ELLA FITZGERALD
CD1
1. Ella Fitzgerald – Oh, Lady Be Good (scat version)
Music by George Gershwin
Lyrics by George Gershwin , Ira Gershwin
(P) 1959
2. Ella Fitzgerald - Mack The Knife
Written by Kurt Weill, Bertolt Brecht
(P) 1960
3. Ella Fitzgerald, Paul Weston & His Orchestra – Cheek To Cheek
Written by Irving Berlin
(P) 1958
4. Ella Fitzgerald & Louis Armstrong – A Foggy Day
Music by George Gershwin
Lyrics by Ira Gershwin
(P) 1959
Ella Fitzgerald – Fascinating Rhythm
Written by George Gershwin, Ira Gershwin
(P) 1959
5. Ella Fitzgerald, Count Basie – Dream A Little Dream Of Me
Written by Fabian André, Wilbur Schwandt
Lyrics by Gus Kahn
(P) 1963
6. Ella Fitzgerald, Buddy Bregman Orchestra – Love For Sale
Written by Cole Porter
(P) 1956
7. Ella Fitzgerald, Billy May & His Orchestra – This Time The Dream’s On Me
Written by Harold Arlen, Johnny Mercer
(P) 1961
8. Ella Fitzgerald – Bewitched, Bothered And Bewildered
Music by Richard Rodgers
Lyrics by Lorenz Hart
(P) 1956
9. Ella Fitzgerald, Billy May & His Orchestra – Over The Rainbow
Music by Harold Arlen
Lyrics by Edgar „Yip” Harburg
(P) 1961
10. Ella Fitzgerald, Buddy Bregman Orchestra – My Funny Valentine
Music by Richard Rodgers
Lyrics by Lorenz Hart
(P) 1956
11. Ella Fitzgerald – Misty
Music by Erroll Garner
Lyrics by Johnny Burke
(P) 1960
12. Ella Fitzgerald – How Long Has This Been Going On?
Music by George Gershwin
Lyrics by Ira Gershwin
(P) 1950
13. Ella Fitzgerald – Imagination
Music by Jimmy van Heusen
Lyrics by Johnny Burke
(P) 1940
15. Ella Fitzgerald – Prelude To A Kiss
Written by Irving Gordon, Duke Ellington, Irving Mills
Lyrics by Irving Gordon, Irving Mills
(P) 1957
16. Ella Fitzgerald, The Duke Ellington Orchestra – I Got It Bad (And That Ain't Good)
Music by Paul Francis Webster, Duke Ellington
Lyrics by Paul Francis Webster
(P) 1957
17. Ella Fitzgerald, Nelson Riddle & His Orchestra – Body And Soul
Music by John W. Green
Lyrics by Edward Heyman, Robert Sour, Frank Eyton
(P) 1962
CD 2
1. Ella Fitzgerald, nelson riddle & his orchestra – Oh, Lady Be Good (SLOW version)
Written by George Gershwin
Lyrics by Ira Gershwin, George Gershwin
(P) 1959
Ella Fitzgerald – Cotton Tail
Written by Duke Ellington
(P) 1956
2. Ella Fitzgerald – ’S Wonderful
Music by George Gershwin
Lyrics by Ira Gershwin
(P) 1959
3. Ella Fitzgerald, Louis Armstrong – Tenderly
Written by Jack Lawrence, Walter Gross
(P) 1956
4. Ella Fitzgerald, Duke Ellington – Imagine My Frustration
Music by Duke Ellington, Billy Strayhorn, Gerald Wilson
Lyrics by Gerald Wilson
(P) 1965
Ella Fitzgerald – Little Jazz
Written by Roy Eldridge, Buster Harding
(P) 1959
5. Ella Fitzgerald, Louis Armstrong – The Nearness Of You
Written by Ned Washington, Hoagy Carmichael
(P) 1956
6. Ella Fitzgerald, Nelson Riddle & His Orchestra – I’m Old Fashioned
Music by Jerome Kern
Lyrics by Johnny Mercer
(P) 1963
7. Ella Fitzgerald, Oscar Peterson – Midnight Sun
Music by Joseph F. "Sonny" Burke, Lionel Hampton
Lyrics by Johnny Mercer
(P) 1976
8. Ella Fitzgerald & louis Armstrong – Summertime
Music by George Gershwin
Lyrics by Ira Gershwin, DuBose Heyward
(P) 1957
9. Ella Fitzgerald, Louis Armstrong – Moonlight In Vermont
Written by John Blackburn, Karl Suessdorf
(P) 1956
10. Ella Fitzgerald, Duke Ellington & His Orchestra – I Didn't Know About You
Music by Sidney Keith Russell, Sidney Keith Russell
Lyrics by Sidney Keith Russell
(P) 1957
11. Ella Fitzgerald, Louis Armstrong – Isn’t This A Lovely Day?
Written by Irving Berlin
(P) 1956
12. Ella Fitzgerald, Ellis Larkins – Please Be Kind
Music by Saul Chaplin
Lyrics by Sammy Cahn
(P) 1954
13. Ella Fitzgerald – Laura
Written by David Raksin, Johnny Mercer
(P) 1965
14. Ella Fitzgerald – My Melancholy Baby
Music by Ernie Burnett
Lyrics by George Norton
(P) 1960
15. Ella Fitzgerald – Ev’ry Time We Say Goodbye
Written by Cole Porter
(P) 1956
Album dostępny w salonach sieci EMPIK i na empik.com
www.universalmusic.pl
Dioznizy Piątkowski
Ukazał się kolejny tom w serii EMPiK Jazz Club – podwójny album Pierwszej Damy Jazzu.
Wielkie przeboje Elli Fitzegrald, królowej swingu, stanowią klasykę jazzowej wokalistyki. Wystąpiła w konkursie dla amatorów, jako… tancerka. W ostatniej chwili, ogromnie zdenerwowana, miała do wyboru albo stać na scenie, albo zaśpiewać. Wybrała – szczęśliwie dla milionów jej późniejszych wielbicieli – śpiew.
Karierą artystki zajął się rzutki producent Norman Granz i to dzięki jego sugestiom trafiła do grona najwybitniejszych amerykańskich śpiewaczek jazzowych. Ella zaistniała także jako piosenkarka nie-jazzowa: śpiewała piosenki najpopularniejszych twórców epoki: George’a Gershwina, Irvinga Berlina, Cole’a Portera. Współpracowała z największymi gwiazdami jazzu: Dizzym Gillespie’m, Benny’m Goodmanem, Teddym Wilsonem i Dukiem Ellingtonem. Osobny rozdział jej kariery stanowi współpraca z Louisem Armstrongiem. Zderzenie tych dwóch osobowości dało znakomity artystycznie efekt, a ich wersja opery George’a Gershwina „Porgy and Bess” stała się niedoścignionym wzorem.
Ella Fitzgerald posiadała rozległą skalę głosu i do końca kariery jej głos brzmiał niemal dziewczęco, ciepło, lekko i radośnie, co wyjątkowo ciekawie brzmiało w zderzeniu z repertuarem jazzowym. Jej interpretacje odznaczały się także idealnym wyczuciem rytmu i nienaganną intonacją. Rozwijała technikę śpiewu zwaną scatem, która polegała na naśladowaniu głosem dźwięków różnych instrumentów. Interpretacje Elli cechowały elegancja, swing i wirtuozeria, a jej nagrania powstałe podczas współpracy z tak wybitnymi akompaniatorami, jak Ray Brown (przez jakiś czas jej mąż), Joe Pass czy Tommy Flanagan na stałe weszły do kanonu muzyki jazzowej.
Już w 1954 roku miała na koncie dwadzieścia dwa miliony sprzedanych płyt i była niekwestionowaną gwiazdą światowej muzyki rozrywkowej. W 1958 roku – gdy po raz pierwszy przyznawano nagrody Grammy – Ella Fitzgerald otrzymała dwa prestiżowe trofea: za najlepsze wykonanie wokalne i w kategorii najlepszej interpretacji jazzowej. Przez kolejne lata zdobyła trzynaście nagród Grammy. Nagrała ponad dwieście pięćdziesiąt płyt, które rozeszły się w łącznym nakładzie ponad czterdziestu milionów egzemplarzy. Uwielbiała ją publiczność na całym świecie, nazywając Pierwszą Damą Jazzu.