Jazz na Starówce
Nicholas Payton „Afro-Caribbean Mixtape”
22.07.2017, godz. 19.00
Rynek Starego Miasta
Warszawa
Wstęp wolny
Pozostałe koncerty:
29 lipca – James Carter Trio
5 sierpnia – Marek Napiórkowski Sextet
12 sierpnia – Grzegorz Turnau – TurBikon
19 sierpnia – Christian Bakanic Trio
26 sierpnia – Josemi Carmona & Javier Colina Group
Iwona Strzelczyk-Wojciechowska
Jeden z czołowych amerykańskich trębaczy zagra w sobotę 22 lipca na Jazzie na Starówce
Na Międzynarodowym Plenerowym Festiwalu Jazz na Starówce Nicholas Payton zaprezentuje projekt „Afro-Caribbean Mixtape”.
Nicholas
Payton - trąbka, fortepian
Vicente
Archer- gitara basowa
Joe Dyson - perkusja
Nowoczesnym jazzem i możliwościami improwizacji jazzowej zainteresował go Wynton Marsalis, z którym koncertował w Nowym Orleanie i do dziś związany jest z jego Lincoln Center Jazz Orchestra. Koncertował z legendarnymi artystami jak m.in Ray Brown, Ray Charles, Art. Blakey, Roy Haynes, Joe Henderson. Grał w zespołach Clarka Terry’ego, Ellisa Marsalisa, Arta Blakeya, Elvina Jonesa. Prowadzi cieszące się uznaniem i popularnością autorskie zespoły. Współpracuje z gwiazdami wokalistyki tj. Cassandra Wilson, Esperanza Spalding, Jane Monheit.
„Trąbka Paytona i jego solówki wymykają się klasyfikacji
gatunkowej, są esencją tworzenia muzyki... Payton zmienia dźwięki... Jego
solówek nie da się w żaden sposób opisać, zaklasyfikować, Są równie oryginalne
jak i mistrzowsko technicznie”. Howard Reich, Chicago Tribune
Nicholas Payton urodził się w Nowym Orleanie w rodzinie o dużych tradycjach muzycznych – jego matka była pianistką i wokalistką, ojciec słynnym kontrabasistą. Już we wczesnym dzieciństwie Nicholas objawił swój talent muzyczny. Pierwszą trąbkę dostał w wieku czterech lat, a nim skończył dziewięć, brał już udział w sesjach z miejscowymi zespołami, w wieku 12 lat był członkiem zespołu All Star Brass Band, z którym zaliczył wiele występów i tras koncertowych.
Payton uczęszczał do artystycznej szkoły średniej High School for the Creative Arts, potem studiował na uniwersytecie pod kierunkiem pianisty Ellisa Marsalisa (ojca Wyntona, Branforda, Delfeayo i Jasona).
Jako lider nagrał mnóstwo albumów i koncertował na całym świecie, zarówno z własnymi grupami, jak i gościnnie z innymi zespołami. Jego imponujące CV zawiera długą listę artystów, z którymi współpracował i albumów, do których powstania się przyczynił. Występował i nagrywał wieloma luminarzami jazzu, jak m.in. Joe Henderson, Wynton Marsalis, Herbie Hancock, Christian McBride, Joshua Redmanm, Roy Hargrove.
Dla wytworni Verve Records, w 1992 roku nagrał pierwszą
płytę „From This Moment”. Dwa lata później brał udział w nagraniu ścieżki
dźwiękowej do filmu „Kansas City” Roberta Altmana. W 1997 roku otrzymał nagrodę
Grammy za płytę Doc Cheatham & Nicholas Payton”.
Komponuje, aranżuje, wykonuje i nagrywa muzykę z własnymi grupami w różnych konfiguracjach: solo, w duecie, trio, kwartecie, kwintecie, sekstecie i 21-osobowym big bandzie. Znany z śmiałych decyzji: w 2011 roku nagrał „Bitches” – concept album z 16 utworami. Payton na tej płycie śpiewa oraz gra nie tylko na trąbce, ale i każdym innym instrumencie. W nagraniu towarzyszą mu takie gwiazdy jak m.in.: Cassandra Wilson i Esperanza Spalding. W 2012 r. Payton nagrał w pełnym orkiestrowym składzie swoją kompozycję, „The Black American Symphony”, najbardziej ambitne dzieło w jego dorobku. Przyświecał mu cel podkreślenie znaczenia amerykańskiej czarnej muzyki dla kultury światowej.