świadomą relację z pozostałymi muzykami”.

Pianista Dominik Wania z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie. Był też stypendystą bostońskiego New England Conservatory. Jego improwizacje charakteryzują się niebywałą techniką – czego przykładem może być utwór Echoes. Solowy dorobek Dominika Wani to między innymi album Ravel, w którym artysta zamieścił również opracowanie swojego utworu Miroirs na trio jazzowe.

Basista Ole Morten Vågan jest dyrektorem artystycznym Trondheim Jazz Orchestra, dzięki której na szerokie wody wypłynął trębacz Mathias Eick. Grę Ole Mortena Vågana usłyszymy na wydanym przez ECM albumie Time Is a Blind Guide Thomasa Stronena. Basista jest też znany z zespołu Generator X, który współtworzy z Audunem Kleivem i Christianem Wallumrødem.

Gard Nilssen jest liderem tria Acoustic Unity, które współtworzą także saksofonista André Roligheten i basista Petter Eldh. Ponadto występuje w grającym power rock i jazz trio Bushman’s Revenge. Jego perkusję usłyszymy na wydanym przez ECM albumie Skala Mathiasa Eicka. Gard Nilssen jest jednym z najbardziej rozchwytywanych perkusistów w Europie. Współpracował z wieloma wybitnymi artystami ze świata jazzu. Minionego lata wystąpił na Molde International Jazz Festival w ramach tria, w którego skład weszli też Arild Andersen i Pat Metheny.

Album „Unloved” został nagrany w Rainbow Studio w Oslo w styczniu 2017 roku, a wyprodukował go Manfred Eicher. Jest to pierwszy międzynarodowy, a zarazem pierwszy studyjny album kwartetu. Do tej pory muzycy nagrali trzy płyty koncertowe, które zostały wydane przez polską wytwórnię For Tune: „Komeda: Absolutely Live”, „Live At Manggha” oraz „Live In Mińsk Mazowiecki”.

Więcej informacji o zespole:

www.maciejobara.com





  MKIDN      stoart       stoart       stoart     psj      ejm